نشست شورای امنیت برای تحقق آتش‌بس در غزه

نشست شورای امنیت برای تحقق آتش‌بس در غزه
جمعه 17 آذر 1402 - 00:22

نشست روز جمعه شورای امنیت درباره غزه در شرایطی برگزار می‌شود که آمریکا بار دیگر با برقراری آتش‌بس مخالفت کرد.

العالم - آمریکا

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز جمعه در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک در خصوص غزه نشست برقرار کند.

این نشست در شرایطی برگزار خواهد شد که امارات متحده عربی پیش‌نویس قطعنامه‌ای جدید که خواستار برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه است را میان اعضا توزیع کرده است.

اقدام امارات در توزیع این قطعنامه بعد از آن انجام می‌شود که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در اقدامی بی‌سابقه از اختیارات ویژه خود برای هشدار دادن به اعضا جهت بررسی اوضاع غزه استفاده کرد.

این در حالی است که موضع آمریکا در خصوص حمایت از آتش‌بس هنوز تغییر نکرده است. «رابرت وود»، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «موضع آمریکا تغییر نکرده است.»

آمریکا از زمان آغاز حملات نظامی اسرائیل در غزه اصلی‌ترین حامی این رژیم بوده و با ارسال سلاح و حمایت‌های سیاسی به شعله‌ور کردن آتش جنگ کمک کرده است.

«وود» گفت: «ما همچنان فکر می‌کنیم که بهترین کاری که همه ما می‌توانیم برای بهتر شدن اوضاع در میدان انجام دهیم این است که اجازه دهیم دیپلماسی بی سر و صدا و پشت پرده‌ای که در جریان است ادامه پیدا کند.»

آمریکا بعد از ۷ اکتبر به شدت از حملات رژیم اسرائیل حمایت کرده است. دولت جو بایدن در هفته‌های آغاز جنگ در برابر درخواست‌های مستمر برای کمک به برقراری آتش‌بس در غزه گفته بود که کاخ سفید تنها از «وقفه‌های جنگی» در غزه حمایت می‌کند و طرفدار آتش‌بس که می‌تواند به نفع حماس تمام شود نیست.

این در حالی است که فعالان حقوق بشر و برخی از سیاستمداران حزب دموکرات بارها از بایدن خواسته‌اند اسرائیل را برای پایان عملیاتی که به کشته شدن هزاران غیرنظامی منجر شده تحت فشار قرار دهد.

پائول او براین، از مقام‌های عفو بین‌الملل چهارشنبه هفته پیش گفت: «وقفه‌های کوتاه‌مدت برای برآورده کردن نیازهای میدانی و رسیدگی به وضعیت حقوق بشری در غزه کافی نیستند.»

او براین گفت: «آمریکایی‌های بیشتر و بیشتری خواستار این آتش‌بس هستند.» طبق نتایج یک نظرسنجی که اخیرا توسط موسسه مورنینگ کانسالت انجام شده 53 درصد از رأی‌دهندگان آمریکایی گفته‌اند که از برقراری آتش‌بس دائم در غزه حمایت می‌کنند.

حملات شدید رژیم اسرائیل در غزه بعد از عملیات طوفان‌الاقصی در روز ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه) به شهادت بیش از ۱۷ هزار فلسطینی در غزه منجر شده که اکثر آنها غیرنظامی هستند. . این آمارها به ویژه با گسترش عملیات رژیم اسرائیل به منطقه جنوب غزه رو به افزایش هستند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه به هلاکت رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد و برای مدتی برق و سوخت را به روی مردم غزه قطع کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها