کنعانی اعلام کرد: تلاش‌ موفق دیپلماتیک ایران برای بسیج کشورهای اسلامی علیه صهیونیست‌ها/ سفر هیأت ۳۰ نفره طالبان به ایران

کنعانی اعلام کرد: تلاش‌ موفق دیپلماتیک ایران برای بسیج کشورهای اسلامی علیه صهیونیست‌ها/ سفر هیأت ۳۰ نفره طالبان به ایران
دوشنبه 22 آبان 1402 - 11:39

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تلاش های دیپلماتیک جمهوری اسلامی برای بسیج کردن کشورهای عربی و اسلامی و جلب توجه افکار عمومی به جنایات رژیم صهیونیستی موفق بوده است.

العالم - ایران ـ سیاسی

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) ۲۲ آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی در ابتدا به اوضاع جاری در غزه و جنایات رژیم صهیونیستی در این منطقه پرداخت.

سخنگوی وزارت امور خارجه به حمایت‌های تمام عیار آمریکا از این رژیم اشاره کرد و گفت: در همه جای دنیا در مقابل بیمارستان‌ها یک تصویر است بوق زدن ممنوع که برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها مشکلی ایجاد نشود، دنیا برای رژیم صهیونیستی یک علامت جدید طراحی کند حمله با گلوله و موشک به بیمارستان‌ها ممنوع. رژیم صهیونیستی با کمال وقاحت بیمارستان‌های غزه را بمباران و موشک باران کرده است و با کمال بی شرمی و در اوج وحشیگری بیمارستان شفا در غزه را در محاصره کامل قرار داده است.

کنعانی خواستار اقدام عملی و بازدارنده جامعه جهانی در مقابل این جنایات شد و افزود: از دولت‌هایی که تاکنون مانع از توقف جنگ شده‌اند می‌خواهیم که اجازه دهند شورای امنیت به وظیفه خود برای برقراری صلح و امنیت بین‌المللی عمل کند.

* ایران در حمایت از مردم غزه چه کرد؟

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره اقدامات دستگاه دیپلماسی در خصوص وضعیت اسفبار غزه گفت: وزارت امور خارجه از ابتدا مجموعه اقداماتی را در سطوح ملی، منطقه‌ای، اسلامی، عربی و بین المللی آغاز کرده و همچنان به این تلاش ها ادامه می‌دهد. در سطح ملی اعلام کردیم که اقدام نیروهای مقاومت فلسطین در انجام عملیات ضد صهیونیستی مشروع و در چارچوب حقوق شناخته شده ملت تحت اشغال فلسطین برای مقابله با رژیم اشغالگر و آزادی سرزمین آنها بود و این حق مشروع از منظر حقوق بین‌الملل مورد شناسایی و تایید همه مجامع بین‌المللی و دولت‌هاست.

وی ادامه داد: ایران در حوزه‌‌های مختلف از جمله منطقه‌ای بلافاصله تلاش کرد با دولت‌های موثر در ارتباطاتی که دارند با طرف‌های ذیربط و مجامع بین‌المللی متقاعد و ترغیب کنند اقدامات سریع را برای جلوگیری از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی انجام دهند. رئیس دستگاه دیپلماسی سفرهای دوره‌ای به کشورهای منطقه انجام داد. مکالمات تلفنی رئیس جمهور با تعداد قابل توجهی از سران کشورها و تلاش برای فعال تر کردن سازمان همکاری اسلامی که شاهد برگزاری اجلاس فوق العاده این سازمان در جده بودیم. در حوزه سازمان ملل نامه‌هایی که وزیر خارجه به دبیرکل سازمان ملل نوشت و طرح موضوع در نشست های مختلف در سازمان ملل و درخواست از کشورهای عضو شورای امنیت برای ایفای نقش آنها.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر امیرعبداللهیان به سازمان ملل و سخنرانی انجام شده و گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل که موجب خشم رژیم صهیونیستی و مقامات آن شد، گفت: ایران در همه سطوح تلاش‌های لازم را انجام داده و از ابتدای این بحران تلاش برای اینکه سازمان همکاری اسلامی اجلاسی را در سطح عالی برگزار و نقش بازدارنده و موثر خود را ایفا کند که اگرچه با تاخیر ولی خوشبختانه منجر به برگزاری این نشست شد و رئیس جمهور ایران هم در این نشست شرکت کرد. نشستی در این سطح با مشارکت سطح عالی با مفاد قوی و قابل قبول در این نشست دال بر این است که تلاش‌های ایران برای بسیج کردن کشورهای منطقه ای و عربی و اسلامی و جلب توجه هر چه بیشتر افکار عمومی دنیا و دولت‌ها به موضوع فلسطین موفق بوده است.

کنعانی اضافه کرد: چهار اولویت اصلی در صدر اولویت های ایران بود که اول از همه توقف جنگ و پایان اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی، رفع محاصره و ارسال کمک‌های انسانی برای مردم تحت محاصره غزه و مقابله با اقدامات قهری این رژیم برای کوچاندن ملت فلسطین از شمال غزه و یا به خارج از غزه بود. رایزنی‌هایی با مصر در این خصوص صورت گرفت. سه دور گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه با همتای مصری و گفت‌وگوی رئیس جمهور با همتای مصری این موضوع کمک رسانی و گشایش گذرگاه رفح از جمله موضوعات مورد تأکید بود.

وی گفت: مجموعه این تلاش ها را در حوزه دیپلماتیک با جدیت انجام داده و ادامه خواهیم داد. در حوزه مردمی نیز اقشار مختلف ملت ایران نشان داد همراه و حامی ملت فلسطین و مخالف جنگ تحمیلی این ژریم علیه مردم غزه هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ایران تلاش کرد هزینه‌های اخلاقی رژیم صهیونیستی در دنیا را افزایش دهد برای دولت‌هایی که علیرغم خواست ملت‌های خود در کنار این رژیم هستند و مانع آتش‌بس هستند و می‌گویند هنوز زمان برای آتش‌بس فرا نرسیده است. به تلاش‌های خود با جدیت ادامه می دهیم و به این مسیر ادامه می‌دهیم.

* سفر هیأت ۳۰ نفره طالبان به ایران

کنعانی درباره سفر هیأت ۳۰ نفره طالبان به تهران بیان کرد: درباره حق‌آبه هیرمند گفتم که در بحث این حق‌آبه در گفت‌وگوهایی که داشتیم مقامات ایران در سطوح مختلف مطرح کردند و جزو خواسته های ایران است. درباره این سفر هم توضیحات لازم را قبلا دادیم.

وی ادامه داد: این سفر در جهت تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور بود. ایران همانطور که نماینده ویژه ایران در امور افغانستان اشاره کرد در این سفر تلاش کرد اثبات کند که به عنوان یک کشور دوست و برادر در کنار ملت افغانستان است تا به ملت این کشور در گذر از تحریم‌ها و فشارهای ظالمانه علیه این ملت کمک کند که شرایط اقتصادی و معیشتی مردم افغانستان بهبود یابد. مناسبات ایران و افغانستان در حوزه‌های اقتصادی و تجاری که مورد اولویت دو کشور است ارتقاء یابد. نتایج سفرها برای دو کشور و ملت امیدآفرین بوده است. پنج سند همکاری در پایان این سفر امضا شد در زمینه‌های اقتصادی بوده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: امیدواریم دو ملت نتایج این تلاش‌ها را ببینند و بهره لازم را ببرند.

* نشست ریاض و تحفظات ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نشست ریاض گفت: اصل برگزاری این نشست یک توفیق بود و در نتیجه تلاش‌های ایران و همکاری دولت عربستان این نشست برگزار شد.این که ملت‌ها در سراسر جهان به خصوص جهان اسلام در طول بیش از یک ماه گذشته درخواست داشتند که دولت‌های اسلامی به ویژه در حوزه کشورهای اسلامی اقدام و تلاش و اهتمام لازم را برای حمایت از ملت فلسطین انجام دهند علاوه بر نشستی که پیش از این در جده برگزار شده بود برگزاری نشست ریاض نشانگر آن است که دولت‌ها علاوه بر مواضع خوبی که پیش از این داشتند به صورت ملی اهتمام جدی نشان دادند که با این اجتماع بزرگ و اثرگذار در ریاض نشان دهند که در حمایت از قضیه فلسطین نگاه مشترک و جدیت لازم را دارند. نفس برگزاری اجلاس توفیق مهم بود که حاصل شد.

وی گفت: مفاد بیانیه‌ای هم که صادر شد قوی و متین در حمایت از ملت فلسطین و محکوم کردن جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و درخواست پایان بخشیدن به حملات ظالمانه این رژیم و ضرورت گشایش مسیرهای ارسال کمک‌های انسانی به مردم فلسطین به ویژه در نوار غزه و پیگیری حقوقی و کیفری جنایتکاران صهیونیستی آمد. تحفظات رسمی ایران در ارتباط با بندهایی از این قطعنامه که همواره در مجامع بین‌المللی اعلام می‌کردیم در این قطعنامه بود و ایران در نشست‌های کارشناسی آماده سازی پیش نویس مفاد و تحفظات خود را بیان کرد و در خاتمه نشست طی یادداشت رسمی تحفظات ایران به صورت رسمی به دبیرخانه سازمان همکاری اسلام منعکس شد.

کنعانی ادامه داد: این نشست در این سطح عالی با درخواست‌های روشن برگزار شد و اقدام موفقی بود. اینکه آیا این نشست کافی بوده، نه، این نشست ضروری و لازم بوده و نیازمند پیگیری و اجرای مفاد قطعنامه است و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی ملزم به پیگیری مفاد شد و کمیته‌ای که قرار شد شکل بگیرد موارد مصرح در متن قطعنامه را به صورت جدی در مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل دنبال کند.

وی گفت: طبیعتا ملت فلسطین انتظار دارد که دولت‌های اسلامی علاوه بر نشست‌های جدی و صدور قطعنامه‌ها و بیانیه‌‌های محکم در حوزه عملی اقدامات ضروری را انجام دهند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران امیداور است علاوه بر سازوکارهای چندجانبه از جمله در چارچوب سازمان همکاری اسلامی، کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های ملی خود برای اعمال فشار بر این رژیم به منظور پایان بخشیدن به این جنگ ظالمانه استفاده کنند. رئیسی در نشست اکو مواضع ایران را با قاطعیت و جدیت بیان کرد و در مذاکرات دوجانبه این موضوع را با جدیت مورد توجه قرار داد.

کنعانی ادامه داد: استفاده از ظرفیت بریکس و جنبش عدم تعهد و مکاتباتی که ایران انجام داد این موضوع را پیگیری کرد. دنیا نسبت به موضوع فلسطین مسؤولیت دارد و همه باید به این مسؤولیت خود عمل کنند.

وی درباره اظهارات مقامات آمریکا در مورد حمله به نیروهای ایرانی گفت: آمریکایی‌ها به دنبال فرافکنی و انحراف اذهان عمومی از واقعیات هستند. آنها همواره اتهامات بی اساس و اثبات نشده‌ای را همچون دستور گرفتن نیروهای مقاومت منطقه از ایران را مطرح و بر مبنای آن قضاوت و اظهارات غیرقابل قبولی را مطرح می‌کنند. گروه‌های مقاومت در منطقه نه از ایران دستور می‌گیرند و نه ما دستورالعملی را به آنها ابلاغ می‌کنیم. آنها خودشان براساس ملاحظات خود تصمیم و اقدام می‌کنند. آمریکا به جای اتهام به اقدامات خود توجه کند. ایران از همان ابتدا نگرانی خو درا نسبت به گسسترش ابعاد جنگ اعلام کرده و این موضع اصولی را تکرار می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال ورود ایران به جنگ غزه بیان کرد: استمرار پشتیبانی همه جانبه آمریکا از جنایت این رژیم و مخالفت با برقراری آتش بس می تواند منجر به گسترش جبهه‌های جدید از سوی جریان مقاومت شود. آمریکا باید این مسأله را درک کند تنها با توقف فوری کشتار و جنگ علیه مردم غزه و رفع محاصره انسانی غزه و خروج فوری نظامیان صهیونیست از منطقه می‌تواند از گسترش دامنه جنگ و تسری آن به منطقه و یا ورود دیگر گروه‌های مقاومت جلوگیری کند. این به رفتار رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا به عنوان حامی این رژیم بستگی دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران درباره مسأله فلسطین به تنها راه‌حلی که اعتقاد دارد تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر است. آقای رئیسی در ریاض نیز این موضوع را به صورت جدی مورد تأکید قرار داد و راهکار دیپلماتیک ایران که از چند سال پیش در سازمان ملل به تصویب رسیده مبنی بر برگزاری همه پرسی فراگیر از شهروندان حقیقی فلسطین در داخل و خارج اعم از مسلمانان، یهودیان و مسیحیان یاد کرد و این موضوع را تببین کرد. موضع اصولی ایران همواره روشن بوده و این موضع تغییر نکرده است.

* ارسال کمک‌ها به مردم غزه

وی درباره خبر منتشر شده مبنی بر مخالفت رژیم صهیونیستی برای ارسال کمک‌های انساندوستانه ایران به غزه گفت: عمده کمک‌های ارسالی در داخل مصر انبار شده و میزان کمک‌های ارسالی براساس اعلام منابع ذیربط از جمله صلیب سرخ به مثابه قطره‌ای در مقابل دریاست. این نشانگر آن است که همه اصول اولیه انسانی و اصول و قوانین شناخته شده بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی در حال نقض است. در گفت‌وگوهای قبلی ایران با مقامات مصر و وزیر خارجه این کشور و در گفت‌وگوی اخیر دو رئیس جمهور تلاش بیشتر مصر برای اینکه این گذرگاه را برای ارسال هر چه بیشتر کمک‌های انسانی به غزه باز کند مورد تأکید جدی ایران بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی تصریح کرد: حمایت ایران از مقاومت امر پوشیده و پنهانی نیست. مقاومت ضد صهیونیستی در منطقه را مشروع و دارای حق شناخته شده بین‌المللی برای دفاع از خود در مقابل رژیم اشغالگر می‌دانیم. رژیم صهیونیستی جنگ‌های متعددی را به منطقه تحمیل کرده و اکنون در حال جنگ نابرابر علیه مردم غزه است. به حمایت سیاسی و معنوی خود از مقاومت با جدیت ادامه می‌دهیم. گروه‌های مقاومت از توان و قدرت نظامی برای مقاومت علیه رژیم صهیونیستی برخوردارند و این توانمندی را در بازه‌های زمانی نشان دادند. ادعاهای رژیم صهیونیستی پوچ و واهی است و به دنبال آن هستند که با طرح اتهامات علیه ایران شکست مفتضانه خود از مقاومت در منطقه را توجیه کنند. طوفان الاقصی نشان داد که مقاومت این توانایی و اقتدار را دارد که هم طراحی،‌ تصمیم و هم اجرایی و عملیاتی کند و هم از خود در مقابل رژیم صهیونیستی دفاع و این رژیم را در عملیات نظامی دچار فرسایش کند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره پیام‌های آمریکا به ایران گفت: آمریکایی‌ها پیام می‌دادند ما به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستیم.پاسخ ما همان چیزی است که قبلا اعلام کردیم که گروه‌های مقاومت در منطقه نه تحت امر ما هستند و نه تحت امر ما تصمیم می‌گیرند. پیام‌های دولت آمریکا با آنچه در عمل در حال انجام است تناقض دارد. آمریکا مسؤول تداوم جنگ است و با تمام توان در کنار رژیم صهیونیستی است. دولت آمریکا باید تناقض گفتاری و رفتاری به افکار عمومی دنیا پاسخگو باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین وضعیت توافقنامه امنیتی ایران و عراق نیز اظهار داشت: اجرای توافق امنیتی در چارچوب خود در حال پیگیری است. مقامات دولت عراق گزارش‌هایی را به مقامات ذیربط ایران از نحوه اجرا و روند تکمیل آن ارائه کردند.

* ارزیابی مثبت از دیدار روسای جمهور ایران و مصر در ریاض

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت که ارزیابی مثبتی از دیدار روسای جمهور ایران و مصر در ریاض داریم و افزود: در مجموع ارتقای مناسبات دو کشور را به نفع دو کشور و منطقه و جهان اسلام می‌دانیم. دو کشور با ظرفیت در حوزه منطقه‌ای و جهان اسلام هستند. ریشه‌های تمدنی و فرهنگی در منطقه کمک می‌کند دو کشور در سایه ارتقای مناسبات دوجانبه هم در حوزه تامین منافع دو کشور و هم در کمک به تقویت منافع منطقه‌ای نقش موثرتر و مفید‌تری ایفا کنند.

* اعزام سفیر به یمن

وی همچنین اعلام کرد که اعزام سفیر به یمن را در برنامه داریم و افزود: این به شرایط داخلی یمن برمی‌گردد و با بهبود شرایط و ایجاد زمینه‌های بهتر امکان تعیین قطعی سفیر و اعزام سفیر برای ایران مهیا خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد که توقف جنگ و آتش‌بس یک خواسته جهانی است و آنچه که تمکین نمی‌کند رژیم صهیونیستی است و آمریکا و چند کشور اروپایی از این رژیم حمایت می‌کنند.

* همکاری‌های ایران و چین

وی در پاسخ به سؤالی گفت: توسعه مناسبات اقتصادی ایران و چین در چارچوب نقشه راه‌ همکاری‌های ۲۵ ساله و اسناد و توافقاتی که در زمینه‌های مختلف در چارچوب نقشه راه امضا شده یک انتخاب حقیقی رهبران دو کشور است و روند توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی در همان چارچوب و مبتنی بر اراده سیاسی دو کشور در حال انجام است و پیشرفت‌های خوب و ملموسی در روابط دو کشور شاهدیم.

* حمید نوری

سخنگوی وزارت خارجه درباره پرونده حمید نوری گفت:‌ در ارتباط با پرونده ساخته شده علیه حمید نوری دیدگاه خود را بیان کردیم و آزادی بی قید و شرط ایشان و اینکه روند دادگاهی غیرقانونی که براساس ادعاهای بی پایه و اساس علیه آن شکل گرفته به روند صحیح خود برگردد و اعلام برائت شده و ایشان به وطن خود برگردد. امیدواریم رایی که از روند دادگاه‌ها و جلسات متمادی این شهروند ایرانی صادر خواهد شد رای عادلانه‌ای باشد و مشخصا دال بر تبرئه این شهروند ایرانی از اتهامات مطرح شده باشد. این جزو پیگیری‌های کنسولی، سیاسی، حقوقی و قضایی با مقامات دولت سوئد بوده و تا تحقق آزادی این شهروند ایرانی به این تلاش‌ها ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مهاجران افغانستانی نیز گفت: شاهد شرایطی در افغانستان در طول ۲۰ ساله گذشته ناشی از اشغال خارجی بودیم که تعدادی از شهروندان این کشور مجبور به اقامت در دیگر کشورها از جمله ایران شدند. طبیعتا این وضعیت انسانی است و همه کشورهای دنیا راجع به این وضعیت افغانستان مسؤولیت اخلاقی دارند و ایران مبتنی بر همسایگی نسبت به این موضوع احساس وظیفه می‌کند. در دیدارهای مقامات ایرانی با مقامات هیأت حاکمه سرپرستی این موضوع مورد توجه بوده و درباره ضرورت مدیریت آوارگان صحبت شده است. ایران در نشست‌های منطقه‌ای در چارچوب سازوکارهای کشورهای همسایه افغانستان این موضوع را همواره طرح کرده و همچنین در مجامع بین‌المللی.

وی همچنین گفت که موضوع همکاری‌های اقتصادی بین ایران و عربستان مورد اهتمام جدی دو کشور است.

