قطر: توافق مبادله اسرا 24 ساعت آینده اجرا خواهد شد/ آتش‌بس موقت 4 روزه در غزه

قطر: توافق مبادله اسرا 24 ساعت آینده اجرا خواهد شد/ آتش‌بس موقت 4 روزه در غزه
چهارشنبه 1 آذر 1402 - 08:02

قطر با اعلام حاصل شدن توافق آتش‌بس انسانی و تبادل اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد که طی 24 ساعت آینده توافق تبادل اسرا آغاز خواهد شد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

ماجد الانصاری، سخنگوی رسمی وزارت خارجه قطر جزئیات بیشتری از مذاکرات مبادلع اسرا بین "اسرائیل" و جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی تصریح کرد که میانجی گری قطر بین حماس و طرف های دیگر از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی به مرحله نهایی رسیده است؛ همه مسائل اساسی حل و فصل شده اند و فقط پاره ای جزئیات ساده باقی مانده اند که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرند.

وی در این کنفرانس خاطرنشان کرد که کشورش در این مذاکرات بر اولویت پایان تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه و نجات اهالی این منطقه از اوضاع کنونی و سرعت در ارائه کمک های لازم به فلسطینی هایی که در دشوارترین و تیره ترین شرایط در سایه تجاوزات رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند، تأکید کرد.

وی افزود این مذاکرات در آستانه رسیدن به نتیجه است و به زودی بیانیه ای کامل و جامع درباره نتایج صادر می شود. وی همچنین تأکید کرد که جزئیات این توافق، در پایان به طور رسمی اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه قطر همچنین تصریح کرد که بحران در غزه و رنج شهروندان پیوسته در حال تشدید است و همین امر قطر را بر آن داشته است تا بر تلاش های خود برای پایان دادن به بحران از طریق امضای قریب الوقوع توافق آتش بس بیفزاید.

الانصاری خاطرنشان کرد که دوحه در کنفرانس سران ریاض که با حضور اعضای اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی تشکیل می شود، شرکت می کند و امیدوار است تلاش های نمایندگان کشورهای عضو کمیته که شیخ حمد بن عبد الرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر یکی از اعضای آن است، به نتیجه برسد.

وی با اشاره به تحرکات دوحه برای پایان دادن به حوادث جاری در غزه و جنایات رژیم صهیونیستی در این منطقه تصریح کرد که کشورش حمله به مدرسه الفاخوره را محکوم کرده و خواستار ارسال کمیته حقیقت یاب بین المللی به منطقه شده است.

وزارت امور خارجه قطر، موفقیت تلاش‌های مشترک خود را با مصر و آمریکا برای میانجی‌گری بین حماس و "اسرائیل" اعلام کرد.

این وزارتخانه تصریح کرد،‌ این تلاش‌ها منجر به حاصل شدن توافق آتش‌بس انسانی شد که طی 24 ساعت آینده آغاز خواهد شد. آتش‌بس موقت انسانی در غزه 4 روزه خواهد بود و قابل تمدید است.

بنابر اعلام قطر،‌ این توافق شامل مبادله 50 زن و کودک اسیر در غزه در مقابل آزادی شماری از زنان و کودکان فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی خواهد بود. در مراحله بعدی این توافق، تعداد اسرایی که آزاد خواهند شد، افزایش خواهد یافت.

بنابر این گزارش،‌ آتش‌بس موقت موجب خواهد شد تا کمک‌های بیشتری از جمله سوخت لازم برای نیازهای انسانی وارد غزه شود.

در این گزارش آمده است که قطر بر ادامه تلاش‌های دیپلماتیک خود برای کاهش تنش و درگیری‌ها و توقف جنگ و خونریزی و حمایت از غیرنظامیان تاکید خواهد کرد.

قطر همچنین از تلاش‌های مصر و آمریکا در حمایت از تلاش‌های میانجی‌گرانه برای رسیدن به این توافق تشکر کرد.

پربیننده ترین خبرها