آغاز به کار همایش بین‌المللی وحدت اسلامی | رئیس‌جمهور: آزادی قدس شریف، مهمترین مساله جهان اسلام است

يکشنبه 9 مهر 1402 - 10:16

سی و هفتمین همایش بین المللی وحدت اسلامی با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران تهران آغاز شد.

العالم - جهان اسلام

سی‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی امروز یکشنبه(۹مهرماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی -رئیس جمهور - و برخی از مقامات لشکری و کشوری و همچنین علما و فرهیختگان ۴۱ کشور جهان در سالن اجلاس سران رسما کار خود را آغاز کرد.

در این دوره از برگزاری کنفرانس وحدت در حدود ۲۰۰ نفر از علما، اندیشمندان و نخبگان جهان اسلام در ۱۶وبینار از روز پنج‌شنبه(۶مهرماه) همزمان با آغاز هفته وحدت به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص امر وحدت پرداختند.

همچنین قرار است در افتتاحیه این مراسم با حضور رئیس جمهور از ۱۵ کتاب چاپ شده از پژوهشگاه تقریب که در خصوص امر وحدت نوشته شده است رونمایی شود.

امسال در بخش نمایشگاهی کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به آثار فرهیخته قرآنی به صورت ویژه‌تری پرداخته شده است.

ضمنا طبق سنوات گذشته میهمانان این اجلاس در روز پایانی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.

رئیسی: عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی سیرقهقرایی است

رئیس جمهور در ابتدای سخنرانی خود در این همایش گفت: امروز موضوع وحدت بسیار اهمیت دارد، اهمیت وحدت روز به روز در عالم اسلام افزایش یافته و مورد تاکید است، توجه به وحدت یک نگاه مقطعی نیست بلکه یک منظومه فکری با محوریت حق است. وحدت امروز به معنای وحدت در مذاهب و یا جغرافیا نیست، بلکه اتحاد و انسجام برای حفظ منافع امت اسلامی است.

رئیسی با طرح این سوال که شاخص عقب گرد در امت اسلامی چیست؟ شاخص سیر قهقرایی چیست؟گفت: به گفته پیامبر اسلام اگر از بیگانگان و کفار پیروی کردید، رمز عقبگرد و ارتجاع شماست،پیامبر می فرماید مولای شما خداست و او ناصر شماست.

وی تصریح کرد: رمز پیروزی مسلمانان در طول تاریخ وحدت وانسجام آن ها به محوریت قران و رسول بوده است نگاه به بیگانگان و برآورده کردن خواست آنان سیر قهقرایی را به دنبال دارد. امروز نظام سلطه می داند مهمترین سد در برابر او امت اسلامی هستند، امت اسلامی در زندگی خود معتقد به پویایی هستند و توقف و ایستایی را مرگ خود می دانند.

رئیس جمهور تاکید کرد: شاخص مهم برای اینکه بدانیم دشمن به دنبال چیست این است که بدانیم، دشمن نمی خواهد امت اسلامی وحدت و انسجام داشته باشد امروز هر کس در جهت انسجام و وحدت حرکت کند در جهت راهبرد اسلام است و اگر با قلم و گاهم هایش در جهت تفرقه تلاش کند در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

1

وی با تاکید بر اینکه توجه به آزادی قدس شریف و فلسطین مهمترین شاخص امت اسلامی در وحدت است ، اظهار داشت: به دنبال عادی سازی روابط بودن با رژیم صهیونیستی شاخص در سیر ارتجاعی و قهقرایی برای هر دولتی است.چون خواست بیگانگان است این سیر قهقرایی است.راه مقابله با دشمن سازش و تسلیم نیست بلکه ایستادگی و مقاومت است که دولت را وادار به عقب نشینی می کند، گزینه تسلیم و سازش از روی میز برداشته شده است، گزینه سازش به هیچ عنوان روی میز نیست، گزینه مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن جواب داده و دشمن را وادار به عقب نشینی کرده و خواهد کرد.

رئیسی تاکید کرد: راهبرد وحدت امروز می تواند امت اسلامی را در برابر دشمن تقویت کند و در برابر جنگ ترکیبی دشمن راهکار وحدت و انسجام است این نشست نشستی ضد صهیونیستی و ضد نظام سلطه است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب: بازایجاد روابط ایران و عربستان، تحولی مهم برای جهان اسلام بود

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در این همایش گفت: باز ایجاد روابط سیاسی بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران مهمترین تحول به سوی همکاری و دوستی بین کشورهای اسلامی را رقم زد و نورامیدی در دل بیدارگران جهان اسلام روشن کرد که دو مدرسه سیاسی عقیدتی به سوی همکاری، اقدامات موثری به انجام رساندند.

وی افزود: از این حرکت وحدت آفرین تشکر می‌کنم؛ هم از دولت سیزدهم که همکاری‌های منطقه‌ای و همسایگی را در اولویت روابط خود قرار داده و هم از پادشاهی سعودی که از رویه فراملی گرایی مذهبی به رویه همکاری‌های منطقه‌ای روی آورده است.

شهریاری خاطرنشان کرد: این حرکت، این تنبه را ایجاد کرده که هرگز دولت‌های بیگانه نمی‌توانند تامین کننده اهداف توسعه پایدار در منطقه باشند.

1

شیخ نعیم قاسم: حداقل وحدت، قرار نگرفتن در بلوک دشمن است / اشغال فلسطین اشغال تمام جهان اسلام است

شیخ نعیم قاسم قائم مقام دبیرکل حزب الله لبنان در افتتاحیۀ سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که امروز در سالن اجلاس سران اسلامی و با حضور رئیس جمهور در حال برگزاری است، ضمن تبریک ایام ولادت حضرت رسول‌‏الله صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه‌السلام گفت: برای تقویت همکاری اسلامی راهکارهایی را باید پیش گرفت. یکی از مهمترین مسائل، وحدت اسلامی است. باید در جهت وحدتِ عملی تلاش زیادی کنیم و این ارزش اسلامی را به عنوان یکی از مهم‌ترین ارزش‌ها در نظر بگیریم و همچنین تلاش کنیم به روحیۀ وحدت‌بخشی در جامعه خودمان برسیم و نیز کوشش داشته باشیم از طریق کشورهای بزرگ اسلامی و نیز سازمان ملل ارزش‌های واقعی انسانی را نشان دهیم.

وی افزود: وحدت باید یک حداقل و یک حداکثر داشته باشد. حداقلش آن است که کشورها و سازمان‌های ما در کنار بلوک دشمن قرار نگیرند بلکه در کنار هم باشند. از سوی دیگر تلاش کنند در زمینه‌های مختلف همکاری داشته باشند. یادمان باشد امام خمینی همواره تأکیدشان بر این بود که بایستی وحدت در میان تمام آحاد جامعۀ اسلامی تسری یابد. ما در دنیا یک میلیارد مسلمان داریم که دارای امکانات زیادی هستند. باید مسئله فلسطین را به عنوان مسئلۀ اصلی در نظر بگیریم. باید به همه اعلام کنیم اشغال سرزمین فلسطین اشغال تمام سرزمین‌های اسلامی است. باید مقابل دشمن صهیونیستی ایستاد. رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که مسئلۀ حقوق فلسطینیان، هرگز از سوی سازمان‌های بین‌المللی محقق نمی‌شود بلکه با پایداری مردم حاصل می‌شود.

شیخ نعیم ادامه داد: باید بتوانیم در زمینۀ تحکیم نظامی و حوزۀ مقاومت تلاش بیشتری داشته باشیم. با تقویت امکانات خودمان بتوانیم در برابر دشمنان خودمان بایستیم. با توجه به تجربۀ گرانسنگی که ایران در دفاع از مستضعفان در دنیا داشتند، باید این مسئله را به عنوان الگو قرار دهیم و بتوانیم با تکیۀ بر این ارزش‌های والا متحد شویم و از دشمنی بپرهیزیم. نتایج و دستاوردهای ناشی از پیشرفت امت اسلامی و مسلمانان سبب شده مقاومت یک شکل منطقی به خودش بگیرد و لذا تأکید می‌کنم محور مقاومت می‌تواند دستاورهای خوبی برای امت اسلام داشته باشد. این امر به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در برابر حرکت‌های تعصبی بایستیم. در آخر می‌گویم باید از هرگونه اختلاف پرهیز کنیم و بدانیم همکاری ایران با کشورهای اسلامی می‌تواند در جهت تحقق ارزش‌های اسلامی کمک کند.

پربیننده ترین خبرها