یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی:

ایران هرگز نمی پذیرد روسیه سندی علیه جزایر سه گانه امضا کند

ایران هرگز نمی پذیرد روسیه سندی علیه جزایر سه گانه امضا کند
شنبه 9 دی 1402 - 22:09

یک تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه اقدام روسیه در امضای بیانیه اتحادیه عرب قابل‌قبول نیست، در عین حال گفت: باید تلاش کرد در پیگیری‌ها دچار افراط نشویم، زیرا دشمن به دنبال تضعیف روابط ایران و روسیه و فاصله انداختن میان دو کشور در زمینه‌های مختلف است.

العالم - ایران

بنابر این گزارش،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش، مطالب مندرج در این بیانیه را درباره جزایر سه گانه ایرانی بی اساس و مردود دانست و محکوم کرد. وی گفت: جزایر ایرانی بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک واقع در آب‌های نیلگون خلیج فارس، تعلق ابدی به ایران دارند و جزو جدایی ناپذیر سرزمينی جمهوری اسلامی ایران هستند.

جمهوری اسلامی ایران بارها بر حفظ تمامیت ارضی و حاکمیتی خود بر جزایر سه گانه تأکید کرده است و آن را قابل مذاکره و گفت و گو نمی داند، طبعاً هرگونه ادعا از سوی هر طرفی در این زمینه مردود تلقی می‌شود و جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه از حقوق حاکمیتی و سرزمینی خود عدول نخواهد کرد.

سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره بیانیه پایانی اجلاس اتحادیه عرب و همراهی روسیه با کشورهای عربی در موضوع مرتبط با مالکیت ادعایی جزایر سه گانه ایران گفت: از سه دهه گذشته تاکنون (از حدود سال ۱۳۷۲ به بعد) موضوع جزایر سه گانه ایرانی ترجیع بند بیانیه‌های کشورهای عربی در همایش‌ها و نشست‌ها و اجلاس‌های عربی شده است.

وی افزود: در کمتر اجلاسی بوده که در بیانیه اعراب به موضوع مالکیت جزایر سه گانه ایرانی پرداخته نشده است، بنابراین این موضوع در ۳۰ سال گذشته در دستور کار کشورهای عربی بوده و به گونه ای استمرار داشته است.

تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: آنچه در مراکش در جلسه اصلی مشترک کشورهای عربی و روسیه پیش آمد، موضوع تازه‌ای نیست، یعنی بیان همان ادعاهای قبلی کشورهای عربی است؛ اما موضوع این بار متفاوت از قبل است، زیرا نام روسیه نیز در کنارش مطرح می شود.

زارعی گفت: بر این باوریم موضع روس ها با موضع کشورهای عربی در زمینه موضوعات جزایر سه گانه ایرانی متفاوت است، زیرا روس‌ها بارها اعلام کرده‌اند این جزایر را بخشی از تمامیت ارضی ایران می‌دانند، ضمن اینکه روس ها در بالاترین سطح و معمولاً به وسیله وزیر امور خارجه خود در این باره توضیح داده و تأکید کرده اند، موضع روسیه به کشورهای عربی اصلاً نزدیک نیست.

وی با بیان اینکه توجیهات طرف روس برای مقام ها و مردم جمهوری اسلامی ایران قابل پذیرش نیست، تصریح کرد: روس ها که با ایران ارتباطات راهبردی نزدیک دارند، نباید پای هر سندی را امضا کنند؛ آن هم وقتی به گفته خود سند و بیانیه های اتحادیه عرب را قبول ندارند. جمهوری اسلامی ایران هرگز نمی پذیرد روسیه ای که می داند جزایر سه گانه متعلق به ایران است، هیچ گاه نباید اقدام به امضای چنین سندی کند.

زارعی توضیح داد: مسئولان و مردم جمهوری اسلامی ایران از امضاکنندگان و سران روسی انتظار دارند حساب خود را از کشورهای عرب منطقه که چنین ادعایی دارند، جدا کنند؛ آنها هرچند با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همکاری دارند، اما وقت امضای اسناد با کشورهای عربی در صدور بیانیه علیه منافع ملی ایران همراه شوند.

تحلیلگر مسائل سیاسی درباره بهره برداری های دشمن از این موضوع برای برهم زدن روابط ایران و روسیه گفت: باید تلاش کرد در پیگیری ها دچار افراط نشویم، زیرا دشمن به دنبال تضعیف روابط ایران و روسیه و فاصله انداختن میان دو کشور در زمینه‌های مختلف است. به بیان دیگر دشمن تلاش می کند ایران و روسیه را در نقطه مقابل هم قرار دهد.

زارعی عنوان کرد: برخی که تا دیروز با ایران سر عناد داشتند، امروز در زمینه جزایر سه گانه ایرانی برای تضعیف رابطه با روسیه طوری وانمود می کنند که در این صحنه حامی ایران و دشمن روس ها هستند؛ در حالی که آنها هدف بزرگ تری یعنی بر هم زدن روابط ایران و روسیه را دنبال می کنند. باید متوجه بود دچار خطای بزرگی نشویم که دل دشمنان ایران و نظام اسلامی شاد شود.

راهبرد معاصر

پربیننده ترین خبرها