ارمنستان و جمهوری آذربایجان درباره تعیین مرزها مذاکره کردند

ارمنستان و جمهوری آذربایجان درباره تعیین مرزها مذاکره کردند
پنج‌شنبه 9 آذر 1402 - 23:10

ارمنستان و جمهوری آذربایجان همزمان با تشدید تلاش‌ها برای امضای پیمان صلح میان دو کشور، مذاکرات برای تعیین مرزهای را از سر گرفتند.

العالم - آسیا

به گزارش آناتولی، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان پنجشنبه اعلام کرد که مقام‌های باکو و ایروان پنجمین جلسه «کمیسیون تعیین حدود مرزها» را در مرز دو کشور برگزار کردند.

این بیانیه افزود که این جلسه به ریاست نخست وزیران جمهوری آذربایجان و ارمنستان برگزار شد و طرفین درباره «مسائل اداری و سازمان و موضوعات مربوط به تعیین حدود مرزها» گفت‌وگو کردند.

ارمنستان بارها ابراز امیدواری کرده است که تا پایان سال جاری توافقنامه صلح میان ۲ کشور امضا شود. نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در جریان مراسم افتتاحیه نشست پائیز مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا که در ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) در پایتخت ارمنستان برگزار شد، اعلام کرد: ایروان و باکو توانسته‌اند بر سر اصول اساسی تواقفنامه صلح به یک جمع‌بندی برسند.

در همین راستا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هفته جاری با الهام علی‌اف رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان و پاشینیان درباره امکان انعقاد معاهده صلح بین ۲ کشور گفت‌وگو کرد.

درگیری بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد، ولی درگیرهای معاصر در قره‌باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از دو طرف متوقف شد.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بارها نقض شده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها