سردار باقری: به نفع صهیونیست‌هاست که دست از جنایت بردارند/ جبهه حق حتما پیروز خواهد شد

سردار باقری: به نفع صهیونیست‌هاست که دست از جنایت بردارند/ جبهه حق حتما پیروز خواهد شد
شنبه 18 آذر 1402 - 14:37

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه به نفع رژیم صهیونیستی است که دست از این جنایات بردارند،گفت: باید فلسطینیان از هر دین و آیین و مذهب  در مورد اینده این سرزمین تصمیم بگیرند و به جز این راهی برای صلح و آرامش در این سرزمین وجود ندارد. 

العالم - ایران

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز شنبه در آیین افتتاح نخستین نمایشگاه جامع تربیت و آموزش ارتش با شعار از نیروی انسانی تا سرمایه انسانی گفت: از تلاش مجاهدانه رزمندگان فلسطینی قدردانی می‌کنیم و امیدواریم که این جنایت صهیونیست‌ها که مسیر افول آنها را تسریع کرده هرچه زودتر خاتمه پیدا کند، آینده این سرزمین اسلامی و مسجد الاقصی قبله اول مسلمین کاملاً روشن است و جبهه حق بنا بر وعده الهی که وعده صادق است حتماً پیروز خواهد بود.

وی تاکید کرد: به نفع صهیونیست‌ها و این رژیم است که دست از این جنایات بردارند و به پای صندوق همه پرسی بیاید و فلسطینیان از هر دین و آیین و مذهب خود تصمیم بگیرند که اینده این سرزمین چگونه اداره شود و راهی جز این برای صلح و آرامش در این سرزمین وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: خدا را شاکر هستم امروز توفیق شد که از نمایشگاه ارزشمند فرایند آموزشی در ارتش جمهوری اسلامی ایران بازدید کنم.

سرلشکر باقری گفت: به امیر فرمانده کل ارتش گفتم که حتماً از عزیزانمان در بخش کشوری ، وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، سایر دانشگاه‌ها و روسای دانشگاه‌ها دعوت کنند که از این مجموعه بازدید کنند به خصوص از جهت تعامل و در آمیختگی آموزش و عمل و همچنین جایگاه تربیت و روند آموزشی نیروههای مسلح دو موضوع فوق العاده مهم است که در بخش اعظم آموزش عالی کشور مورد غفلت است البته در آموزش‌های پزشکی آموزش و عمل در هم آمیخته است یعنی دانشجویان پزشکی ما در ادامه مسیر آموزش وارد بیمارستان‌ها و مجموعه‌های اجرایی می‌شوند اما بخش تربیتی کاملاً مغفول است و در دانشگاه‌های وزارت علوم که آمیختگی با عمل هم وجود ندارد.

وی افزود: دانشجویان ما وارد دانشگاه‌ها می‌شوند محفوظاتی را به ذهن می‌سپارند نمراتی را دریافت می‌کنند و هنگامی که وارد صحنه اجرا و عمل می‌شوند می‌بینند که آنچه که یاد گرفته‌اند با آنچه که باید اجرا کنند تفاوت معناداری از جهت تربیتی دارد . چه بسا روز اولی که وارد دانشگاه می‌شوند وضعیت روحی، روانی، اعتقادی و انقلابی بهتری دارند تا روز آخر لذا از این جهت خوب است که دوستان بررسی کنند و همچنین عزیزانمان در آموزش سازمان‌های نیروهای مسلح که حتماً برنامه بازدید دارند، بازدید از نمایشگاه‌های یکدیگر مراکز آموزشی یکدیگر قطعاً تجربه‌ها را به همدیگر منتقل می‌کند و نقاط قوت را تعمیم می دهد و نقاط ضعف را کاهش می دهد.

باقری در ادامه افزود: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ماموریت فوق العاده سنگینی در تامین و استحکام دفاع و امنیت جمهوری اسلامی را دارند. کشور ما به دلیل ایستادگی در برابر استکبار جهانی با انواع تهدیدها در طی این ۴۵ سال مواجه بوده و مواجه خواهد بود.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: دشمنان انواع تهدیدهای نظامی ، امنیتی جنگ‌های سخت، نیمه سخت، نرم ، جنگ شناختی و جنگ ترکیبی و سایر شقوق را به ملت ایران دشمنان اعمال کردند، نیروهای مسلح در هر دوره ای با بخشی یا مجموعه ای از این تهدیدات مواجه هستند.

وی در ادامه گفت: انقلاب اسلامی و کشورمان ایران با فرصت های بی نظیری مواجه است که اگر پیش بینی و آمادگی لازم را داشته باشد در جهت پیشرفت اهداف انقلاب اسلامی به طور قطع خواهد توانست به نحو احسن از فرصت ها استفاده کند و انجام همه این مسوولیت و ماموریت بر دوش منابع انسانی ما است.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: با تنوع ماموریت ها و اتفاقات و تحولات گوناگونی که پیش روی ما است به طور قطع باقیماندن در سنت‌های گذشته، آموزش‌های قدیمی ما را به هدف نمی رساند و چه بسا از هدفمان دور می کند پس یک روند رشد یابنده کیفی، تربیتی و آموزشی را دائما باید مد نظر داشته باشیم.

وی گفت: ما باید ارزیابی و پیش بینی کنیم که با چه صحنه‌هایی مواجه خواهیم شد. چه سناریوهای دفاعی، نظامی، امنیتی پیش روی ما است و منابع انسانی‌مان را برای چه صحنه‌هایی باید آماده کنیم.

ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: متن و محتوای آموزشی ما باید دائماً در حال به روز رسانی و تکمیل و تکامل باشد، در این موضوع به طور قطع گروه‌های آموزشی و پژوهشی دائما با صحنه عمل و با روندهای آینده در حال ارتباط باشند و درک کنند و این تغییر را مدیریت کنند.

وی گفت: مسئله تربیت و فضایی که این مجموعه در او رشد می‌کند مسئله فوق العاده مهمی است. از دیرباز گفته‌اند که همه آنچه که تجهیزات و زور بازو و هر آنچه مرتبط با جسمیات است غلاف شمشیر است و آن روحیه و معنویت است که اصل برندگی شمشیر را ایجاد می کند و این باید با تربیت این جوانان عزیز اتفاق بیفتد و البته بیش از گفتار و نوشتار و خواندن و شنیدن، عمل و رویکرد رفتاری استاد و مربی و روحانی حاضر در مجموعه‌ها است که می‌تواند جوانان عزیز را با مشی اسلامی و انقلابی آشنا و تربیت کنند.

سرلشکر باقری افزود: تغییرات در متن و محتوا و تربیت اساتید متناسب با آنچه که نیاز داریم مسئله بسیار مهمی است که با تکامل دائمی باید اتفاق بیفتد. مسئله توسعه مهارت و درصد بالاتر مهارت آموزی نسبت به آموزش های نظری در اکثر دوره ها قابل توجه و تاکید است به این که یادگیری ذهنی و نظری مطالب صرفا شاید ۳۰ درصد ارزش کیفی را ایجاد می‌کند و ۷۰ درصد مابقی آن مهارت‌ها است.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: مسئله آموزش یگانی مساله بعدی است که چه بسا نفرات ما به شکل انفرادی کاملا توانمند تربیت می شوند اما در ترکیب رسته ها و عناصر و واحدها برای اجرای یک ماموریت دچار نقص هستیم که در آموزش یگانی باید به آن اهمیت داده شود که در ارتش سابقه دارد و باید روز به روز کامل‌تر شود.

وی گفت: مرحله بعد رزمایش و عمل واقعی است. هر چقدر رزمایش ها واقعی تر . غیر نمایشی‌تر باشد به طور قطع خواهد توانست این فرمانده این مدیر این آموزش دیده و این یگان را با واقعیات بیشتر آشنا کند و نقاط ضعف او را به او نشان دهد. ناظرین در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند.

سرلشکر باقری افزود: ناظری که با حضور در یک آموزش یگانی در یک رزمایش صرفا به تعریف و تجمید یگان می پردازد هر چند که فرمانده از او خوشش می آید اما به طور قطع به او خدمت نمی‌کند. فرمانده رده بالاتر، ناظر مربوطه، استاد و مربی همه این‌ها مسئول هستند که واقع بینانه و مشفقانه اشکالات و ضعف‌ها را استخراج کنند و در اختیار او یگان بگذارند این هدیه ای است که رده بالاتر و مربی و می‌تواند در اختیار این عزیزان قرار دهد.

سرلشکر باقری ادامه داد: همانگونه که فرمانده معظم کل قوا فرموده‌اند همواره و همیشه آموزش و تربیت اولویت اول فرماندهان ما است.

وی بیان کرد: ما در ستاد کل تلاش داریم بر اینکه این اولویت اول بودن با شاخص‌های گوناگون ساختاری، سازمانی، مزایای مربوط و توجهات دیده شود و نقص‌هایی وجود دارد و دو پیشنهاد را معاون تربیت و ‌آموزش ارتش ارائه کرده‌اند.

رییس ستادکل نیروهای مسلح گفت: حتما در خلال این نمایشگاه نقص‌های دیگری هم مورد بحث و تبادل‌نظر مسئولان آموزش قرار خواهد گرفت و در پایان دوره برگزاری این نمایشگاه حتما معاون تربیت و آموزش ستادکل هم گزارش جامع این اتفاق و رویداد مهم و هم پیشنهادات برای پیشبرد کیفی آموزش‌ها را ارائه کنند.

سرلشکر باقری عنوان کرد: البته توسعه کمی سازمان‌های نیروهای مسلح که مسیری بدون انتها است و پایان ندارد، قطعا راهگشا نیست. چه بسا در مواردی توسعه کمی موجب درگیری بیشتر فرماندهان و مدیران ما و کاهش یافتن کیفیت می‌شود.

وی تصریح کرد: اما در برخی از موارد قطعا باید با جرح و تعدیل‌هایی کمیت‌ها نیز مورد افزایش واقع شود که ما در آن مورد حتما خست به خرج نخواهیم داد و تلاش می‌کنیم موارد ضروری را عنایت و کمک کنیم که این کار صورت بگیرد.

پربیننده ترین خبرها