نعل وارونه تروئیکای اروپایی در توافق هسته‌ای

نعل وارونه تروئیکای اروپایی در توافق هسته‌ای
دوشنبه 27 شهريور 1402 - 18:16

خبر: اتحادیه اروپا روز یکشنبه از ایران خواست تا از تصمیم خود مبنی بر لغو اعتبار تعدادی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازگردد. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: "بویژه آنچه نگران‌کننده است، تاثیر مستقیم و شدید این تصمیم بر توانایی آژانس برای انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود است که شامل نظارت بر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) می‌شود".

العالم _ ایران ـ سیاسی

تحلیل:

ـ اتحادیه اروپا که ایران را به "عدم وفاداری به توافق هسته‌ای" متهم می‌کند، چند روز پیش با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که فرانسه و انگلیس و آلمان به تعهدات خود در توافق هسته‌ای مبنی بر رفع تحریم‌ها علیه ایران از تاریخ 18 اکتبر، عمل نخواهند کرد.

ـ اتحادیه اروپا و در راس آن انگلیس و فرانسه و آلمان، از همان روز نخست که توافق هسته‌ای منعقد شد، هیچگاه با جدیت با آن برخورد نکردند. آنها نخستین طرفی بودند که پس از خروج آمریکا از توافق تحت فشار رژیم صهیونیستی، شرکت‌های خود را از ایران خارج کردند. بنیامین نتانیاهو با قدردانی از دونالد ترامپ به خاطر عمل به نصیحتش در خروج از برجام، در واقع اذعان کرد که این اقدام تحت فشار صهیونیست‌ها صورت گرفت.

ـ فرانسه، آلمان و انگلیس به بهانه‌های مختلف از جمله اینکه از نظر اقتصادی قادر به پایبندی به توافق نیستند یا اینکه نمی‌خواهند آمریکا را خشمگین کنند، و یا اینکه نمی‌خواهند شریک آمریکایی را از دست بدهند، تمام فرصت‌هایی را که ایران برای ماندن در توافق و پایبندی به آن به آنها بخشیده بود، هدر دادند.

ـ آخرین بیانیه تروئیکای اروپایی که با ابقای تحریم تسلیحاتی ایران حتی پس از پایان مهلت 18 اکتبر، از پایبندی به توافق هسته‌ای خودداری کرد و همچنین تبانی آشکار فرانسه، انگلیس و آلمان با آمریکا حتی پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه در حق مردم ایران، سبب شد تا ایران تصمیم اخیر خود را برای کاهش تعداد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتخاذ کند. این تصمیم بر اساس حقوق حاکمیتی ایران مندرج در ماده 9 موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس اتخاذ شده است.

ـ برای ایران روشن بود که این سه کشور به همراه آمریکا علیرغم برخوردهای مثبت و سازنده تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با سوءاستفاده از شورای حکام آژانس برای استفاده از آن در خدمت اهداف سیاسی خود تلاش خواهند کرد تا فضای همکاری تهران و آژانس را مختل کنند. بنابراین اگر این کشورها سیاست استثماری خود و سوءاستفاده از سازمان‌های بین المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کنار نگذارند تا این نهادها بی طرفانه فعالیت‌های خود را انجام دهند، ایران قطعا هیچگونه رفتار متکبرانه را نمی پذیرد، و بدون کوچکترین تردید، در مقابل تصمیمات این کشورها مقابله به مثل خواهد کرد.

ـ اگر غرب می‌خواهد در جهان گوش شنوا داشته باشد، باید به تعهدات خود پایبند باشد و به توافقات بین‌المللی احترام بگذارد و از عمل بر اساس منافع رژیم صهیونیستی خودداری کند، سیاست خود را بر سازمان‌های بین‌المللی تحمیل نکند و مسئولیت تصمیمات خود را به عهده بگیرد. غرب نباید اینگونه تبلیغ و ترویج کند که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای یک تصمیم حاکمیتی آمریکاست و عدم پایبندی اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای، یک مسئله مستقل اروپایی است.

- غرب باید از این نحوه برخورد با ایران دست بردارد، توافق هسته‌ای یک توافق بین المللی است نه یک توافق ایرانی، ایران هم مانند غرب دارای حاکمیت است و اجازه نمی‌دهد کسی حاکمیتش را نقض کند، تجربه چهار دهه گذشته نیز بهترین گواه بر این سخن است.

پربیننده ترین خبرها