گزارش العالم از تظاهرات خانواده های بازداشت شدگان سیاسی در تونس

پنج‌شنبه 30 شهريور 1402 - 22:28

خانواده های زندانیان سیاسی دستگیر شده در پرونده موسوم به «توطئه علیه امنیت ملی» مقابل دادگاه استیناف تونس دست به اعتصاب زدند.

العالم - تونس

منیره شریفی خبرنگار شبکه خبری العالم در تونس گزارش داد که خانواده‌های زندانیان سیاسی دستگیر شده در پرونده موسوم به «توطئه علیه امنیت ملی» به تظاهرات مقابل دادگاه استیناف با دهان بسته، دست زدند.

عنایات مسلم، سخنگوی خانواده های بازداشت شدگان این پرونده به خبرنگار العالم گفت: اکثر زندانیان سیاسی بیش از 230 روز را به ناحق و با تهمت به آنان در زندان سپری کرده اند. توطئه کجاست؟ یک مدرک به ما بدهید که اثبات کننده توطئه باشد.»

پیش از این، قاضی تحقیق ضد تروریسم، حکم زندان منذر الونیسی، سرپرست جنبش النهضه را براساس فایل صوتی ضبط شده صادر کرده بود. در این فایل صوتی شهادت تعدادی از شاهدان شنیده شد.

در این پرونده برخی از متهمان ممنوع الخروج شدند، در همین حال اعضای تیم دفاع گفتند که امید به آزادی آنها بسیار ضعیف است.

مختار الجماعی، یکی از اعضای تیم دفاع از بازداشت شدگان، گفت: «امروز ما در مرحله کیفرخواست قرار داریم، اگر بخواهیم دیدگاه واقع‌بینانه داشته باشیم، امید چندانی ندارم؛ اما نمی گوبیم از نظر قانونی، چون از نظر حقوقی من خیلی امیدوارم که آزاد شوند چون تصمیم برای دستگیری آنها از اساس اشتباه بود.»

حال که برخی رهبران منطقه ای جنبش النهضه، از جمله دبیرکل آن در استان بیزرته دستگیر شده اند، قیس سعید رئیس جمهور تونس از طولانی شدن روند دادخواهی انتقاد کرد. او از قضات خواست تا با همه اصحاب دعوا بدون اینکه تحت فشار قرار گیرند، یکسان رفتار کنند.

قیس سعید با اعلام فراخوانی به قوه قضائیه برای ادامه انقلاب در کنار هم، گفت: «ما با کسانی که علیه کشور مرتکب جنایت شده اند، به طور برابر رفتار می کنیم و کسی که حمایت خارجی یا پول یا خویشاوندی با مقامات دارد در برابر قانون با دیگران برابر است.»

تحولات در پرونده توطئه در آینده موازنه قدرت سیاسی در تونس را مشخص خواهد کرد. در حالی که مخالفان آخرین اقدامات اعتراضی خود را علیه قیس سعید انجام می دهند، به نظر می رسد رئیس جمهور دیگر نگران هیچ چیز نیست و بدون در نظر گرفتن حجم انتقادات از سیاست های خود چه از داخل و چه از خارج، با اجرای پروژه خود همچنان پیش می رود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها