سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی:

آمادگی در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری برای از سرگیری روابط با مصر

آمادگی در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری برای از سرگیری روابط با مصر
چهارشنبه 29 شهريور 1402 - 19:58

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در گفتگو با شبکه العالم، درباره مهم ترین تحولات منطقه ای و داخلی سخن گفت.

العالم _ ایران

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این گفتگو گفت: شش ماه پیش با میانجیگری چین برای برقراری روابط دوجانبه با عربستان به توافقی رسیدیم وزاری خارجه دو کشور در مکان های مختلف با یکدیگر گفتگو کردند و سفارتخانه ها بازگشایی شد و آخرین مرحله هم سفرا در دو کشور مستقر شدند. مسیر تقویت رابطه ادامه دارد از ولیعهد و پادشاه عربستان برای سفر به تهران دعوت کرده ایم. طرف سعودی هم از رئیس جمهور ما برای سفر به عربستان دعوت کرده است. درباره محتوای روابط در بیانیه پکن به آن اشاره شده است. هدف ایجاد روابط، تقویت و اجرای دو موافقنامه ای است که در سال 1377 و 1380 با محتوای همکاری های سیاسی امنیتی و همکاری های اقتصادی.بین ایران و عربستان امضا شده بود. ظرفیت های زیادی وجود دارد که دو کشور منتفع بشوند. انتظار داریم در موضوعات جهانی وقتی دو کشور مهم ایران و عربستان در کنار یکدیگر قرار می گیرند بویژه مساله فلسطین در محوریت کار باشد هم افزایی که از این همکاری حاصل می شود به نفع جهان اسلام و صلح و ثبا ت در منطقه است.

روابط ایران و عراق

ابوالفضل عمویی با اشاره به روابط ایران و عراق، این روابط را دوستانه و رو به جلو و مبتنی بر اشتراکات فرهنگی و مذهبی است در موضوعات مختلف همکاری های نزدیکی داریم. آخرین پروژه ما اتصال خط آهن بصره – شلمچه است که با حضور نخست وزیر عراق در مرز ایران این پروژه آغاز شد. در روزهای اخیر موضوع توافقنامه امنیتی ایران و عراق مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. که در روز پایانی اجرای توافقنامه قرار داریم که نتایج آن را خواهیم دید. موضوع به چند سال گذشته باز می گردد آن مقطعی که شاید عراق آن انسجام کافی را در محیط امنیت داخلی نداشت بعضی گروههای تروریستی و ضد ایرانی در شمال عراق و منطقه اقلیم جا گرفتند و پایگاههایی ساختند و در خاک ایران اقدام به عملیات کردند شاهدیم که در سال گذشته ناامنی هایی در شهرهای غربی بوجود می آمد که منشا اینها گروههای تروریستی بود که مقرشان در اقلیم بود. با توجه به روابط نزدیکی که با عراق داریم بارها در دیدار با مقامات عراق گله مند بودیم مقامات عراق هم با استناد به مفاد قانون اساسی این کشور تاکید می کردند که نباید خاک عراق مکانی برای تهدید امنیت سایر کشورها باشد. سال گذشته یک توافق امنیتی میان آقای شمخانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و طرف عراقی امضا شد مبنی بر اینکه در یک فاصله زمانی گروههای تروریستی و تجزیه طلب که در اقلیم هستند از مرزهای ایران دور شده و خلع سلاح گردند. در ماههای گذشته پیوسته پیگیر نتایج مفاد توافقنامه بودیم. سفر اخیر آقای فواد حسین به تهران با محوریت توافقنامه بود و مقامات عراق هم اعلام کردند که در حال اجرای توافق هستند خبر داریم که برخی از این گروهها از مرزهای ایران دور شده اند . موضوع برای ما جدی است و از کشور همسایه انتظار داریم به دغدغه های امنیت ملی ما توجه ویژه کند. گروههای تروریستی هم می دانند که ایران توانمندی لازم برای حفظ امنیتش را دارد ولی مایلیم برادران ما در بغداد و اقلیم خودشان برای رفع مشکل اقدام کنند لذا پیگیر نتایج توافق هستیم. طبق گزارش عراقی ها و اشرافی که بر مرزهایمان داریم می دانیم که توافق در حال اجراست. هیچوقت در اجرای موضوعات امنیتی ناکام نبوده ایم سال گذشته مجبور شدیم برای دفاع از سرزمین خودمان مقر تروریست ها را مورد هجمه قرار بدهیم. فکر می کنیم با اجرای دقیق توافق نیازی به اقدام طرف ایرانی نباشد.

همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در بخش دیگری از این گفت وگو به همکاری کشورمان با آژانس بین المللی انرژی اتمی پرداخت و گفت: ایران و آژانس همکاری جاری دارند. گزارش های منشر شده آژانش نشان می دهد بالاترین میزان بازرسی را آژانس تا الآن داشته و تعداد زیادی هم آژانس بازرس به ما معرفی کرده است. در توافقی که بین ما و آژانس وجود دارد از کشور ما افراد تاییدیه گرفته اند و با توجه به تاییدیه هایی که دارند افراد امکان سفر به ایران و بازدید از سایت های هسته ای ما را دارند. در جلسه اخیر ماه سپتامبر شورای حکام در که وین برگزار شد سه کشور اروپایی تلاش کردند قطعنامه ای علیه همکاری های ایران و آژانس صادر بشود که ناکام ماندند ولی بیانیه تندی علیه همکاری ایران و آژانس منتشر گردند که گامی در جهت اخلال همکاری های ایران با آژانس بود واکنش ما به بیانیه این بود که تاییدیه بازرسانی که از ملیت این سه کشور اروپایی بودند رد کرد. وقتی مقامات ملیت یک بازرس در روند یک همکاری اخلال می کنند حضور این افراد هم می تواند مانع این همکاری باشد یعنی نیات سیاسی بر رفتار آنها تاثیر می گذارد. با این حال آژانس به اندازه کافی بازرس تایید شده برای ایران دارد مجموع افراد رد شده به یک دهم تعداد بازرسان آژانس در ایران نمی رسد . لذا ایران بنای همکاری با آژآنس دارد. ولی نسبت به سوء‌ نیت برخی افراد بی تفاوت نیستیم. نه تنها باید همکاری ایران و آژآنس تداوم داشته باشد بلکه باید فضای حسن نیت بر آن حکمفرما باشد. در فضای حسن نیت است که پرونده های باقی مانده سریعتر به نتیجه می رسد. هیچ وقت مانع بازرسی آژانس نبوده ایم. بالاترین سطح دسترسی و بالاترین تعداد بازرسی ها را فراهم کرده ایم. لذا انتظار داشتیم اگر موضوعات مبهمی وجود دارد رفع شود. در مراحلی موفق بوده ایم. برای برخی موضوعات باقی مانده انتظار داریم این حسن نیت همچنان حفظ بشود و کشوری چه از طریق بیانیه و چه از طریق بازرسان اخلالی ایجاد نکند ما درباره نیت آنها دچار ابهام شده ایم.

تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا

ابوالفضل عمویی به موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا هم پرداخت و در این باره گفت: این تبادل با میانجیگری قطر و عمان انجام شد. از یکسال پیش ما اعلام آمادگی کرده بودیم که به لحاظ انسانی حاضریم سریعتر انجام بدهیم. خانواده این زندانیان بویژه ایرانیانی که به بهانه دورزدن تحریم گرفتار دادگاه های آمریکایی شده بودند حق دارند که موضوع فرزندان و خانواده شان را پیگیری بکنند . موانعی وجود داشت که توافقی شکل گرفت و به نتیجه رسید طبق توافق روز گذشته روند آزادی پنج ایرانی تکمیل شد ما هم پنج آمریکایی را از طریق قطر تحویل مقامات آمریکایی دادیم. در کنار این ها یکی از موانعی که آمریکایی ها علیه فعالیت های تجاری ما ایجاد کرده بودند رفع شد. سال های گذشته نفت و میعانات گازی به کره جنوبی فروحته بودیم پول این ها در بانک های کره حنوبی مسدود شده بود که یک اقدام یک جانبه و به ناحق از طرف آمریکایی ها بود. در طول این مدت با کاهش ارزش پول ملی کره بالتبع ارزش دارایی ما هم تنزل پیدا کرد. در روند توافق صورت گرفته پول از کره به سوئیس منتقل شد و تبدیل به یورو شد و سپس در نزذ شش حساب بانک های ایرانی در قطر نشست. لذا در اختیار ماست که می تواند در حوزه های مختلف، صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد. این توافق در نزد خیلی از رسانه ها به عنوان یک موضوع تسهلیگر دیده شد. در بحث هسته ای مشکل اصلی اراده طرف غربی به طور خاص آمریکایی هاست. از سال گذشته به بهانه انتخابات کنگره و تمرکزی که بر ایجاد ناامنی در ایران داشتند از روند رو به پیشرفت مذاکرات فاصله گرفتند. ما به این نتیجه رسیدیم که آمریکایی ها اراده ای جدی برای دستیابی به توافق ندارند. اکنون تبادل زندانیان و آزادی بخشی از منابع بلوکه شده برای ما یک نشانه است که تست کنیم آیا آمریکایی ها اراده ای جدی برای دستیابی به توافق پیدا کرده اند یا نه؟ همواره اعلام کرده ایم میز مذاکره را ترک نکرده ایم. هر وقت آمریکایی ها اراده ای داشته باشند از طریق واسطه های که وجود دارد می توانند در این مسیر گام بردارند. سند سال گذشته بین ایران و ۴+۱ مذاکرات را به نقطه پایان نزدیک کرده بود همچنان این سند روی میز است و مبنای بسیار دقیقی برای تکمیل مذاکرات است. هنوز صدای واحدی از واشنگتن به گوش ما نرسیده است . ما که یک طرف مذاکره هستیم آمادگی کاملی داریم اما این طرف آمریکایی است به دلیل ملاحظات داخلی اعلام عدم آمادگی می کند به نظر ما مساله در داخل آمریکاست باید بتوانند بر موضوع سیاست داخلی شان متمرکز بشوند و این موضوع ما نیست موضوع ما این است که منافع ملی ما چگونه تامین می شود. این که در آمریکا کدام گروه روی کار می آید روند انتخابات چگونه است موضوع و مساله آنهاست ما بنای مداخله در آن نداریم.

