آیا آتش بس غزه نتانیاهو را سرنگون خواهد کرد؟

آیا آتش بس غزه نتانیاهو را سرنگون خواهد کرد؟
شنبه 4 آذر 1402 - 13:03

با اجرایی شدن آتش بس میان گروه های مقاومت در غزه و رژیم صهیونیستی از صبح دیروز (جمعه 3 آذر ماه) و پس از ۴۹ روز تجاوزگری وحشیانه آن به باریکه غزه، شمارش معکوس برای سرنگونی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم و کابینه نژادپرست و تندرواش آغاز شد.

العالم-فلسطین اشغالی

تن دادن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آتش بس موقت و توافق تبادل اسرا در حالی است که وی از آغاز تجاوز به غزه ادعا کرده بود تا زمانی که اهدافش در این جنگ محقق نشود، آتش بسی در کار نخواهد بود.

مهم ترین هدف نتانیاهو در حمله به غزه «نابودی حماس»، «بازگرداندن تمامی اسرا بدون هیچ توافقی» و همچنین «کوچاندن اجباری مردم غزه» اعلام شده بود، اما بعد از گذشت 48 روز از تجاوز و ریختن ده ها هزار تن بمب بر سر فسطینیان غزه و شهادت و مجروح کردن هزاران غیرنظامی ازجمله زنان و کودکان و نیز ویرانی نیمی از خانه های غزه و نابودی زیرساخت های آن، در نهایت در تحقق هیچ یک از اهداف اعلام شده خود موفقیتی کسب نکرد و به ناچار شروط حماس را پذیرفت و آتش بس را اجرا، در مورد تبادل اسرا توافق و شماری از زنان و کودکان اسیر فلسطینی را با اسرای خود که در دست حماس بودند، مبادله کرد.

نتانیاهو در ابتدا شعار «نه به آتش بس و نه به توافق تبادل اسرا» را سر داد و تلاش کرد از ابزار آزادی اسرا برای جنگ علیه حماس و نابودی آن استفاده کند اما با این کار صرفا خود را تحت فشار خانواده های اسرا گذاشت که علیه او تظاهرات کرده و بی اهمیت شمردن جان اسرا از سوی او را محکوم کردند. از سوی دیگر نیز تحت فشار ایستادگی مقاومت و صبر مردم غزه قرار گرفت و مجبور شد از موضع نسنجیده خود عدول کند، آن هم نه بخاطر جان اسرا بلکه از بیم فروپاشی حکومتش که درصورت وقوع، مستقیما او را به زندان می فرستاد.

اکثر ناظران بر این باورند که عمر سیاسی نتانیاهو عملا به پایان رسیده است، نه فقط بخاطر شکست در جنگ 48 روزه علیه غزه بلکه بخاطر ناتوانی اش در پیش بینی عملیات «طوفان الاقصی» که حماس در هفتم اکتبر (شنبه 15 مهر) آغاز کرد. این عملیات نشان داد که مردم فلسطین می توانند به تنهایی رژیم صهیونیستی را شکست داده و سرزمین خود را آزاد کنند و این همان چیزی است که حامیان غربی این رژیم را به وحشت انداخته تا افسار توحش آن را رها کرده و اجازه هرگونه جنایت در غزه را به آن بدهند.

این دو شکست پرونده سیاسی نتانیاهو را خواهد بست و این، دلیل وقت کشی و خودداری او از مذاکره برای توافق آتش بس دائمی و تبادل همه اسرا با حماس است چرا که نتانیاهو به خوبی می داند پذیرفتن این دو، عملا به معنای تسلیم در برابر حماس و پذیرفتن شروط آن است و توجیه هایش هم دیگر در نزد اسراییلی ها گوش شنوایی نخواهد داشت، چرا که تا کنون سه بار آنها را ناامید کرده است: نخست وقتی هفتم اکتبر آنها را تنها گذاشت، دوم زمانی که در تحقق اهداف تجاوز به غزه ناکام ماند و سوم وقتی در برابر شروط حماس سر فرود آورد.

ابو عبیده سخنگوی گردان های عزالدین القسام بازوی نظامی حماس از این واقعیت پرده برداشت. وی در روز چهل و هشتم نبرد اعلام کرد که آنچه درمورد آن توافق شده پیش از تهاجم زمینی مقاومت به اراضی اشغالی، از سمت حماس مطرح شده و رژیم صهیونیستی با گمان اینکه می تواند با قدرت نظامی خود بازدارنده باشد، از پذیرفتن آن خودداری کرده بود.

همین مسئله ثابت می کند که نتانیاهو تسلیم شروط پیروزمندانه حماس شد و مانند کسی رفتار کرد که از وحشت مرگ خودش را کشت. نتانیاهو خواست تا با پناه بردن به جنگ و شکست دادن حماس، از سرنوشت سیاه خود بگریزد که نتیجه بحران اصلاحات قضایی، اتهامات فساد مالی، سیاسی و اخلاقی بود، اما نهایتا خود در برابر مقاومت شکست خورد و آتش بس را پذیرفت و از این پس هم در کنار متحد آمریکایی خود با بهانه های دیگری آن را تمدید خواهد کرد و همه اینها در نهایت به فروپاشی کابینه او و محو شدن همیشگی اش از عرصه سیاست منجر خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها