طرح پنتاگون برای خرید ۱۰۰۰ موشک دوربرد هسته‌ای جدید

طرح پنتاگون برای خرید ۱۰۰۰ موشک دوربرد هسته‌ای جدید
دوشنبه 22 آبان 1402 - 11:54

تارنمای روزنامه انگلیسی دیلی میل گزارش داد: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) قصد دارد ۱۰۰۰ موشک دوربرد هسته‌ای جدید به ارزش یک میلیارد دلار خریداری کند.

العالم - آمریکا

دیلی میل نوشت: برنامه پنتاگون برای خرید این موشک های رادارگریز همزمان با اولین دیدار مستقیم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با شی جین پینگ همتای چینی او در هفته آینده مطرح خواهد شد.

دو طرف قرار است در اجلاس سران همکاری اقتصادی آسیا اقیانوس آرام (APEC) در سانفرانسیسکو دیدار کنند.

موشک های جدید توسط بمب افکن های B-۵۲ و در نهایت، بمب افکن جدید رادارگریز B-۲۱ Raider که اولین پرواز آزمایشی خود را روز جمعه در کالیفرنیا انجام داده است، حمل خواهد شد.

دیلی میل نوشت: چین به تازگی تولید کلاهک های هسته ای خود را افزایش داده و خرید این موشک ها همزمان با افزایش نگرانی ها از تقویت زرادخانه تسلیحاتی این کشور با سلاح های آخرالزمانی انجام می شود.

بر اساس این گزارش، این هفته دیپلمات های ارشد آمریکایی و چینی برای اولین بار از زمان دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا، درباره کنترل سلاح های هسته ای در واشنگتن گفت و گو کردند.

مقامات آمریکایی گفتند که آنها بر «اهمیت افزایش شفافیت هسته ای چین» به منظور «جلوگیری از یک رقابت تسلیحاتی نامحدود» تاکید کردند.

به نوشته دیلی میل، موشک‌های کروز جدید (LRSO) مجهز به کلاهک هسته‌ای، جایگزین موشک‌های کروز (َALCMs) موجود خواهند شد.

نیروی هوایی آمریکا در بودجه سال ۲۰۲۴ خود ۹۷۸ میلیون دلار برای آنها در نظر گرفته است و اولین نوع از این موشک ها قرار است تا پایان این دهه عملیاتی شود.

هزینه نهایی این برنامه ۱۶.۲ میلیارد دلار برآورد شده است. آنها کلاهک هایی با قدرت ۱۰ برابر بیشتر از بمبی که در سال ۱۹۴۵ بر روی هیروشیما انداخته شد، حمل خواهند کرد.

این موشک‌ها پس از پرتاب شدن از بمب افکن های B-۵۲ یا B-۲۱ می توانند تا مسافت هزار و ۵۰۰ متر پرواز کنند و به فناوری رادارگریز مجهز هستند. این بدان معناست که این موشک ها قابل پرتاب از هواپیماها در مسافت های طولانی هستند و می توانند از سامانه های دفاع هوایی فرار کنند.

بر اساس این گزارش، اولین پرواز آموزشی بمب افکن B-۲۱ Raider در روز جمعه، این هواپیماهای جنگی را به بمب‌افکن رادارگریز مجهز به تسلیحات هسته‌ای در آینده نزدیک‌تر کرد. نیروی هوایی در حال برنامه ریزی برای ساخت ۱۰۰ فروند از این هواپیماهای جنگی است که قرار است در انواع با خلبان و بدون خلبان تولید شوند.

به نوشته دیلی میل، ماه گذشته مشخص شد که چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت زرادخانه کلاهک های هسته ای خود را به دو برابر افزایش داده و به بیش از ۱۰۰۰ برساند.

به گزارش ایرنا، مقامات آمریکایی مدعی اند، پکن تا پیش از این، بیش از حد انتظار کلاهک های جنگی تولید کرده است.

پربیننده ترین خبرها