علت تشدید فشارهای غرب علیه ایران چیست؟

علت تشدید فشارهای غرب علیه ایران چیست؟
شنبه 25 شهريور 1402 - 22:51

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به آنتونی گوترش، دبیرکل این سازمان نوشت: «تلاش های شوم آمریکا برای ایجاد ارتباط نادرست بین استفاده ادعایی از هواپیماهای بدون سرنشین در درگیری در اوکراین و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد برای متهم کردن ایران به نقض این قطعنامه، گمراه کننده و کاملا بی اساس است.»

العالم - ایران

همه می دانند که به رغم خروج آمریکا از توافق و نادیده گرفتن این توافق از سوی اتحادیه اروپا، ایران تنها طرفی بوده و هست که به هر طریقی تلاش کرد به قطعنامه 2231 پایبند باشد.

مضحک است که آمریکا برای چندمین بار و به شکل غیر قابل توجیه از دبیرخانه سازمان ملل متحد درخواست بررسی به اصطلاح نقض قطعنامه 2231 توسط ایران را ارائه می نماید، در حالی که نه آمریکا و نه اتحادیه اروپا خود هرگز آن را به رسمیت نشناخته و به آن پایبند نبوده اند.

به نظر می رسد که آمریکا نه تنها در تلاش است عمداً جامعه بین المللی را گمراه کند، بلکه سعی می کند از نقش دبیرخانه سازمان ملل متحد برای دستیابی به منافع سیاسی خود، سوء استفاده نماید. اگرچه واشنگتن خود نیک می‌داند که هیچ مدرکی دال بر ادعاهای بی اساسش مبنی بر ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین وجود ندارد.

اگرچه موضع ایران در قبال جنگ اوکراین روشن، صریح و شفاف است و خواستار توقف این جنگ و اتخاذ راه حل‌های مسالمت‌آمیز بود و هنوز هم از دیگر کشورها می‌خواهد که به هر دو طرف درگیری، سلاح ندهند تا زمینه ایجاد راه حل مسالمت آمیز ایجاد شود؛ اما آمریکا همچنان در تلاش است تا ارتباطی پوچ و نادرست بین استفاده ادعایی از پهپادها در درگیری در اوکراین و قطعنامه 2231 شورای امنیت ایجاد کند.

ایران بارها از اوکراین خواسته است مدارکی برای اثبات ادعاهای خودش در خصوص ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین ارائه کند. ایران همچنین خواستار تشکیل کمیته مشترکی با کارشناسان اوکراینی برای بررسی این ادعاها شد، اما طرف اوکراینی از همکاری خودداری کرد. همین امر تأیید می کند که فشارهایی از سوی غرب به ویژه آمریکا بر مقامات اوکراینی اعمال می شود تا از این ادعاها به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده کنند.

مقامات غربی تمام مواضع ایران در قبال جنگ اوکراین را نادیده گرفتند و مدام این دروغ را تکرار کردند که ایران هواپیماهای بدون سرنشین برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه داده است. این دروغی است که به اختاپوس رسانه ای غرب راه یافت و رسانه های غربی بدون هیچ مدرکی شروع به بزرگنمایی آن کردند تا جایی که خبرگزاری رویترز مدعی شد: «از جمله دلایلی که انگلیس، فرانسه و آلمان را بر آن داشت تا تحریم های ایران را که طبق توافق هسته ای 2015، می بایست اکتبر آینده منقضی شود، همچنان نگه دارند، عبارت است از: استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین، احتمال انتقال موشک های بالستیک ایران به روسیه و نقض توافق هسته ای توسط ایران!»

این تلاش‌های گمراه‌کننده آمریکا علیه قطعنامه ۲۲۳۱، همراه با تلاش‌های ترویکای اروپایی برای ابقای تحریمها علیه ایران را می‌توان در یک راستا قلمداد کرد.

پرواضح است که آمریکا و طرف اروپایی به تحریک رژیم اشغالگر صهیونیستی، این روزها تمام توان خود را برای دروغپردازی علیه ایران بکار می گیرند. در این روزها که مصادف با شورش های سال گذشته نیز هست، این اقدام غربی ها به امید ایجاد نارضایتی در داخل ایران و همچنین به منظور تحت فشار قرار دادن ایران برای گرفتن امتیاز از تهران صورت می گیرد تا در زمینه هسته ای یا برنامه موشکی و یا دیگر زمینه ها که ایران در آن موفق بوده است، امتیازگیری کنند؛ چرا که ایران موفق شده است خود را به عنوان یک کشور تاثیرگذار در منطقه و در سطح بین الملل مطرح کند؛ با وابستگی به غرب و آمریکا مخالفت کرده و فقط برای حفظ منافع ملت ایران و ملت های منطقه که تاکنون از طمع وری های آمریکا و تروریسم رژیم صهیونیستی رنج بسیاری متحمل شده اند، تلاش می کند.

پربیننده ترین خبرها