بیانیه مشترک 63 عضو آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران

بیانیه مشترک 63 عضو آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران
پنج‌شنبه 23 شهريور 1402 - 02:13

گروهی از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک بیانیه مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران صادر کردند.

العالم-ایران

63 عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز چهارشنبه بیانیه‌ای مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران صادر کردند.

در این بیانیه که به نمایندگی از سفیر دانمارک در آژانس قرائت شد آماده است: «ما از مدیر کل [آژانس اتمی] بابت تلاش‌های گسترده برای تعامل با ایران بر سر مسائل باقی‌مانده پادمانی و اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی بیشتر توسط آژانس قدردانی می‌کنیم

امضاکنندگان این بیانیه گفته‌اند درخواست مدیر کل آژانس در خصوص همکاری ایران با این نهاد بین‌المللی را تکرار می‌کنند. این کشورها همچنین مدعی شده‌اند که همکاری ایران با آژانس «ناکافی» بوده است.

در این بیانیه آمده است: «علی‌رغم وجود نشانه‌هایی در ماه ژوئیه مبنی بر پیشروی محدود ایران به سمت اجرای بیانیه مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ما با نظر مدیر کل درباره عدم حصول پیشرفت از آن زمان موافقیم

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفندماه گذشته اعلام کردند به توافقی برای ادامه همکاری‌های مشترک دست پیدا کرده‌اند.

در آن بیانیه آمده بود ایران و آژانس به توافق رسیده‌اند «تعاملات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران با روحیه همکاری و با رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بر اساس موافقتنامه‌های جامع پادمانی صورت خواهد پذیرفت

به گزارش فارس نگارندگان این بیانیه ادعا کرده‌اند ایران طی ده ماه گذشته از ارائه توضیحات موثق فنی درباره وجود ذرات اورانیوم دارای منشا انسانی در مکان‌های اعلام‌نشده در این کشور خودداری کرده است.

در این بیانیه آمده است: «ما بر نیاز مبرم بر اینکه ایران این مسائل را به نحو رضایت‌بخش برای آژانس اتمی حل و فصل کند تأکید می‌ورزیم. ایران بایستی ذیل توافق جامع پادمانی خود به سوالات مشروع آژانس اتمی پاسخ موثق فنی بدهد

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش عمل کرد، اما بعد از آن اعلام کرد به موجب مفاد مندرج در برجام تعهداتش ذیل این توافق را کاهش خواهد داد.

ایران بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

اقدامات ایران ذیل بندهایی از برجام انجام شده‌اند که به تهران حق می‌دهد در صورت عدم پایبندی طرف‌های دیگر به تعهدات و وعده‌هایش اجرای تعهدات خودش را کاهش دهد.

تهران با وجود این بارها تأکید کرده است که گام‌های جبرانی این کشور برگشت‌پذیرند و در صورت عمل کردن آمریکا به تعهداتش آنها را به عقب خواهد برگرداند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.

امضاکنندگان این بیانیه مشترک از ایران خواسته‌اند در خصوص سه موضوع ادعایی زیر با آژانس اتمی همکاری کند: 1- مسائل باقی‌مانده پادمانی در خصوص مواد هسته‌ای یافت‌شده در اماکن ادعایی در ایران 2- اجرای کد اصلاحی 3.1 ترتیبات اضافی توافق پادمانی و 3- تناقض در میزان مواد هسته‌ای اعلام‌شده از سوی ایران با میزان مواد هسته‌ای تأییدشده توسط آژانس در تأسیسات اتمی اصفهان.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها