هراس تل‌آویو از پاسخ موشکی مقاومت غزه به بسته ماندن گذرگاه‌ها

هراس تل‌آویو از پاسخ موشکی مقاومت غزه به بسته ماندن گذرگاه‌ها
سه شنبه 28 شهريور 1402 - 13:29

ارزیابی‌های نهاد امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که در صورت بسته ماندن گذرگاه‌های مرزی و تداوم حملات علیه تظاهرات‌کنندگان فلسطینی در مرزهای شرقی نوار غزه، مقاومت ساکت نخواهد ماند.

العالم - فلسطین اشغالی

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از آماده شدن نهاد امنیتی و نظامی این رژیم برای رویارویی با ازسرگیری شلیک موشک‌‌های مقاومت از نوار غزه خبر دادند زیرا ارزیابی‌های اشغالگران حاکی از آن است که در صورت تداوم بسته ماندن گذرگاه «بیت حانون/ ایرز»، احتمال شلیک موشک از غزه تقویت می‌شود.

خبرنگار کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی تصریح کرد: ارزیابی‌ها حاکی از آن است که در صورت بسته‌ماندن گذرگاه‌های مرزی غزه، گروه‌های فلسطینی اقدام به شلیک موشک به سوی ما کنند.

کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی خبر داد که تصمیم گرفته شده، به دلیل تداوم تظاهرات‌ها در مرزهای نوار غزه با فلسطین اشغالی، بسته ماندن گذرگاه ایرز در شمال نوار غزه بر روی کارگران تمدید شود.

بر اساس این گزارش، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به دنبال درگیری‌های اخیر در نوار مرزی در شرق نوار غزه دستور داده که این گذرگاه همچنان امروز (سه‌شنبه، ۱۹ سپتامبر) همچنان بسته بماند. از یکشنبه پیش، مقامات صهیونیست گذرگاه بیت حانون را به مدت ۲۴ ساعت به دلیل تظاهرات در مرز غزه بستند و قرار بود روز دوشنبه بازگشایی شود.

وبگاه صهیونیستی «واللا» نیز نوشت: «در ارتش تخمین می‌زنند که یکی از دلایل وخامت امنیت در مرزهای نوار غزه تمایل حماس برای افزایش سهم کارگران شاغل در "اسرائیل" است، امری که سیستم امنیتی در این مرحله با آن مخالف است».

بر اساس این گزارش، درگیریهای جاری در شرق نوار غزه و تشدید تنش‌های امنیتی در نزدیکی دیوار حائل با نوار غزه ، موجب شده تا «نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیل خود را برای تشدید تنش‌های احتمالی آماده ‌کنند».

از گذرگاه بیت‌حانون برای تردد افراد پیاده‌ و خودروها استفاده می‌شود و از گذرگاه کرم ابوسالم (کرم شالوم) برای انتقال کالا از مناطق مختلف اراضی اشغالی ۱۹۴۸ به نوار غزه و بالعکس استفاده می‌شود و هر دو گذرگاه را اداره گذرگاه‌های زمینی در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی مدیریت می‌کند.

در همین راستا،«سامی العمصی» رئیس اتحادیه کارگران فلسطین در نوار غزه، تصریح کرد: «تمدید بسته ماندن گذرگاه بیت‌حانون به روی کارگران، به معنایی مجازات دسته جمعی نزدیک به ۱۸ هزار و ۵۰۰ خانواده در نوار غزه است».

وی افزود: رژیم اشغالی از پرونده صدور مجوز برای کارگران به عنوان کارت فشار و باج‌گیری سیاسی و اقتصادی استفاده و آن را به وضعیت امنیتی غزه مرتبط می‌کند. هدف از آن، دستیابی به دستاوردهای سیاسی به ضرر بخشی از کارگران است که پس از سالها بیکاری به دلیل تداوم محاصره، به دنبال تامین معیشت خود می‌روند.

این در حالی است که فعالیت‌ها و کنش‌های مردمی در اردوگاه‌های «بازگشت» در نزدیکی مرزهای شرقی نوار غزه در حمایت از بیت‌المقدس و مسجدالاقصی ادامه دارد. منابع آگاه محلی نیز از تداوم شلیک مستمر گلوله‌های حاوی گاز سمی از سوی اشغالگران به سمت جوانان انقلابی در منطقه ابوصفیه در شرق اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه، خبر می‌‌دهند.

وزارت بهداشت فلسطین نیز از مجروح شدن دو فلسطینی به سدت اشغالگران صهیونیست در شرق غزه خبر داد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که طی یک هفته اخیر، این پنجمین تظاهرات و تنش در مرزهای شرقی غزه است.

روز یکشنبه پیش نیز صدها فلسطینی در نوار غزه در حمایت از تظاهرات‌های «جوانان انقلابی» و اعلام محکومیت یورش اشغالگران به مسجدالاقصی و تخلیه آن از مسلمانان به بهانه اعیاد یهودی به سوی دیوار حائل در شرق غزه حرکت کردند. در درگیری اشغالگران با این تظاهرات کنندگان نیز دست‌کم شش فلسطینی زخمی شدند. رژیم صهیونیستی به بهانه آغاز سال نوی یهودی،جمعه پیش نیز کلیه گذرگاه‌های مرزی در اراضی فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه را به روی فلسطینی‌ها بست.

۳۰ آگوست گذشته (۸ شهریور جاری) بود که هیأت عالی ملی راهپیمایی بازگشت و شکستن محاصره غزه، از آغاز تدارک برای تجهیز و بازسازی پنج «اردوگاه بازگشت» واقع در نزدیکی مرز شرقی نوار غزه و سازماندهی فعالیت‌های مقاومت مردمی که بیش از سه سال است متوقف شده، خبر داد، امری که بیانگر احتمال تشدید تنش در جبهه غزه بود.

راهپیمایی‌های بازگشت و شکست محاصره نوار غزه از ۳۰ مارس ۲۰۱۸ مصادف با روز زمین و با هدف مطالبه حق بازگشت آوارگان فلسطینی و شکست محاصره ۱۳ ساله غزه آغاز شد که نزدیک به ۳ سال است که متوقف شده است.

پربیننده ترین خبرها