قدردانی تل‌آویو از بایدن برای وتوی قطعنامه غزه/ حمله دوباره اسرائیل به گوترش

قدردانی تل‌آویو از بایدن برای وتوی قطعنامه غزه/ حمله دوباره اسرائیل به گوترش
شنبه 18 آذر 1402 - 15:26

دو مقام ارشد رژیم صهیونیستی بار دیگر به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به علت موضعگیری او در قبال جنگ علیه غزه حمله کرده و همزمان از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به خاطر وتوی پیش نویس قطعنامه برقراری آتش بس در شورای امنیت از سوی آمریکا قدردانی کردند.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش رسانه های فلسطینی، «گلعاد اردان» سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در خصوص پیش نویس قطعنامه برقراری آتش بس در غزه و وتوی آن از سوی آمریکا در شورای امنیت گفت: از آمریکا و «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور به خاطر ایستادگی قاطع در کنار ما تشکر می‌کنم.

او بار دیگر به سازمان ملل متحد حمله کرد و موضعگیری این سازمان را به زعم خود جانبدارانه خواند و با فرافکنی و طرح ادعای شلیک موشک های مقاومت از درون مناطق مسکونی در جنوب نوار غزه گفت: بسیار شوکه‌کننده است که حماس از داخل مناطق مسکونی در جنوب غزه به سمت شهرک (صهیونیست نشین) «غوش دان» موشک شلیک می‌کند اما سازمان ملل وارد بررسی موضوع جانبدارانه می شود و حتی حماس را محکوم نمی‌کند.

الی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز در همین راستا به دبیرکل سازمان ملل بار دیگر حمله کرد و مدعی شد: «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در کنار جنبش حماس ایستاده و موضعش لکه ننگی برای سازمان ملل است.

قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی در نشست جمعه شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته شد که از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رای موافق، یک عضو یعنی ایالات متحده آمریکا رای مخالف و انگلیس دیگر عضو این شورای رای ممتنع دادند.

امارات متحده عربی پیش نویس قطعنامه کوتاهی را به شورا ارائه داده بود که خواستار «آتش بس فوری بشردوستانه» بود و از حمایت کشورهای عربی و اسلامی برخوردار بود. قطعنامه پیشنهادی که به تصویب شورای امنیت نرسید، با ابراز نگرانی شدید از وضعیت فاجعه بار انسانی در نوار غزه و رنج مردم غیرنظامی فلسطین، تاکید می کرد که جمعیت غیرنظامی باید بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه محافظت شوند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه در پی جنگ رژیم اسرائیل، نامه ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده بود.

ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که «دبیر کل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع رسانی کند.»

پربیننده ترین خبرها