گزارش واشنگتن پست از پشت پرده همکاری فیس‌بوک با دولت هند علیه مسلمانان این کشور

 گزارش واشنگتن پست از پشت پرده همکاری فیس‌بوک با دولت هند علیه مسلمانان این کشور
دوشنبه 10 مهر 1402 - 12:27

پرونده کشمیر تنها نمونه‌ای از این مسئله است که چگونه فیس بوک، تحت فشار حزب طرفدار مودی، از قوانین و مقرارت خود در هند کوتاه آمده است.

العالم - آسیا

نزدیک به سه سال پیش، ناظرین فیس بوک یک عملیات نفوذ گسترده در رسانه‌های اجتماعی را کشف کردند که از صدها حساب جعلی برای تمجید از سرکوب ارتش هند در منطقه مرزی نا آرام کشمیر و متهم کردن روزنامه نگاران کشمیری به تجزیه طلبی و فتنه استفاده می‌کرد.

کمی بعد پرده از راز این فعالیت گسترده علیه روزنامه نگاران کشمیری برداشته شد. پشت تمام این تبلیغات، سپاه چینار ارتش هند بود. یگان سری مستقر در قلب کشمیر با اکثریت مسلمان، که یکی از نظامی‌ترین مناطق جهان است.

اما زمانی که ناظر واحد رفتار غیراصولی هماهنگ فیس بوک (CIB) مستقر در ایالات متحده به همکارانش در هند گفت که این واحد می‌خواهد صفحات این شبکه را حذف کند، مدیران دفتر دهلی نو عقب نشینی کردند.

آنها نسبت به مخالفت با دولت یک کشور مستقل بر سر اقدامات در قلمرو تحت کنترل خود هشدار دادند. این مخالفت‌ها به مدت یک سال مانع از هرگونه اقدامی شد، در حالی که ارتش هند به انتشار اطلاعات نادرست علیه روزنامه‌نگاران کشمیری ادامه می‌داد. این بن بست تنها زمانی حل شد که مدیران ارشد فیس بوک مداخله کردند و دستور حذف حساب‌های جعلی را صادر کردند.

چند تن از فعالین این پروژه در فیس بوک که خواستند نامشان فاش نشود تأیید کردند که این یگان ارتش هند قوانین فیس بوک را درمورد استفاده از شخصیت‌های ساختگی برای تبلیغ مخفیانه یک روایت نقض می‌کرده است.

پرونده کشمیر تنها نمونه‌ای از این مسئله است که چگونه فیس بوک، تحت فشار حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) (حزب طرفدار نخست وزیر نارندرا مودی)، از قوانین و مقرارت خود در هند کوتاه آمده است.

هند، کشوری که ۸۰ درصد جمعیت آن هندو و ۱۴ درصد مسلمان هستند، مدت‌هاست با درگیری‌های مذهبی دست و پنجه نرم می‌کند.

اما در دهه گذشته، حزب ملی‌گرای هندو BJP متهم به تشویق خشونت و دامن زدن به سخنان نفرت انگیز علیه مسلمانان برای جلب حمایت پایگاه سیاسی خود شده است. اغلب، هنگامی که محتوای مضر توسط سیاستمداران BJP یا متحدان آنها در فیس بوک منتشر می‌شود، این پلت فرم تمایلی به اقدام ندارد و هرگونه اقدام علیه حزب BJP را رد می‌کند.

برای سیلیکون ولی، که تعداد کاربران در ایالات متحده و رشد بین‌المللی برای سهامداران وال استریت جزء لاینفک و حیاتی آن به حساب می‌آید، هند بزرگترین گزینه ارزشمند باقی مانده و یک بازار ایده آل است. این کشور عمدتاً انگلیسی زبان است. یک دموکراسی هوشمند با فناوری که به سرعت در حال رشد است و توسط دولت بایدن برای مقابله با چین مورد حمایت قرار می‌گیرد. تعداد کاربران فیس بوک در هند بیشتر از کل جمعیت ایالات متحده است. هند همچنین یکی از بزرگترین بازارهای شبکه X است که قبلاً توییتر نامیده می‌شد.

