در نشست خبری پایانی سفر به نیویورک؛

رئیسی: ایران با بازرسی‌های آژانس هیچ مشکلی ندارد

رئیسی: ایران با بازرسی‌های آژانس هیچ مشکلی ندارد
پنج‌شنبه 30 شهريور 1402 - 07:34

رییس جمهوری گفت: ما با بازرسی مشکلی نداریم، بازرسانی که قابل اعتماد هستند می‌توانند در ایران به کار خود ادامه دهند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

بنابر گزارش رویترز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران چند روز پس از آنکه تهران برخی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اخراج کرد، گفت: ایران هیچ مشکلی با بازرسی‌های ناظر هسته‌ای سازمان ملل از سایت‌های هسته‌ای این کشور ندارد.

رئیسی در نشست خبری پایانی سفر خود با رسانه‌های خارجی و آمریکایی در نیویورک قبل از عزیمت به تهران گفت: «ما با بازرسی مشکلی نداریم، اما برخی از بازرسان مشکل دارند. بازرسانی که قابل اعتماد هستند می‌توانند در ایران به کار خود ادامه دهند».

هیچ مانعی برای برقراری روابط با مصر وجود ندارد
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی در برقراری روابط با مصر نمی‌بیند و این موضوع به طرف مصری نیز اعلام شده است.»
به گفته وی، نشست وزرای خارجه دو کشور نیز می‌تواند فصلی برای آغاز و احیای روابط باشد.

اگر آمریکا دنبال توافق است، اول باید تحریم ها را رفع کند
وی درباره توافق هسته‌ای و مذاکره احتمالی با ایالات متحده نیز گفت: اگر دولت بایدن نشان دهد می‌خواهد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگردد، روابط با ایالات متحده می‌تواند پیشرفت کند و نخستین گام، باید کاهش تحریم‌ها باشد.
ربیسی افزود: آمریکایی‌ها از چندین کانال تماس گرفته‌اند و «اعلام کرده اند که می‌خواهند گفت‌وگو کنند، اما ما معتقدیم این اعلام باید با اقدام همراه باشد.»
رییسی گفت: «پس صحبت به تنهایی این هدف را دسترس‌پذیر نمی‌کند. اما اقدام در مورد تحریم‌ها می‌تواند پایه محکمی برای ادامه بحث‌ها باشد.»
رئیس‌جمهور ایران افزود: «ما از میز مذاکره دور نشده ایم.»
رئیسی بار دیگر تاکید کرد خروج آمریکا از توافق ۲۰۱۵ که با هدف مهار برنامه هسته‌ای ایران انجام شد، تعهدات آمریکا را از جمله در موضوع تحریم‌ها زیر پا گذاشت.
رئیسی در پاسخ به این پرسش که آیا گروسی را ملاقات کرده است یا خیر، گفت: در اوایل ماه مارس - نه این هفته - در تهران با او صحبت کرده است و افزود ایران «همکاری بسیار خوبی» با آژانس داشته است.

توافق احتمالی عربستان با رژیم صهیونیستی، خنجری از پشت به ملت فلسطین است
رئیس‌جمهور همچنین درباره بهبود احتمالی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی اظهار نظر کرد. این در حالی است که مقامات در ریاض و قدس اشغالی ادعا می‌کنند در حال پیشرفت به سوی یک توافق تاریخی هستند.
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در این خصوص گفته است توافق «هر روز نزدیک‌تر می‌شود». همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در نیویورک گفت می‌توان با حمایت درست آمریکا، یک توافق صلح ایجاد کرد.
اما ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس خبری خود در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و پیش از ترک این شهر به اسکای نیوز گفت که چنین توافقی «خنجری از پشت به مردم فلسطین و مقاومت آنها» خواهد بود.
رئیسی ابراز امیدواری کرد که ایران بتواند روابط با عربستان را بیش از پیش گسترش دهد.
وی افزود: «کشورهای منطقه تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند کشورهای اسلامی از اصل مقدس حاکمیت مردم فلسطین بر سرزمین شان دست بکشند، زیرا آزادسازی بیت‌المقدس هسته اصلی اعتقاد همه مسلمانان است.»
به نوشته اسکای نیوز، برقراری صلح با رژیم صهیونیستی در حالی که هنوز مکان سومین حرم مقدس اسلام - مسجدالاقصی - در اشغال این رژیم است، می‌تواند برای سعودی‌ها دردسرساز شود.

پربیننده ترین خبرها