استقبال ایران از درخواست گوترش برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه

استقبال ایران از درخواست گوترش برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه
پنج‌شنبه 16 آذر 1402 - 14:26

سخنگوی وزارت امور خارجه از اقدام آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در استفاده از اختیارات خود تحت ماده 99 منشور ملل متحد جهت درخواست از شورای امنیت برای توقف حملات رژیم اسرائیل در غزه استقبال کرد. 

العالم ـ ایران ـ سیاسی

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت؛ همانگونه که دبیرکل نیز در نامه خود تأکید کرده است، گستردگی حملات به غزه، کشتار غیرنظامیان بویژه کودکان و زنان، تخریب اماکن غیرنظامی شامل بیمارستانها و کوچاندن اجباری بخش قابل توجهی از مردم غزه به سایر مناطق این باریکه، تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخواست دبیرکل سازمان ملل از شورای امنیت برای متوقف ساختن حملات رژیم صهیونیستی و فراهم ساختن زمینه برای امدادرسانی فوری و کامل به مردم غزه را اقدامی کاملاً درست و در تطابق با وظایف و اختیارات قانونی دبیرکل دانست و افزود و چنین درخواستی از مسئولیتهای اخلاقی و انسانی وی در چنین شرایطی نیز بشمار می‌رود.

کنعانی تصریح کرد، اطلاعات مندرج در نامه دبیرکل سازمان ملل به رئیس شورای امنیت، با به تصویر کشیدن وخامت بسیار بالای اوضاع در غزه، ثابت می‌کند که اقدام فوری و جدی همه دولت‌ها و سازمانهای بین‌المللی ذیربط برای توقف حملات و جنایات رژیم اشغالگر و حمایت از مردم مظلوم غزه کاملاً ضروری و اجتناب ناپذیر است و در این راستا، مسئولیت اصلی با شورای امنیت سازمان ملل متحد است که از نظر حقوقی دارای وظایف صریح و قطعی در جلوگیری فوری از تجاوز و تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی است و باید به این مسئولیت خود سریعاً عمل کند.

کنعانی تاکید کرد وضعیت بحرانی در غزه در سایه استمرار جنایات جنگی و نسل‌کُشی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی و ابعاد حقوقی آن و تهدیدات تداوم این وضعيت علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی کاملا روشن و مستلزم اقدام فوری و قاطع شورای امنیت است و این شورا نمی‌تواند به هیچ بهانه ای در عمل به مسئولیتهای خود در این زمینه تعلل یا از انجام آنها شانه خالی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد، هرگونه مماشات، تعلل و انفعال شورای امنیت در این زمینه به منزله ترغیب و تشویق عملی نیروهای جنایتکار رژیم اشغالگر برای کشتار بیشتر مردم غزه، تخریب گسترده‌تر اماکن و اموال آنها و تشدید آوارگی و رنج و آلام بیش از دو میلیون فلسطینی ساکن در غزه بوده و معنی آن چیزی جز شراکت در این جنایات نیست.

وی افزود، جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید مجدد بر لزوم اقدام فوری و قاطع شورای امنیت در عمل به مسئولیتهای قانونی خود در توقف فوری و کامل حملات جنایتکاران اسرائیلی علیه مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری، تأکید می نماید که عباراتی مثل «توقف بشردوستانه» صرفاً بازی با کلمات بوده که فقط ارتکاب جنایات اشغالگران را به تأخیر می اندازد ولی متوقف نمی کند.
بنابراین، تنها اقدام موثرِ مورد انتظار از شورای امنیت، تصمیم فوری آن با عباراتی روشن و قاطع در وادار ساختن رژیم اسرائیل به توقف فوری، کامل و مداوم کلیه حملات و اقدامات نظامی خود در غزه، کرانه غربی فلسطین و علیه سایر کشورهای منطقه است.

پربیننده ترین خبرها