اردوغان: به روسیه به اندازه غرب اعتماد دارم

اردوغان: به روسیه به اندازه غرب اعتماد دارم
سه شنبه 28 شهريور 1402 - 13:40

دوره جدید زمامداری اردوغان نشانه‌هایی از بهبود روابط نه‌چندان پایدار آنکارا با غرب را به نمایش گذاشته است.

العالم - ترکیه

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از آسوشیتدپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت به همان اندازه که به غرب اعتماد دارد، به روسیه نیز اعتماد دارد.

اردوغان در توضیح دیدار اخیر خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفت نتوانسته او را قانع کند به توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه بازگردد؛ توافقی که کرملین در ماه ژوئیه از آن خارج شد. اما اردوغان تصریح کرد روسیه متعهد شد یک میلیون تن غله به آفریقا عرضه کند.

اردوغان اواخر روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی آمریکایی پی‌بی‌اس در نیویورک، در محل شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: من دلیلی ندارم که به آنها اعتماد نکنم.

وی افزود: «تا جایی که غرب قابل اعتماد است، روسیه نیز به همان اندازه قابل اعتماد است. در ۵۰ سال گذشته، ما در ورودی اتحادیه اروپا منتظر بوده‌ایم و در این برهه زمانی، من به همان اندازه که به غرب اعتماد دارم، به روسیه هم اعتماد دارم.»

آنکارا با گذشت ۱۹ ماه از آغاز درگیری‌ها در اوکراین، روابط نزدیکی با روسیه و اوکراین داشته است. در ژوئیه سال گذشته، ترکیه و سازمان ملل متحد توافقی را تنظیم کردند که اجازه می‌داد غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه به طور ایمن حمل شود و به کاهش بحران جهانی غذا کمک کند.

اما مسکو دو ماه پیش از این توافق خارج شد و اعلام کرد یک توافق موازی برای صدور مجوز صادرات مواد غذایی و کود شیمیایی این کشور رعایت نشده است.

اردوغان چهار ماه پس از پیروزی در انتخاباتی که زمامداری ۲۰ ساله او را برای پنج سال دیگر تمدید کرد، به نیویورک سفر کرده است. دوره جدید حکومت او نشانه‌هایی از بهبود روابط نه‌چندان پایدار آنکارا با غرب را به نمایش گذاشته است.

به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور ترکیه در مراسمی اظهاراتی را که بلافاصله پیش از عزیمتش به نیویورک مطرح کرده بود و در آن پیشنهاد می‌کرد ترکیه می‌تواند به تلاش ۲۴ ساله خود برای عضویت در اتحادیه اروپا پایان دهد، تعدیل کرده باشد.

اردوغان بر اساس متنی که دفتر وی منتشر کرده است، در این خصوص گفت: «می‌بینیم که پنجره فرصتی برای احیای روابط ترکیه و اتحادیه اروپا در یک دوره حساس باز شده است.»

وی ادامه داد: «ما همچنان بر اهمیت احیای روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا تاکید می‌کنیم.»

پربیننده ترین خبرها