گزارش العالم؛

تمدید آتش‌بس یا بازگشت به جنگ؛ تصمیم رژیم اسرائیل چه خواهد بود؟

يکشنبه 5 آذر 1402 - 22:40

شورای جنگ رژیم اسرائیل با برگزاری نشستی به ریاست بنیامین نتانیاهو و مشارکت شماری از ژنرال‌ها، درباره تمدید آتش‌بس و یا بازگشت به عملیات جنگی در غزه تصمیم خواهد گرفت.

العالم ـ فلسطین اشغالی

فارس صرفندی خبرنگار شبکه خبری العالم در کرانه باختری گزارش داد: برخی منابع اسرائیلی و در راس آنها روزنامه‌نگاران نزدیک به نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می‌گویند که رویکردی واقعی برای تمدید آتش‌بس وجود دارد و به نظر می‌رسد که تفاهماتی در این خصوص صورت گرفته است.

آتش بس چهار روزه که از جمعه (3 آذر ماه)‌ آغاز شده است، در صورت عدم تمدید اواخر روز دوشنبه (6 آذر ماه) و پس از مرحله چهارم مبادله اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی پایان خواهد یافت.

وی افزود: بسیاری از مسائل حاکی از تمدید آتش‌بس است. نخست مساله اسرای اسرائیلی است. زیرا این رژیم در حال حاضر با خانواده‌های اسرایی که مبادله فعلی شامل حال آنها نشده است، وارد بحران شده است. فردا (دوشنبه) مرحله چهارم آزادی اسرا اجرا خواهد شد و با پایان این مرحله 50 اسیر اسرائیلی در مقابل 150 اسیر فلسطینی آزاد خواهند شد. این امر بحرانی برای کابینه اسرائیل ایجاد کرده است. زیرا هر آنکس که در غزه اسیری دارد، خواهان آزاد شدن اوست و این امر کابینه نتانیاهو را وادار می‌کند تا قبل از بازگشت به جنگ، در این باره بسیار فکر کند.

بنابر گزارش خبرنگار العالم، مساله دیگر آن است که پس از دو هفته عملیات زمینی، نتیجه مورد نظر اسرائیلی‌ها محقق نشد. و مساله بیمارستان الشفا و نابودی مقاومت در مرکز و شمال باریکه غزه تبلیغاتی بیش نبود و عملا تا لحظاتی اندک قبل از آتش‌بس، مقاومت همچنان پاسخ کوبنده به حملات اسرائیلی‌ها می‌داد.

این امر سبب شد تا اعضای کابینه نتانیاهو به فکر راهکاری برای حروج از این جنگ با کمترین هزینه باشند. اما تا زمانی که اسرای اسرائیلی در غزه هستند می بایست توافقی گسترده مبنی بر آزادی اسرای اسرائیلی در مقابل خالی کردن زندان‌های اسرائیلی از تمام اسرای فلسطینی صورت گیرد.

آتش‌بس موقت میان حماس و رژیم صهیونیستی روز جمعه گذشته ساعت 7 صبح به مرحله اجرا درآمد. طبق این توافق شماری از اسرای اسرائیلی در غزه در مقابل اسرای زن و کودک فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی آزاد خواهند شد. همچنین باید کمک‌های انساندوستانه و سوخت وارد باریکه غزه شود.

پربیننده ترین خبرها