وزیر خارجه پیشین لبنان: بدون وجود کشور فلسطین راه حل سیاسی وجود نخواهد داشت

پنج‌شنبه 18 آبان 1402 - 10:23

ریاض منصور وزیر امور خارجه پیشین لبنان با تاکید بر اینکه رژیم اشغالگر اسرائیل هیچ کشوری به نام فلسطینی به تشکیلات خودگردان فلسطین نخواهد داد گفت اگر کشور فلسطین وجود نداشته باشد، راه حل سیاسی نیز وجود نخواهد داشت.

العالم ـ فلسطین اشغالی

ریاض منصور در گفت و گو با شبکه خبری العالم، با اشاره به اینکه موضع آمریکا در جنگ غزه مگر در حد یک تاکتیک تغییر نکرده است، تاکید کرد: رئیس‌جمهور آمریکا از روز اول عملیات طوفان الاقصی شخصاً به سرزمین‌های اشغالی رفت و همه جانبه از اسرائیل حمایت کرد و کنار نتانیاهو ایستاد بدون اینکه از این موضع عقب‌نشینی کند.

وی افزود: اما آمریکا مانند اسرائیل، بعد از 33 روز متوجه شد که اوضاع به نفع اسرائیل نیست. آمریکا تصور می کرد اسرائیل همیشه در جنگ‌ دست برتر را دارد و می‌تواند ظرف چند روز جنگ را به نفع خود رقم بزند و شرایط خود را تحمیل کند.

وزیر خارجه پیشین لبنان با اشاره به اینکه حجم بمب و موشکی که اسرائیل در طول 33 روز بر سر مردم نوار غزه ریخته، معادل دو و نیم بمب اتمی است، خاطرنشان کرد اسرائیل قصد داشت با این حجم بمباران سیستماتیک و همه جانبه، غزه را ویران و مردم آن را از آن اخراج کند.

ریاض منصور تصریح کرد: هدف اصلی اسرائیل از عملیات نظامی فقط نابودی حماس نیست، بلکه حذف نوار غزه و اشغال مجدد آن است، زیرا اسرائیلی ها هرگز تصور نمی کردند که این منطقه به مرکز مقاومت فلسطین و قلب فلسطین تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه هدف آمریکا و رژیم صهیونیستی از بین بردن مقاومت فلسطینی است، افزود: دشمن اسرائیلی اساسا هیچ دغدغه ای در مورد تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری ندارد. آنچه دشمن اسرائیلی را نگران می کند، این است که غزه به نیروی اصلی و مرکز مقاومت در سراسر فلسطین تبدیل شده و این در حالی است که نمی توان حماس را از کرانه باختری جدا کرد.

وزیر خارجه پیشین لبنان در خصوص صحبت درباره تشکیل کشور فلسطینی تاکید کرد: اسرائیل حتی اگر غزه را تغییر دهد، کشوری به نام فلسطینی به تشکیلات خودگردان نمی دهد.

وی ضمن تاکید بر اینکه اگر کشور فلسطین وجود نداشته باشد، راه حل سیاسی نیز وجود نخواهد داشت، افزود: اسرائیلی ها به هیچ شکلی کشور فلسطین را نمی پذیرند، زیرا چیزی برای تشکیلات خودگردان فلسطین نمانده است تا کشوری تشکیل دهد. هم اکنون در کرانه باختری پانصد هزار شهرک نشین اسرائیلی زندگی می کنند پس چگونه می توان این شهرک ها با کشور فلسطینی همزیستی کنند؟ این بعد از اسلو بود، در حالی که این تعداد قبل از اسلو از 40 یا 50 هزار نفر فراتر نمی رفت و اسرائیل همچنان به شهرک سازی ادامه می دهد.

ریاض منصور در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: اسرائیل قبل از هر مذاکره ای با تشکیلات خودگردان یک شرط داشته و آن این بوده که یهودی بودن کشور را به رسمیت بشناسد و این بدان معناست که شما این حق را به اسرائیل می دهید که هر عرب یا غیریهودی را اخراج کند.

پربیننده ترین خبرها