این به معنای برخورد ویژه با محتوایی است که ممکن است شرایط خدمات هر دو پلتفرم را نقض کند.

رویکرد محتاطانه فیس بوک برای تعدیل محتوای طرفدار دولت در هند اغلب با یک پویایی طولانی مدت تشدید می‌شد: کارمندانی که مسئول مقابله با هکرها و تبلیغات بودند – اغلب مستقر در ایالات متحده – با مدیرانی در هند که به خاطر تجربه سیاسی خود استخدام شده بودند درگیر شدند.

مصاحبه با بیش از 20 کارمند فعلی و سابق و بررسی اسناد داخلی فیسبوک که به تازگی به دست آمده نشان می‌دهد چگونه مدیران بارها از جریمه و برخورد با BJP یا حساب‌های مرتبط خودداری می‌کنند. مصاحبه‌ها و اسناد نشان می‌دهد که مدیران محلی فیس بوک نتوانستند ویدئوها و پست‌های رهبران ملی گرای هندو را حذف کنند، حتی زمانی که آنها آشکارا خواستار کشتن مسلمانان هند شدند.

در سال ۲۰۱۹، پس از گزارش‌های رسانه‌ها و افشاگری‌های افشاگران، شرکت مادر فیس‌بوک، که اکنون متا نام دارد، در برابر فشارها سر تعظیم فرود آورد و یک شرکت حقوقی خارجی را برای بررسی نحوه رسیدگی به حقوق بشر در هند استخدام کرد.

این تحقیقات نشان داد که فیس‌بوک سخنان نفرت‌انگیز یا دعوت به اقدام خشونت، از جمله شورش مذهبی خونین در دهلی در سال ۲۰۲۰ که توسط رهبران ملی‌گرای هندو تحریک شد و بیش از ۵۰ نفر، عمدتا مسلمان، کشته شدند، را متوقف نکرد.

متا هرگز این سند را منتشر نکرد، و حتی اجازه نداد مدیران آن را ببیند و تنها خلاصه‌ای عمومی منتشر کرد که بر مقصر بودن «اشخاص ثالث» تأکید می‌کرد.

امروزه شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی وقتی از دولت‌های روسیه یا چین برای تبلیغات دعوت می‌کنند یا شبکه‌های حساب‌های جعلی مرتبط با آن کشورها را از بین می‌برند، ضرر زیادی نمی‌کنند. اکثر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ایالات متحده در آن کشورها ممنوع هستند یا درآمد قابل توجهی در آنجا ایجاد نمی‌کنند.

به گفته مدیران سیلیکون ولی از چندین شرکت که با این مسائل برخورد کرده‌اند، هند در خط مقدم روند نگران کننده‌ای قرار دارد.

دولت مودی در حال تبدیل به یک شاخص است برای اینکه چگونه دولت‌های مستبد می‌توانند به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی آمریکایی دیکته کنند که بدون توجه به قوانین شرکت‌ها، چه محتوایی را باید حفظ کنند و چه چیزی را حذف کنند. به گفته مدیران، کشورهایی از جمله برزیل، نیجریه و ترکیه از مدل هند پیروی می‌کنند. در سال ۲۰۲۱، رئیس جمهور وقت برزیل، ژائیر بولسونارو، تلاش کرد تا شبکه‌های اجتماعی را از حذف برخی پست‌ها منع کند، از جمله پست‌های او که در مورد تقلب در انتخابات برزیل سؤال می‌کردند.

در نیجریه، محمد بوهاری، رئیس‌جمهور وقت، توییتر را پس از حذف یکی از توییت‌های وی که در آن شورشیان را به سرکوب شدید تهدید کرده بود، ممنوع کرد.

یک روز قبل از انتخابات فشرده ماه مه در ترکیه، توییتر موافقت کرد که حساب‌های کاربری، از جمله جوهری گوون، روزنامه‌نگار منتقد دولت را به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور، تعلیق کند.

برایان فیشمن، کارشناس سابق مبارزه با تروریسم ارتش ایالات متحده که تا سال ۲۰۲۱ تلاش‌ها برای مبارزه با افراط گرایی و گروه‌های نفرت را برای فیس بوک هدایت می‌کرد، گفت: «هند در فناوری بسیار قدرتمند است. این یک بازار بزرگ است، یک دموکراسی است، اما یک دموکراسی با حمایت‌های قضایی ضعیف که واقعاً از نظر ژئوپلیتیکی مهم است.»

مقامات ایالات متحده به هند مسلح به سلاح هسته‌ای به عنوان وزنه تعادل استراتژیک در برابر چین، وابسته هستند. مقامات سابق ایالات متحده می‌گویند که آنها مایل به چشم پوشی از نقض حقوق بشر و سایر مشکلات در هند بوده‌اند زیرا آنها ژئوپلیتیک را اولویت بالاتری می‌دانند. فیشمن افزود، موفقیت هند در برابر شرکت‌های اینترنتی الهام بخش بسیاری از مقلدان بوده است. او گفت: «ما در حال حرکت به عصری در سراسر جهان هستیم که در آن دولت‌ها از دست خود خارج شده‌اند و چارچوب‌های قانونی و در برخی موارد چارچوب‌های غیرقانونی ایجاد کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد مستقیماً شرکت‌ها را تحت فشار قرار دهند.»

هنگامی که بازرسان آمریکایی فیس بوک برای اولین بار پست‌های حساب‌هایی را مشاهده کردند که ادعا می‌شد ساکنان کشمیر هستند، یافتن شواهدی از یک سازمان مرکزی که این محتوا را تولید و منتشر می‌کند، کار سختی نبود. پست‌های حساب‌های مختلف با استفاده از کلمات مشابه به صورت انبوه منتشر می‌شد. آنها اغلب ارتش هند را ستایش می‌کردند یا از رقبای منطقه‌ای هند – پاکستان و نزدیک‌ترین متحد آن، چین – انتقاد می‌کردند.

اطلاعات فنی در مورد برخی از حساب‌ها با هم تداخل داشتند و داده‌های موقعیت جغرافیایی مرتبط با برخی حساب‌ها مستقیماً به ساختمانی متعلق به ارتش هند منتهی می‌شد.

متخصصین بررسی اطلاعات نادرست همچنین دریافتند که حساب‌های جعلی اغلب روی حساب رسمی سپاه چینار، نیروی نظامی اصلی هند در کشمیر تگ‌گذاری می‌شود و نشان می‌دهد که آنها تلاش زیادی برای پنهان کردن خود انجام نمی‌دهند.

به گفته کارمندان، برای چند ماه، تیم فیس بوک نقشه این شبکه را جهت مقابله با فعالیت آن ترسیم کرد. اغلب، این حساب‌ها ویدئوهای یوتیوب را درباره مشکلات پاکستان تبلیغ می‌کردند. برخی کانالی را به نمایش گذاشتند که توسط امجد ایوب میرزا، نویسنده‌ای از بخش تحت کنترل پاکستان در کشمیر اداره می‌شود و اعلام کرده است که در هند با مسلمانان خوب رفتار می‌شود و از اقلیت‌ها در پاکستان خواسته است تا علیه دولت قیام کنند.

میرزا در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «واقعیت این است که افرادی که در داخل هند و همچنین خارج از کشور تحت آزار و اذیت قرار می‌گیرند، در واقع هندوها هستند. باید در مورد این سوال تأمل کرد – تروریسم از کجا شروع شد؟ تروریسم از پاکستان شروع شد.»

بررسی پست‌های توییتر در یک بازه زمانی ۳۲ دقیقه‌ای در ۲۴ مه ۲۰۲۱، نشان داد، ۲۸ حساب کاربری از شبکه مخفی سپاه چینار پستی را به اشتراک گذاشتند که در آن از رفتار پاکستان با مسلمانان اویغور فراری از چین، انتقاد کردند. برخی به زبان انگلیسی یا هندی به این نکته اشاره کردند که پاکستان مکان امنی برای اقلیت‌های مسلمان نیست.

همچنین کمپینی با این محتوا که «دین من اسلام است، اما فرهنگ من هندوئیسم است.» در توییتر راه اندازی شد. این کمپین زمانی راه اندازی شد که حساسیت‌ها در مورد بخش کشمیر به اوج خود رسیده بود.

در سال ۲۰۱۹، دولت مودی با اعلام یک تغییر قانون اساسی که وضعیت نیمه خودمختار کشمیر را لغو کرد و آن را به حاکمیت مستقیم دهلی نو منتقل کرد، جهان را متحیر کرد.

این اقدام باعث اعتراضات و همچنین سرکوب ارتش در کشمیر شد که شامل شکنجه و قطع گسترده اینترنت بود. در حالی که خشم مردم در کشمیر به نقطه جوش رسیده بود، دولت هند برای پاسخگویی تحت فشار بود. مقامات هندی در ملاء عام استدلال کردند که مسلمانان کشمیر از ادغام نزدیکتر با هند سود خواهند برد. در همین حال، سپاه چینار پیام‌های خود را مخفیانه منتشر کرد.

جبران نذیر، یک روزنامه نگار کشمیری که در مرکز هند کار می‌کند، گفت: «از تصویر او به عنوان آواتار دو حساب توییتری ناشناس که هشتگ #NayaKashmir یا New Kashmir را منتشر می‌کردند، استفاده شده است. آنها اخیرا حساب‌هایی ایجاد کردند که هر کدام بیش از 1000 دنبال کننده داشتند. حساب‌ها می‌خواستند نشان دهند که کشمیری‌ها خوب کار می‌کنند، در حالی که اینطور نیست.»

یکی از این اهداف یگان سایبری ارتش هند، روزنامه نگار هندی قاضی شبلی و نشریه او کشمیریات بود. @KashmirTraitors در یک رشته توییت علیه کشمیریات مدعی شد که این نشریه اخبار جعلی پیرامون عملیات ارتش هند را منتشر می‌کند تا باعث نفرت عمومی از ارتش شود. سپس قاضی شبلی را به عنوان خائن و نویسنده این مطالب معرفی کرد که بارها به اتهامات مختلف علیه امنیت ملی بازداشت شده است.

به گفته کمیته حفاظت از خبرنگاران، پس از این اخبار دروغ، خانه شبلی مورد حمله قرار گرفت و او بارها به اتهاماتی از جمله نقض قانون امنیت عمومی زندانی شد. شبلی به The Post گفت: «بسیاری از مردم به دلیل این حملات کار خود را در کشمیریات ترک کردند و دیگر حاضر به همکاری با ما نبودند.

یک مقام امنیتی مستقر در کشمیر اخیرا با اطلاع از این موضوع، وجود شبکه چینار را تایید کرد و گفت این یک تلاش ناموفق برای مقابله با روایت‌های پاکستان است.

چند ماه پس از تحقیقات، تیم بررسی رفتارهای غیراصولی فیس بوک یافته‌های خود را به سرپرستان و ناتانیل گلیچر رئیس سیاست امنیتی متا و همچنین به تیم فیس بوک در هند اطلاع داد. این مسئله برای چندمین بار موجب اعتراض مدیران فیس بوک در هند شد.

به گفته کارمندان فعلی و سابق، حتی قبل از ظهور مودی در سال ۲۰۱۴، شرکت‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی ایالات متحده تحت تأثیر تعداد زیادی از زبان‌ها و فرهنگ‌هایی بودند که هند را تشکیل می‌دهند.

یکی از کارمندان سابق که با تیم هند آشنا بود، گفت که تعدیل محتوای هندی «به دلیل مخالفت‌های سیاسی همیشه یک وضعیت غیرممکن بود». این کارمند گفت: در طول بحث‌های داخلی با مدیران در کالیفرنیا و جاهای دیگر، دفتر هند استدلال می‌کرد که «این منطقه برای ماست، به آن دست نزنید».

