اعترافات جاسوس موساد در ترکیه؛ چگونه به استخدام این سازمان درآمد و وظایف محوله به او چه بود؟

 اعترافات جاسوس موساد در ترکیه؛ چگونه به استخدام این سازمان درآمد و وظایف محوله به او چه بود؟
دوشنبه 3 مهر 1402 - 19:52

روزنامه "صباح" ترکیه اعترافات یک شهروند ترکیه‌ای را که به اتهام جاسوسی برای موساد اسرائیلی دستگیر شده بود را منتشر کرد که در آن نحوه جذب و وظایف محوله به وی را فاش کرد.

العالم – ترکیه

سلجوق کوچوک کایا که از ماه مه گذشته در بازداشت به سر می برد، با دستور مستقیم موساد، رئیس تیمی متشکل از 15 نفر برای رصد و جمع آوری اطلاعات درباره شرکت ها و شخصیت های عربی و ایرانی را به عهده داشت و با روسای موساد 11 بار در شهرهای مختلف اروپایی ملاقات کرد.

وی در اعترافاتش گفت که این کار را در ازای دریافت پول انجام می داد و با شخصی به نام سیرکان اوزدمیر به عنوان واسطه ارتباط داشت که از نیروهای سابق ارتش بود که به اتهام عضویت در یک گروه ممنوعه تحت تعقیب قرار دارد و اکنون به خارج از ترکیه فرار کرده است.

سلجوق درباره آشنایی اش با سیرکان اوزدمیر گفت: در آگوست 2018 از طریق اینترنت با او آشنا شد؛ اوزدمیر به او گفته بود که کارمند شرکت بیمه در خارج از ترکیه است. 5 الی 6 بار به صورت تلفنی با همدیگر گفتگو کردند. سپس اوزدمیر شخص دیگری به نام جورجی به او معرفی کرد که از طریق اسکایپ باهم گفتگو کردند؛ جورجی به او گفت که قرار است با همدیگر کار کنند.

وی ادامه داد: این شخص نام 3 رستوران را به من داد و از من خواست تا درباره فعالیتهای تجاری یکی از این 3 رستوران تحقیق کنم. من هم گزارشی از فعالیتهای این رستوران تهیه کردم و برای او ارسال کردم و از او خواستم 1000 دلار به من بدهد. آنها از کار من خوششان آمد و خواستار ملاقات حضوری با من شدند.

جاسوس موساد گفت: در اروپا با جورجی دیدار کردم . او هم شخص دیگری به نام الفونسو را به عنوان مدیرش برای من معرفی کرد و ماموریت دیگری به من محول کرد.

سلجوق کوچوک کایا شبکه ای برای جمع آوری اطلاعاتی درباره ایرانی ها و لبنانی ها و عربها راه اندازی کرد و بار دیگر با جورجی در 13 نوامبر سال 2018 دیدار کرد. طبق اعترافات سلجوق، جورجی از او خواست تا اطلاعاتی درباره یک شرکت فعال در زمینه برق گردآوری کند. تمام ماموریتهایی که به او واگذار شده بود درخصوص افراد و شرکت های خارجی بود. و اگر شرکت ترکیه ای بود از او درخواست می شد تا درباره روابط خارجی این شرکت تحقیق کند.

این جاسوس اسرائیلی می گوید که در سال های بین 2018 تا 2022 با سران موساد 11 بار در 10 شهر مختلف مانند کپنهاگ و زوریخ و پاریس و رم دیدار کرد.

افشاگری های روزنامه صباح ترکیه فقط بخشی از پیام ها میان کوچوک کایا و سران موساد را برملا کرد از جمله آنکه در 20 جولای سال 2020 از او خواسته شد تا یک شخصیت فلسطینی به نام (م. المحمود) را تعقیب کند. سلجوق کوچوک کایا در تحقیقات گفت که موساد از او خواسته بود تا به آنها اطلاع دهد که این شخصیت فلسطینی چند تا چمدان دارد؟ آیا نیروی امنیتی همراه او هست؟ چند نیروی امنیتی او را همراهی می کنند؟ آیا نیروی امنیتی مسلح هستند یا خیر؟ آیا تاکسی می گیرد یا ماشین شخصی دارد؟ و باید تصاویری از لحظه ورودش به فرودگاه تا مقصد برای موساد ارسال کند.

پربیننده ترین خبرها