گفتگوی العالم با مقام حقوق بشر فلسطین درباره نسل کشی در غزه؛

دادستان دیوان بین المللی کیفری به سمت اسرائیل غش کرده است

دوشنبه 20 آذر 1402 - 11:32

فعال حقوق بشر فلسطینی، دادستان دیوان بین المللی کیفری را به جانبداری از رژیم صهیونیستی متهم کرد و گفت: وی بر اساس مکانیزم صهیونیستی پیش می رود درحالی که مطابق کنوانسیون های سازمان ملل، جنایاتی که درغزه صورت می گیرد چیزی جز نسل کشی نیست.

العالم-فلسطین اشغالی

«عمار دویک» مدیر کل کمیته مستقل حقوق بشر در فلسطین در گفتن و گو با برنامه ضیف وحوار شبکه خبری العالم اظهار داشت: ما بنا به دلایل شفاف، کریم خان دادستان دیوان بین المللی کیفری را تحریم کرده ایم زیرا اولا سفر او به فلسطین سفری مشکوک بود و در واقع همانطور که خودش گفت او برای دیدار با قربانیان اسرائیلی این سفر را انجام داد، دوم این که وی یک هفته قبل از این سفر در لاهه با خانواده های اسرائیلی دیدار کرده بود.

دویک افزود: قربانیان فلسطینی از طریق وکلای خود و نیز از طریق نهادهای حقوقی بارها از کریم خان درخواست ملاقات کرده اند اما وی به درخواست هیچ یک از آنها پاسخ نداده است.
همچنین دادستان دیوان بین المللی کیفری درحالی با خانواده های اسرائیلی دیدار و به تل آویو سفر کرد که تل آویو اصلا عضو اساسنامه دادگاه جنایی بین المللی رم نیست و صلاحیت این دادگاه را در خصوص مسئله فلسطین به رسمیت نمی شناسد.

پذیرش شروط رژیم اسرائیل از سوی کریم خان برای سفر به تل آویو

وی افزود: حتی اسرائیل شروطی برای سفر کریم خان تعیین کرد و ما وقتی فهمیدیم وی با این شروط موافقت کرده است با سفرش به فلسطین مخالفت کردیم زیرا با این کار استقلال خود را از دست داد و در واقع این قبیل سفرها در حقیقت سفر برای آگاهی از حقایق جنایات صورت گرفته در فلسطین نیست بلکه تنها با مکانیزم های اسرائیلی صورت می گیرد.

مدیر کل کمیته مستقل حقوق بشر در فلسطین با بیان این که دادستان دیوان بین‌المللی کیفری باید درکنار قربانیان باشد و از جانبداری بپرهیزد گفت: دادستان کل نقش مهمی در دادگاه کیفری بین المللی دارد و اوست که تعیین می کند به کدام مسائل باید در این دادگاه رسیدگی شود.

استانداردهای دوگانه دادستان دیوان بین‌المللی کیفری در مواجهه با اوکراین و غزه

دویک گفت: دادستان کل لاهه از زمانی که این سمت را عهده دار شده، بی توجهی به مسئله فسلطین را در دستورکار خود قرار داده و بهانه او برای این کار این است که این پرونده از سوی شورای امنیت به این دادگاه ارجاع داده نشده است اما در قضیه اوکراین موضع متفاوتی اتخاذ کرد و پرونده آن را در دستور کار خود قرار داد.

مدیرکل کمیته مستقل حقوق بشر در فلسطین، گفت: دادگاه بین المللی 7 اکتبر (15 مهر ماه) و آغاز تجاوزگری رژیم اسرائیل به غزه از سوی آفریقای جنوبی و برزیل تحت فشار قرار گرفت تا درباره جنایات این رژیم تحقیق کند لذا این دادگاه بیانیه هایی صادر کرد که برخی مهم و برخی نیز نگران کننده بود زیرا مقاومت را به ارتکاب جنایات جنگی متهم و در عین حال درباره جنایات اسرائیل محافظه کاری کرد و خواهان خودداری از شتاب در تحقیقات شد.

کریم خان مقبولیت و جایگاه دادگاه بین الملل را خدشه دار کرد

دویک افزود: کریم خان روی خشونت شهرک نشینان تمرکز کرد و شهرک سازی را که جنایت ضد انسانی و جنایت جنگی محسوب می شود، نادیده می گیرد و به همین علت بسیاری از نهادهای حقوقی عقیده دارند که کریم خان با این رفتار خود به دادگاه بین المللی آسیب وارد کرده و در صورت ادامه ی این راه مقبولیت و جایگاه این دادگاه را خدشه دار خواهد کرد.

مدیر کل کمیته مستقل حقوق بشر در فلسطین ضمن دعوت به تمرکز بر مسئله فلسطین و تلاش برای محاکمه جنایتکاران جنگی تاکید کرد که دادگاه بین المللی کیفری صلاحیت بررسی جنایت جنگی در غزه و کرانه باختری و قدس اشغالی را دارد اما به رغم این مساله رژيم صهیونیستی را کسی به خاطر ارتکاب جنایت در فلسطین محاکمه نمی کند.

وی تاکید کرد که کشتار فلسطینی ها یادآوری این مساله به جهان است که هنوز تا پایبندی به اصول حقوق بشر بسیار فاصله دارد، نسل کشی و قتل عام فلسطینی ها باعث شده است که خیلی ها نسبت به اصول حقوق بشر دچار تردید شوند.

مدیرکل کمیته مستقل حقوق بشر در فلسطین تاکید کرد که مجموعه حقوق بشری جهانی (دادگاه بین المللی کیفری) بسیار ضعیف است و نمی‌تواند از غیرنظامیان و گروه‌های آسیب‌پذیر حمایت واقعی به عمل آورد و درعین حال همان طور که در فلسطین می بینیم در معرض بازی های سیاسی و رفتار گزینشی قرار دارد.

دویک در ادامه گفت: اصول حقوق بشر در اصل اصولی اسلامی و عربی است و باید ما از این اصول برای رسوا کردن مدعیان حقوق بشر و معیارهای دوگانه آنها در این زمینه استفاده کنیم.

وی برخی طرف های بین المللی را به سیاسی کاری و حمایت از صهیونیسم و اجتناب از موضع گیری در برابر نسل کشی در غزه متهم کرد.

شجاعت گزارشگر ویژه حقوق بشر ستودنی است

مدیرکل کمیته مستقل حقوق بشر در فلسطین، نقش و شجاعت فرانچسکا آلبانیز گزارشگر ویژه حقوق بشر در اراضی فلسطینی را در خصوص اتخاذ مواضع اصولی و شجاعانه در قبال جنایات رژیم اسرائیل ستود و تاکید کرد که بر اساس منشور نسل کشی امضا شده در سال 1948 آنچه را در نوار غزه رخ می دهد چیزی جز نسل کشی به تمام معنا نمی توان توصیف کرد.

پربیننده ترین خبرها