گوترش : غزه در حال تبدیل شدن به قبرستان کودکان است

گوترش : غزه در حال تبدیل شدن به قبرستان کودکان است
سه شنبه 16 آبان 1402 - 11:22

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل می گوید: غزه در حال تبدیل شدن به قبرستان کودکان است.

العالم - جهان

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز گذشته (دوشنبه) به وقت محلی در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل گفت: کابوس غزه فراتر از یک بحران انسانی است. این یک بحران بشریت است.

گوترش افزود : تشدید درگیری در غزه جهان را تکان می‌دهد، منطقه را متلاطم و از همه غم انگیزتر، بسیاری از زندگی‌های بی گناه را نابود می‌کند.

وی تصریح کرد: عملیات زمینی نیروهای دفاعی اسرائیل و بمباران مداوم غیرنظامیان، بیمارستان‌ها، اردوگاه‌های پناهندگان، مساجد، کلیساها و تأسیسات سازمان ملل را هدف قرار می‌دهد. هیچ کس در امان نیست.

دبیر کل سازمان ملل همچنین گفت: «در عین حال، حماس و دیگر شبه نظامیان از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و همچنان به پرتاب بی رویه راکت به سمت اسرائیل ادامه می‌دهند.»

گوترش افزود: «من بار دیگر اقدامات تروریستی فجیع حماس را کاملا محکوم می‌کنم و درخواست خود برای آزادی فوری، بدون قید و شرط و ایمن گروگان‌هایی را که در غزه نگهداری می‌شوند، تکرار می‌کنم. هیچ امری نمی‌تواند شکنجه، کشتن، مجروح کردن و ربودن عمدی غیرنظامیان را توجیه کند.»

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: حفاظت از غیرنظامیان باید در درجه اول اهمیت قرار گیرد. من عمیقاً نگران نقض آشکار قوانین بین المللی بشردوستانه هستم. بگذارید واضح بگویم: هیچ طرف جنگی بالاتر از قوانین بین المللی بشردوستانه نیست.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: غزه در حال تبدیل شدن به قبرستان کودکان است. بر اساس گزارش‌ها روزانه صدها دختر و پسر کشته یا زخمی می‌شوند. طبق گزارش‌ها، روزنامه‌نگارانی که در چهار هفته گذشته کشته شده‌اند، بیشتر از هر درگیری در حداقل سه دهه گذشته بوده است.

وی افزود: تعداد امدادگران سازمان ملل بیش از هر دوره مشابهی در تاریخ سازمان ما کشته شده است. طرف‌های درگیر و در واقع، جامعه بین‌المللی با یک مسئولیت فوری و اساسی روبرو هستند: این رنج جمعی غیرانسانی را متوقف کنید و کمک‌های بشردوستانه به غزه را به شکل چشمگیری گسترش دهید.

گوترش گفت: امروز، سازمان ملل متحد و شرکای ما یک درخواست بشردوستانه ۱.۲ میلیارد دلاری برای کمک به ۲.۷ میلیون نفر که کل جمعیت باریکه غزه و نیم میلیون فلسطینی در کرانه باختری را از جمله بیت المقدس شرقی است، اعلام می‌کنند.

وی یادآور شد : برخی از کمک‌های حیاتی از طریق گذرگاه رفح از مصر وارد غزه می‌شود. اما یک قطره کمک، اقیانوسی از نیازها را برآورده نمی‌کند. بگذارید واضح بگوییم: گذرگاه رفح به تنهایی ظرفیت پردازش کامیون‌های کمک رسانی در مقیاس مورد نیاز را ندارد.

گوترش ادامه داد: بیش از ۴۰۰ کامیون در دو هفته گذشته وارد غزه شده اند. پیش از آغاز درگیری ۵۰۰ کامیون در روز وارد غزه می‌شدند. مهمتر از همه اینکه این کمک‌ها سوخت نمی‌شود.

وی افزود: بدون سوخت، نوزادان تازه متولد شده در انکوباتورها و بیماران تحت مراقبت شدید خواهند مرد. آب را نمی‌توان پمپاژ یا تصفیه کرد. همه طرف‌ها به تمام تعهدات خود تحت قوانین بین المللی بشردوستانه احترام می‌گذارند. این به معنای آزادی بی قید و شرط گروگان‌ها در غزه است.

گوترش تاکید کرد: از غیرنظامیان، بیمارستان ها، تأسیسات سازمان ملل متحد، پناهگاه‌ها و مدارس باید محافظت شود. غذای بیشتر، آب بیشتر، داروی بیشتر و البته سوخت باید وارد غزه شود.

وی اضافه کرد: «دسترسی نامحدود برای رساندن آذوقه به همه افراد نیازمند در غزه. اکنون؛ و پایان استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی؛ اکنون. هیچ یک از این درخواست‌ها نباید مشروط به بقیه باشد؛ و برای همه اینها، ما اکنون به بودجه بیشتری نیاز داریم.»

پربیننده ترین خبرها