ارسال پیام فرانسه به ایران سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و کنعانی گفت: کشورهایی عنوان می‌کنند که پیام‌هایی را به ایران فرستاده‌ایم. مشخصا درباره پیام خاصی صحبت نمی‌کنم. آن دسته از کشورها که این پیام‌ها را می‌فرستند به جای فرستادن پیام به ایران که بارها اعلام کرده نه در طراحی نه در تصمیم و نه در اقدام نقش داشتیم و این اقدام کاملا فلسطینی بوده است و اقدامات در منطقه مربوط به جریان‌های مقاومت است، هم به حمایت یکجانبه و غیرقانونی و ضد انسانی خود از رژیم صهیونیستی پایان ببخشند و هم به رژیم صهیونیستی اعمال فشار کنند به جنگ ظالمانه خود علیه ملت فلسطین پایان ببخشد.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد:‌ایران به دنبال تنش در منطقه نیست و از آغاز بحران جاری نقطه مرکزی تلاش‌های ایران در سطح منطقه ای و بین‌المللی متمرکز بر پایان این جنگ ظالمانه و توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه غزه و عدم گسترش دامنه جنگ در منطقه بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستیم. آنهایی به دنبال گسترش جنگ در منطقه هستند که در حمایت از رژیم صهیونیستی رسما اعلام می‌کنند هنوز وقت آتش‌بس فرانرسیده و به دنبال ارسال تسلیحات حتی تسلیحات ممنوعه به رژیم صهیونیستی هستند و ناوهای هواپیمابر و زیردریایی‌های خود را به منطقه گسیل کردند که برای این رژیم حاشیه امن ایجاد کنند. ایران هشدار داده خطر گسترش دامنه جنگ وجود دارد. درباره سوریه بارها تأکید کردیم حضور آمریکا در سوریه اشغالگرانه است و نه تنها مبنای قانونی ندارد بلکه نقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل هم محسوب می‌شود.

وی افزود: اقدامات مورد اشاره آمریکا در سوریه ربطی به ایران و نیروهای نظامی ایران ندارد. گروه‌‌های مقاومت خود در منطقه تصمیم و متناسب با شرایط خود اقدام می‌کنند. اظهارات مقامات آمریکا را نوعی فرار به جلو می‌دانیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پیام پوتین برای آیت‌الله رئیسی هم گفت:‌رفت و آمدها و تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین ایران و روسیه امر جدیدی نیست و موضوعات متعددی را برای گفت‌وگو با هم در حوزه‌های دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی داریم. خوشبختانه در سطح سران دیپلماسی سران دو کشور کاملا فعالی است و انتقال پیام رئیس جمهور روسیه به همتای ایرانی در چارچوب تداوم دیپلماسی سران دو کشور بوده است.

* نامه‌های همسر رئیس جمهور

وی درباره بازخورد نامه‌های ارسالی همسر رئیس جمهور نیز گفت: طبیعتا اقداماتی از این دست در چارچوب حمایت از ملت فلسطین حتما اثرات خود را خواهد داشت. اگر کسی در قبال فلسطین سکوت کند محل سؤال است. اینکه ایران موضوع فلسطین را مورد توجه قرار داده نشانگر آن است که این موضوع یک موضوع اولویت دار است. مسأله فلسطین مسأله انسانی و بشری است قبل از اینکه مسأله سیاسی باشد و همه دنیا باید به آن توجه کند. هر اقدامی در هر سطحی درباره فلسطین حتما اثرگذار است و همسر رئیس جمهور در این چارچوب هم به مسؤولیت انسانی و اخلاقی خود عمل کرده است.

وی درباره دیدار روسای جمهور چین و آمریکا گفت: از دولت چین با مواضع خوبی که در خصوص موضوعات بین‌المللی دارد و به عنوان کشور عضو دائم شورای امنیت انتظار می‌رود توصیه‌های لازم را به مقامات دولت آمریکا به ویژه همتای آمریکایی مبنی بر اصلاح رفتار غلطی که در ارتباط با موضوع فلسطین و غزه در پیش گرفتند را داشته باشد و دولت آمریکا هم با عقلانیت به توصیه همتای چینی خود عمل کند. این تنها خواسته ایران نیست این خواسته ملت فلسطین از چین است.

فارس

پربیننده ترین خبرها