توهم عربستان در سازش رایگان با رژیم صهیونیستی

توهم عربستان در سازش رایگان با رژیم صهیونیستی
شنبه 8 مهر 1402 - 16:19

ریاض با سازش رایگان به دنبال یک توهم است در حالی که کابینه ائتلافی افراطی رژیم صهیونیستی هیچ امتیازی به ولی عهد عربستان نخواهد داد.

العالم - نظرکده

در این زمینه حسن منیمنه کارشناس مرکز مطالعات خاورمیانه گفت که ریاض با سازش رایگان به دنبال یک توهم است. منافع آنی عربستان با منافع منطقه در تعارض است.

منیمنه افزود: سعودی ها به این باور رسیده اند که حالا که منافع فلسطین قابل تحقق نیست، نباید بی جهت انتظار کشید و منافع عربستان را به تعویق انداخت.

وی خاطرنشان کرد که (آنچه عربستان به دنبال آن است)، نوعی توهم و سازش مجانی است که فقط راه حل، صلح و شکوفایی منطقه را آنهم با امید بستن باطل به راستگرایان افراطی رژیم صهونیستی به تعویق می اندازد. چون آنها به راحتی حق و حقوق فلسطینی ها را زیر پا می گذارند.

این کارشناس مرکز مطالعات خاورمیانه می گوید روی کار آمدن جناح راست افراطی و خرافاتی در رژیم صهیونیستی نه تنها حق فلسطینیان بلکه منافع این رژیم را نیز ضایع کرده است. وی همچنین تأکید کرد که ادامه روند سازش به صورت فعلی تنها شرایط را دشوارتر خواهد کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد، چیزی که در این روند قابل تحقق است صرفا منافع آنی نتانیاهو و شاید منافع عربستان باشد با این تفاوت که منافع عربستان با منافع عمومی منطقه در تضاد است. چیزی که اکنون مطرح است، تشدید افراط گری رژیم صهیونیستی و از بین رفتن فرصت های موجود (برای صلح) است.

منیمنه گفت: نمی توان ملت فلسطین را از بین برد، این ملت پس از گذشت چندین نسل همچنان مقاومت می کند و قطعا پس از این سازش ها هم به مبارزات خود ادامه خواهد داد. این مبارزه به هر حال ادامه دارد اما به دلیل امید بیهوده به راستگرایان افراطی صهیونیست، مشکلات و مصائب آنها در آینده بیشتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد، موضوع در واقع نوعی ائتلاف بین عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکاست به طوری که تلاش می شود از کشانده شدن عربستان به سمت چین جلوگیری شود.

آمریکا نگران گرایش عربستان به سمت چین است اما سازش این کشور با رژیم صهیونیستی، منافع آمریکا را تأمین می کند و باعث می شود ریاض همواره تعادل را در روابط با واشنگتن و پکن حفظ کند.

در همین خصوص یک کارشناس سیاسی عرب نیز با بیان این که فلسطین دیگر برای رهبران عربستان اولویت نیست بلکه آنها در مسیر سازش با رژیم صهیونیستی، منافع کشور خود را در اولویت قرار داده اند، تاکید کرد. رژیم صهیونیستی هیچ امتیازی به ولی عهد عربستان نخواهد داد، در واقع کابینه ائتلافی نتانیاهو هرگز راه حل دو کشور و غنی سازی اورانیوم در هیچ یک از کشورهای عربی را نخواهد پذیرفت.

علی مراد، نویسنده و کارشناس عرب مسائل سیاسی خاطرنشان کرد که مهمترین نکته در مورد گفتگوی اخیر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با شبکه فاکس نیوز این است که مبنای حرکت عربستان در مسیر سازش، منافع این کشور است نه مسأله فلسطین.

وی خاطرنشان کرد که صحبت های محمد بن سلمان درباره توافق دفاع مشترک و برنامه هسته ای نشان می دهد که دغدغه اصلی سران این کشور، دغدغه امنیت است و همین امر باعث شده که آنها از این زاویه با آمریکایی ها وارد مذاکره شوند.

این کارشناس عرب با طرح این سئوال که آیا اسرائیلی ها واقعا حاضر می شوند راکتور هسته ای و غنی سازی اورانیوم در یک کشور عرب را بپذیرند.. و آیا ائتلاف حاکم در رژیم صهیونیستی حاضر خواهد شد حتی کلمه ای درباره حقوق فلسطینی ها ولو به طور صوری و لفظی به زبان بیاورند؟ خاطرنشان می کند که نتانیاهو و بایدن می دانند که برای ولی عهد عربستان، منافع این کشور در اولویت است؛ بن سلمان نیز می داند که نمی توان به راحتی از صهیونیست ها امتیاز گرفت، همچنین می داند که دستیابی به توافق دفاع مشترک و امضای این توافق توسط کنگره کار ساده ای نیست.

علی مراد درباره مسأله راه حل دو کشور هم گفت: ائتلاف نتانیاهو هرگز این راه حل را نمی پذیرد حتی اگر به اندازه روستایی به مساحت یک کیلومتر باشد.

این کارشناس عرب با بیان این که طرف اسرائیلی هیچ امتیازی به ولی عهد عربستان نخواهد داد، تصریح کرد: نتانیاهو منتظر است کاسه صبر عربستان لبریز شود به عبارت دیگر می گوید ما وضعیت را به همین حالت معلق نگه می داریم تا سعودی ها سرانجام کلافه شوند و خودشان بیایند و بگویند بسیار خوب ما از مواضع خود در چارچوب آنچه که بن سلمان تعیین کرده عقب نشینی می کنیم.

پربیننده ترین خبرها