کارشناس مسائل سیاسی: آمریکا نمی‌خواهد آغازگر یک جنگ منطقه‌ای باشد

کارشناس مسائل سیاسی: آمریکا نمی‌خواهد آغازگر یک جنگ منطقه‌ای باشد
يکشنبه 26 آذر 1402 - 20:07

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: اسرائیل با توجه به مواضع اخیر در صدد آن است تا به واشنگتن بگوید که طرح دو دولتی یا دو کشوری باید به هر ترتیب کنار گذاشته شود.

العالم - ایران

«احمد بخشایشی‌اردستانی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تشدید مخالفت اسرائیل با راه‌حل دو کشوری در گفت‌وگویی اظهار کرد: اینکه مقام‌های ارشد اسرائیل مانند اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونسیتی یا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم اعلام می‌کنند که طرح دو کشوری را به هیچ‌وجه قبول ندارند و مانع اجرای آن خواهند شد به نوعی فرار رو به جلو تلقی می‌شود و باید این مواضع آنها را پاسخ دادن به جو بایدن قلمداد کنیم. ایالات متحده اگرچه می‌گوید که به دنبال اجرا شدن طرح دو کشوری است اما حمایت از اسرائیل اعم از حمایت سیاسی و تسلیحاتی همچنان از سوی واشنگتن ادامه دارد. بر همین اساس اسرائیل با توجه به مواضع اخیر در صدد آن است تا به واشنگتن بگوید که طرح دو دولتی یا دو کشوری باید به هر ترتیب کنار گذاشته شود.

وی ادامه داد: واقعیت این است که اسرائیل اساساً نمی‌خواهد طرح دو کشوری از سوی جامعه ملل و به خصوص ایالات متحده مورد اشاره قرار بگیرد اما به نظرم این مواضع صرفاً آرزوی اسرائیل به حساب می‌آید؛ چراکه رژیم صهیونیستی نه تنها در غزه بلکه در منطقه هم دستاوردی نداشته است و این به معنای آن بوده که جنگ در حال منطقه‌ای شدن است. توجه داشته باشید که گسترش جنگ و منطقه‌ای شدن آن برای ایالات متحده به هیچ وجه مورد قبول نیست و اساساً واشنگتن نمی‌خواهد چنین اتفاقی در سطح خاورمیانه رخ دهد. باید توجه شود که حدود ۲۰ روز دیگر جنگ وارد ماه چهارم خواهد شد و اسرائیل نمی‌خواهد که به هر ترتیب منازعه با حماس بیش از این فرسایشی شود. از سوی دیگر باید توجه شود که در دریای سرخ و باب‌المندب اتفاقاتی رخ داده که ایالات متحده به شدت از آن هراس دارد و نمی‌خواهد آغازگر یک جنگ منطقه‌ای باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: ایالات متحده می‌داند که به راحتی نمی‌تواند با یمن تقابل کند و به همین دلیل است که معتقدم به زودی درخواست برای مذاکره با حماس تشدید می‌شود که البته این جریان اعلام کرده که تبادل اسرا و مذاکره پس از پایان جنگ انجام خواهد شد. باید توجه داشت که غرب اعم از بریتانیا و آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا به علاوه کشورهای عربی به دنبال آن هستند که هرچه زودتر طرح دو کشوری اجرایی شود تا این مسأله، مشکل میان فلسطین و اسرائیل را از بین ببرد ولی حالا تعارض میان اسرائیل و آمریکا بر سر این طرح به وجود آمده است. واقعیت این است که این تعارض با اجبار اسرائیل در مورد پذیرش تشکیلات خودگردان فلسطین شاید حل و فصل شود؛ چراکه آمریکا می‌خواهد این معضل یک بار برای همیشه حل و فصل شود تا در نهایت بتواند به سایر سناریوهای خود در فرامنطقه بپردازد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اسرائیل به هر ترتیب نمی‌خواهد این روند و به خصوص طرح دو کشوری به نتیجه برسد. این در حالیست که اگر اسرائیل تا حدود دو هفته دیگر نتواند به دستاورد خاصی برسد و اسرای خود را آزاد کند، به سمت شروع مذاکرات پیش خواهد رفت و به همین دلیل ‌نمی‌توان گفت که تل‌آویو دستاوردی برای خود کسب کرده است. لذا روند جنگ به انضمام اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که اسرائیل هنوز هم در مورد طرح دو کشوری با آمریکا اختلافات جدی دارد و به دنبال آن است که در این میان یک دستاورد را برای خود ثبت و ضبط کند.

ایلنا

پربیننده ترین خبرها