کارمندان فیس بوک ایالات متحده در سال 2020 هشدار دادند که گروه‌های ملی گرای هندو محتوایی با هشتگ coronajihad را منتشر می‌کنند تا به مخاطبین اینگونه القا شود که مسلمانان هندی عمداً به دنبال انتشار ویروس کرونا برای به راه انداختن جنگ مذهبی هستند.

دو کارمند سابق فیس بوک به یاد می‌آورند که یکی از کارشناسان بررسی محتوا با این استدلال که این محتوا را نمی‌توان سخنان نفرت‌انگیز به حساب آورد، با حذف آن مخالفت کرد. (فیس‌بوک در نهایت جستجو برای آن هشتگ را ممنوع کرد، اما جستجوی «coronajihad» پست‌ها را برمی‌گرداند.)

در یک مطالعه موردی داخلی در هند که توسط The Post انجام شد، فیس بوک دریافت که صفحات مرتبط با سازمان ملی هندو Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS) مسلمانان را با خوک مقایسه می‌کنند و به دروغ ادعا می‌کنند که قرآن از مردان خواسته است به اعضای زن خانواده تجاوز کنند.

اما این مطالعه موردی نشان می‌دهد که کارمندان فیس‌بوک RSS را – که BJP به آن وابسته است – با توجه به حساسیت‌های سیاسی به عنوان گروه نفرت معرفی نکردند.

کارمندان فیس‌بوک در گزارشی درباره تأثیر سیاسی بر خط‌مشی محتوا از دسامبر ۲۰۲۰ نوشتند که این شرکت «به‌طور معمول هنگام اجرای خط‌مشی محتوا، برای بازیگران قدرتمند استثنا قائل می‌شود» و هند را به عنوان مثال ذکر کردند.

یکی از موانع اصلی، سیاستگذار فیسبوک و لابی‌گر ارشد در منطقه، آنکی داس بود. وی به کارمندان گفته بود حذف پست‌هایی مانند پست یکی از مقامات برجسته BJP که خواستار تیراندازی به مسلمانان بود، به چشم‌انداز تجاری شرکت آسیب می‌رساند. او همچنین مطلبی را در صفحه شخصی خود به اشتراک گذاشت که در آن یکی از مقامات سابق مسلمانان را به عنوان یک جامعه منحط سنتی توصیف کرده بود.

پس از خروج داس در سال 2020، متا، شیونات توکرال، مدیر سابق روابط عمومی را که از سال 2017 رئیس سیاست عمومی در زیرمجموعه واتس‌اپ متا بود، را به این سمت منصوب کرد. توکرال به BJP نزدیکتر بود تا داس: او در سال 2014 روی کمپین ملی مودی کار کرده بود و با هیرن جوشی، دستیار قدیمی مودی که امروز رئیس ارتباطات نخست وزیر است، در یک وب سایت طرفدار مودی به نام مودی بهاروسایا همکاری کرده بود.

فیس‌بوک در پاسخ به انتقادات اعلام کرد که کارکنان بیشتری استخدام کرده است، اکنون محتوا را به ۲۰ زبان و گویش هندی بررسی می‌کند و کارمندانی دارد که می‌توانند به ۱۵ زبان حقیقت را بررسی کنند.

مارگاریتا فرانکلین، سخنگوی فیس بوک در تنها اظهار نظر مستقیم این شرکت گفت: «ما رفتار هماهنگ غیراصولی، سخنان مشوق نفرت و محتوایی که خشونت را تحریک می‌کند، ممنوع می‌کنیم و این سیاست‌ها را در سطح جهانی اجرا می‌کنیم.»

فیس بوک از در دسترس قرار دادن هر یک از کارمندان نام برده در این داستان برای مصاحبه خودداری کرد.

از آنجایی که در سال ۲۰۱۹ بحث بر سر مدیریت نفرت در هند افزایش یافت، فیس بوک شرکت حقوقی فولی هوگ را استخدام کرد تا در آن چیزی که ارزیابی تأثیر حقوق بشر نامیده می‌شود، در مورد عملکرد خود در آنجا مطالعه و تحقیق کند. برخی از گروه‌های حقوقی نگران فعالیت این شرکت بودند، زیرا یکی از وکلای حقوق بشر آن زمان، بریتان هلر، با گلایچر، رئیس سیاست امنیتی فیس‌بوک ازدواج کرده بود.

