شورای دفاع ملی یمن از برکناری کابینه الحبتور چه اهدافی را دنبال می کند؟!

شورای دفاع ملی یمن از برکناری کابینه الحبتور چه اهدافی را دنبال می کند؟!
جمعه 7 مهر 1402 - 13:22

روند تغییرات عمیق و بنیادینی که سید عبد الملک الحوثی در باره آن سخن گرفت در مرحله اول با برکناری کابینه الحبتور در صنعا کلید خود. این کابینه اکنون کابینه اداره امور است و تا تشکیل کابینه بعدی که کابینه ای تکنوکرات خواهد بود به کار خود ادامه می دهد.

العالم - نظرکده

«شیخ فضل الله رسام»، نایب رئیس مجلس شورای یمن در برنامه مع‌الحدث شبکه العالم برکناری کابینه حبتور و آغاز مرحله تغییرات عمیق را حرکتی بر مبنای اصل لیاقت و کارآیی دانست و نه قطع ارتباط با حزب کنگره مردمی یا عزل شخصیت خاص یا روی کار آوردن افراد و طرفهای خاص دیگر.

وی افزود هدف از این تغییر، کنار زدن افراد نیست بلکه تغییری فراگیر و گسترده در سیستم ها و قوانین و سیاست ها و نگارش قانون اساسی جدید است.

شیخ فضل الله رسام گفت که ائتلاف متجاوز به یمن نمی تواند مانعی برای کابینه جدید ایجاد کند چون دیگر قادر به مقابله با یمن نیست و هیچ برگ برنده ای برای مقابله با وضعیت جدید ندارد.

وی خاطرنشان کرد که قبایل یمنی حمایت خود را از برکناری کابینه نجات ملی اعلام کرده و ابراز امیدواری کردند که اقدامات بعدی سرشار از خیر و برکت باشد.

حمید رزق، کارشناس رسانه ای نیز در این برنامه گفت که برکناری کابینه الحبتور، در امتداد انقلاب 21 سپتامبر 2014 است که قرار بود در سه مرحله اجرا شود؛ مرحله اول قیام مردمی و مرحله دوم مقابله با تجاوزگری و مرحله سوم تغییر اوضاع کابینه تا کسب رضایت مردم.

رزق خاطرنشان کرد که برکناری کابینه نجات در این مقطع زمانی در راستای آغاز مرحله سوم انقلاب و پایان تجاوز دشمن صورت می گیرد؛ وی خاطرنشان کرد که این مرحله بیش از هر چیز، ماهیت سیاسی و توسعه اقتصاد و خدماتی دارد.

کابینه تکنوکرات، سوای اینکه از نکات منفی حکومت سهمیه بندی در امان است، بر پایه مشارکت ملی شکل گرفته و با اوضاع محلی و داخلی کشور تناسب بیشتری دارد و تجسم اراده مردم است.

الرزق خاطرنشان کرد که کابینه جدید با چالش های متعددی از جمله محاصره و ثروت های غارت شده رو به رو خواهد بود.

وی در ادامه گفت که البته راه گفتگو برای حل این چالش ها باز است و اگر هم گفتگو بی نتیجه باشد، تاریخ ثابت کرده است که ملت یمن می دانند چگونه از حق خود دفاع کنند.

پربیننده ترین خبرها