روابط ایران و عربستان

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره روابط ایران و عربستان تصریح کرد: یکی از موضوعات مورد گفتگوی ما و عربستان، توسعه ارتباطات در حوزه فرهنگی و ورزشی بوده است در سفر وزیر خارجه ایران به ریاض این موضوع بررسی شد این که تیم های ورزشی ما در یک شرایط دوستانه رقابت بکنند اتفاق خوبی است . به نزدیک کردن دو ملت کمک می کند. از سفر تیم النصر به تهران و مسابقه با پرسپولیس استقبال می کنیم نتیجه هم نتیجه حرفه ای است. روابط ما با عربستان روی نزدیک تر شدن مواضع جهان اسلام بویژه کشورهای منطقه اثربخش است. در احیای روابط با عربستان وزیر خارجه به چهار کشور در حاشیه جنوب خلیج فارس سفر کرد و موضوع را پیگیری کرد . انتظار داریم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل هشت کشور حاشیه خلیج فارس جلسه مشترکی برای تقویت همکاری منطقه ای برگزار کنند که گام جدیدی است.

از سر گیری روابط ایران و مصر

ابوالفضل عمویی درباره موضوع از سرگیری روابط ایران و مصر تاکید کرد: از طرف عمان آمادگی مصر را برای تقویت روابط دریافت کرده ایم که در بالاترین سطح یعنی مقام معظم رهبری پاسخ مثبت داده ایم بدین ترتیب هر وقت طرف مصری آمادگی داشته باشد روابط را به سطح سفارت ارتقا بدهد ما این آمادگی را داریم با توجه به جایگاه مصر به عنوان یک کشور مهم در جهان اسلام و ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران از طریق دفتر حافظ منابع روابط در سطح بسیار اثربخشی است موضوع در حال گفتگوست امیدواریم به نتایج دقیقتری برسد. هر دو کشور دفتر حافظ منافع داریم و دیپلمات هایمان مستقرند.

درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: منطقه قفقاز منطقه بسیار مهمی است به جهت حساسیت های امنیت ملی برای ما همیشه قابل توجه بوده است با هر دو کشور ارمنستان و آذربایجان ارتباط داریم همیشه به دنبال آرامش در مرزهای شمال غربی خودمان بوده ایم . جنگ و درگیری راه حل نیست بلکه موضوعات و اختلاف نظرها را باید پشت میز سیاست حل و فصل کرد. ما یک ملاحظه اساسی داریم و تاکید داریم که مرزهای بین المللی نباید تغییر کند ژئوپلتیک منطقه تغییرناپذیر است. هفته گذشته هیاتی از ستادکل نیروهای مسلح ایران به آذربایجان سفر کرد. چند وقت پیش پاشینیان نخست وزیر ارمنستان تماس تلفنی با رئیس جمهور کشورمان داشتند. این ارتباطات ادامه دارد. دخالت نیروهای خارج از منطقه هیچ کمکی به حل موضوع نخواهد کرد. وجود تسلیحات بیش از اندازه در این منطقه به تنش ها دامن می زند.

پربیننده ترین خبرها