چرا جوانان آمریکایی با اسامه بن‌لادن همدلی می‌کنند؟

چرا جوانان آمریکایی با اسامه بن‌لادن همدلی می‌کنند؟
جمعه 26 آبان 1402 - 13:23

ماجرای وایرال شدن نامه‌ی بیست سال پیش بن‌لادن در تیک‌تاک با حدود ۱۴ میلیون پست و واکنش خشمگینانه‌ی مقامات و رسانه‌های جریان اصلی آمریکا که به حذف محتواها و هشتگ ⁦ #lettertoamerica⁩ از تیک‌تاک و حتی حذف ترجمه‌ی متن نامه‌ از سایت گاردین پس از بیست سال منجر شد، نکات قابل تأملی دارد.

العالم - آمریکا

داستان از این قرار بود که دهها جوان آمریکایی پس از خواندن این نامه احساس و واکنش‌ خود را به اشتراک گذاشتند و دیگران را به خواندن آن توصیه کردند. خیلی زود هشتگ lettertoamerica# وایرال شد. در توییت زیر برخی از این ویدئوها جمع‌آوری شده. بسیار جالب هستند.

علت توجه به این نامه در شرایط فعلی که اعتراضات به جنایات اسرائیل در آمریکا افزایش یافته و دولت آمریکا همچنان به حمایت از اسرائیل ادامه می‌دهد روشن است. در این نامه بن لادن دلایل حمله به آمریکا را توضیح داده و به اشغال‌گری و جنایات اسرائیل و حمایت آمریکا از آن اشاره کرده است.

اما رسانه‌های جریان اصلی آمریکا این ویدئوها در تیک‌تاک را مصداق «همدلی با بن لادن» و «همدلی با قاتل سه هزار آمریکایی» برشمردند. برخی به طعنه بن‌لادن را «الگوی جدید نسل Z» معرفی کردند و خواهان شناسایی مدارس این جوانان و برخورد با آنها شدند.

فعالان طیف راست افراطی با متن‌های تندی پدران و مادران این جوانان را مورد خطاب قرار دادند که چرا فرزندان خود را درست تربیت نکرده‌اند! مگین کلی، مجری سابق فاکس نیوز، می‌گوید به خاطر کم کاری شما فرزندان من در آینده باید با این جوانان منحرف مبارزه کنند!

در پی این واکنش‌ها روزنامه گاردین انگلستان در اقدامی عجیب متن خبر بیست و یک سال قبل خود که ترجمه‌ی نامه‌ی بن‌لادن در آن بود را حذف کرد و به جای آن یک توضیح گذاشت. گاردین گفته به دلیل بازنشر گسترده‌ی این لینک در شبکه‌های اجتماعی «بدون ذکر زمینه»، ناچار به حذف آن از سایت هستیم!

شرکت تیک‌تاک هم با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که همه‌ی محتواهایی که این نامه را تبلیغ و ترویج کرده‌اند را خلاف قوانین و مقررات خود دانسته و قاطعانه نسبت به حذف آنها اقدام کرده است. البته این ویدئوها و آن هشتگ به سایر شبکه‌های اجتماعی هم سرایت کرد.

البته حذف متن نامه از سایت گاردین و حذف این محتواها و هشتگ‌ها از شبکه‌های اجتماعی موجب پیگیری و توجه بیشتر به موضوع شده و به این ذهنیت در میان برخی جوانان آمریکایی دامن زده که حتما چیزهایی هست که مقامات و صاحبان قدرت و ثروت و رسانه‌های جریان اصلی نمی‌خواهند ما بدانیم.

در این میان دور از ذهن نیست که مقامات آمریکا از این فرصت استفاده کرده و با تأکید بر چهره‌ی منفوری مانند بن‌لادن بخواهند با «سیاست هراس» مردم آمریکا را نسبت به نسل Z و افکار و گرایش‌های آنان هراسان کنند و زمینه‌ی سرکوب و سانسور بیشتر و برخورد با تیک‌تاک را هم فراهم آورند.

بعید است این تلاش‌ها برای پوشاندن حقیقت کارساز باشد، چون مسئله برای جوانان آمریکایی اصلا شخص بن‌لادن نیست. مسئله‌ی اصلی، همان‌طور که در ویدئوها مشخص است، آشکار شدن دروغ‌های دولت آمریکا است. مسئله‌ آشکار شدن جنایت‌های دولت آمریکا است. مسئله فرو افتادن نقاب دولت آمریکا است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها