توافق قریب الوقوع تبادل اسرای حماس و اسرائیل با میانجیگری قطر

سه شنبه 30 آبان 1402 - 20:12

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس گفت : جنبش حماس در آستانه امضای توافق آتش بس با اسرائیل قرار دارد.

العالم - فلسطين

با توجه به تجاوزگری رژیم اشغالگر اسرائیل به باریکه غزه که از چهل و پنج روز پیش شروع شده است، صحبت از آتش بس در ازای آزادی اسرای اسرائیلی است.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به رویترز گفت : جنبش حماس به دستیابی به توافق آتش بس با اسرائیل نزدیک است و حماس پاسخ خود را به قطری ها و میانجی ها داده است و آنها به دستیابی به یک توافق آتش بس که شامل ارسال کمک های مورد نیاز نوار محاصره شده غزه در ازای آزادی پنجاه اسیر اسرائیلی نزدیک است.

عزت الرشق، یکی از رهبران حماس، در همین زمینه، اعلام کرد مذاکرات درباره آتش بس چند روزه، مقدمات ورود کمک ها به غزه و توافق تبادل اسرا بین دو طرف ادامه دارد و انتظار می رود این توافق شامل آزادی کودکان و زنان اسیر اسرائیلی در ازای آزادی کودکان و زنان فلسطینی در زندان‌های اشغالی باشد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا معتقد است دستیابی به توافق قریب الوقوع است، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، تأکید کرد: اختلافات باقی مانده بسیار ساده است.

یک مقام آگاه از این مذاکرات، پیش از این گفته بود که میانجی‌های قطری به دنبال دستیابی به توافقی بین حماس و اسرائیل برای آزادی 50 اسرائیلی در ازای آتش‌بس 3 تا 5 روزه برای ارسال محموله‌های کمک اضطراری به غیرنظامیان غزه هستند.

علاوه بر این، کمیته بین المللی صلیب سرخ، مستقر در ژنو، در بیانیه ای اعلام کرد که میریانا اسپولجاریک، رئیس این کمیته با رئیس دفتر سیاسی حماس در قطر برای دستیابی به پیشرفت در زمینه مسائل بشردوستانه مربوط به درگیری و همچنین به طور جداگانه با مقامات قطری دیدار کرد.

این نهاد از آمادگی برای تسهیل هر گونه آزادی مورد توافق دو طرف به عنوان یک میانجی بی طرف خبر داد. از چند روز پیش صحبت هایی درباره یک توافق قریب الوقوع مربوط به زندانیان مطرح شده است.

پربیننده ترین خبرها