اما این شرکت با کارشناسان خارجی و کارمندان فیس‌بوک مصاحبه کرد و دریافت که ده‌ها صفحه که مسلمانان را متجاوز و تروریست می‌خواندند و آنها را دشمنی برای نابودی توصیف می‌کردند، حتی پس از گزارش‌دهی حذف نشدند.

فولی هوگ به مسائل زیربنایی متعددی اشاره کرد، از جمله فقدان متخصصان محلی در مورد سخنان مشوق دشمنی و تنفر. فولی هوگ دریافت که این شرکت اجازه داده است سخنان مشوق نفرت پراکنی در پیش از شورش‌های مرگبار دهلی در سال ۲۰۲۰ و خشونت در جاهای دیگر گسترش یابد.

فیس‌بوک به جای انتشار یافته‌ها، یک خلاصه چهار صفحه‌ای عمدتاً مثبت نوشت و آن را در پایان گزارش ۸۳ صفحه‌ای حقوق بشر جهانی در جولای ۲۰۲۲ مدفون کرد.

فیس بوک اعلام کرد که بیش از هر شرکت رسانه اجتماعی دیگری عملکرد حقوق بشر خود را فاش می‌کند و به دلیل نگرانی در مورد ایمنی کارکنان، گزارش کامل را مخفی کرده است.

مدیران فیس بوک به طور مشابه مشکلات گزارش شده توسط گروه‌های خارجی را کم اهمیت جلوه دادند. لندن استوری، یک گروه حقوق بشر مستقر در هلند، صدها پست را گزارش کرد که به گفته آن، قوانین شرکت را نقض می‌کند.

به گفته ریتمبرا مانووی، مدیر اجرایی لندن استوری، حذف یک ویدیوی ۲۰۱۹ با ۳۲ میلیون بازدید بیش از یک سال طول کشید.

در این ویدئو، یاتی نارسینگانند، یک روحانی راست‌گرا، به زبان هندی به جمعی از مردم می‌گوید: «می‌خواهم مسلمانان و اسلام را از روی زمین حذف کنم». درست قبل از آنکه استوری لندن گزارشی در مورد این موضوع در سال ۲۰۲۲ منتشر کند، فیسبوک آن را حذف کرد.

در سال ۲۰۲۱، دولت هند با توییتر بر سر خودداری از حذف توییت‌های کشاورزان معترض درگیر شد. مقامات، پلیس را به خانه رئیس دفتر توییر در هند و واحدهای ضد تروریسم را به دو دفتر توییتر اعزام کردند. برخی از مقامات علنا مدیران توییتر را به زندان تهدید کردند.

دو مدیر سابق فیس بوک گفتند که آنها معتقد بودند که ترس همکارانشان واقعی است، اگرچه هیچ اقدام قانونی علیه آنها انجام نشد.

تیم ایالات متحده فیس بوک که توسط همکاران خود مسدود شده بود، اطلاعات سپاه چینار را در اختیار همتایان خود در توییتر قرار داد. کارمندان فیس بوک گفتند که امیدوار بودند توییتر سرنخ‌ها را دنبال کند و عملیات موازی روی آن پلتفرم را ریشه کن کند.

اما توییتر که در عقب راندن دولت هند با قدرت بیشتری عمل کرده بود، هیچ اقدامی انجام نداد و به کارکنان فیس بوک گفت که مشکلات فنی دارد.

در حقیقت، شرکت سانفرانسیسکو در حال تغییر مسیر بود.کارمندان سابق توییتر گفتند که یورش‌های پلیس هند و اظهارنظرهای عمومی مقامات دولتی در انتقاد از شرکت، شرکت‌هایی را که توییتر قصد داشت از آنها برای تبلیغ استفاده کند، ترساند.

در هر صورت، توییتر از پیشروی در حذف‌ها خسته شده بود و نحوه رفتار خود با دولت را به طور کلی تغییر داد. این شرکت به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

فیشمن، مدیر ارشد سابق فیس بوک، گفت که شرکت‌های فناوری ایالات متحده با قدرت بیشتری به فشارهای دولت هند پاسخ نخواهند داد، مگر اینکه از وزارت امور خارجه ایالات متحده کمک دریافت کنند.

اما در مقابل، دولت بایدن علیرغم هشدار گروه‌های فعال هندی و ناظران بین‌المللی دموکراسی در مورد نقض حقوق بشر توسط دولت مودی، تا حد زیادی از انتقاد علنی علیه هند به خاطر مقابله با چین، خودداری کرده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، گفت که علیرغم عدم اظهار نظر عمومی، دیپلمات‌های آمریکایی با هند در مورد سانسور و تبلیغات درگیر هستند.

از آنجایی که تیم هندی فیس بوک اقدام در شبکه غیر معتبر چینار را به تعویق انداخت، بازرسان تبلیغاتی در واشنگتن و کالیفرنیا روی موضوعات کمتر بحث برانگیزی کار کردند.

این بن بست ادامه یافت تا اینکه تیم ایالات متحده از نیک کلگ، معاون وقت متا در امور بین الملل، که مسئولیت سیاست عمومی هند را بر عهده داشت، خواست تا اقدامی انجام دهد. کلگ بعدها به عنوان رئیس امور بین الملل منصوب شد.

کارمندان گفتند سرانجام، پس از گفتگو با وکلای ارشد فیس بوک، کلگ به نفع تیم تهدید رای داد. اما مدیران هند از فیس‌بوک خواستند که حداقل از رویه گذشته خارج شود و این حذف را فاش نکند.

فیس‌بوک از زمانی که به دلیل ناکامی در شناسایی تبلیغات‌گران روسی که از پلتفرم آن در طول مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ استفاده کردند مورد انتقاد قرار گرفت، به طور معمول حذف قابل توجهی از اطلاعات نادرست را اعلام کرد.

این بار، طرف هندی استدلال کرد که افشاگری درمورد ارتش هند عاقلانه نیست و انجام این کار احتمال اقدام قانونی را افزایش می‌دهد.

کارمندان گفتند که کلگ و جنیفر نیوزتد، مدیر ارشد حقوقی فیس بوک، موافقت کردند. به دستور آنها، فیس بوک سیاست خود را تغییر داد و اعلام کرد که حذف‌ها را افشا می‌کند مگر اینکه انجام این کار باعث به خطر افتادن کارمندان شود.

فیس‌بوک با پیروی از رویه استاندارد، حساب‌های جعلی و صفحات رسمی سپاه چینار را که با آن‌ها در فیس‌بوک و اینستاگرام کار می‌کردند، در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۲ حذف کرد.(پس از شکایت علنی ارتش هند در مورد حذف صفحات رسمی، آنها دوباره به کار خود بازگردانده شدند.)

به گزارش وبگاه سیاق در ادامه گزارش واشنگتن پست آمده است: در ماه مارس، توییتر فیس بوک را دنبال کرد و بی سر و صدا شبکه موازی سپاه چینار را در پلتفرم خود حذف کرد و آن را با محققان به اشتراک گذاشت. ارتش در جلسات خصوصی با مدیران فیس بوک و توییتر از حساب‌های جعلی خود دفاع کرد و گفت که برای مبارزه با اطلاعات نادرست پاکستان ضروری است.

فیس بوک این حذف را فاش نکرد، و توییتر نیز اقدامات اجرایی خود را منتشر نکرده است.

یک ماه بعد، فیس‌بوک یک «گزارش تهدید خصمانه» به صورت فصلی منتشر کرد که حذف شبکه‌های غیراصولی که کاربران در ایران، آذربایجان، اوکراین، برزیل، کاستاریکا، السالوادور و فیلیپین را هدف قرار می‌دادند، منتشر کرد اما در مورد هند چیزی نگفت.

پربیننده ترین خبرها