گزارش العالم از اختصاص ۷۳ میلیون دلار برای جنگ نرم در عراق از سوی آمریکا

گزارش العالم از اختصاص ۷۳ میلیون دلار برای جنگ نرم در عراق از سوی آمریکا
دوشنبه 11 دی 1402 - 13:20

اظهارات مقام آمریکایی مبنی بر کمک ۷۳ میلیون دلاری به دولت عراق با هدف آنچه "همکاری دولت با جامعه مدنی و بهبود خدمات" ادعا کرده، موجی از انتقادها در بغداد را ایجاد کرده و بسیاری تأکید دارند که این کمک به نهادهایی داده می‌شود که به نفع واشنگتن و در چارچوب جنگ نرم علیه ارزش‌های دینی، اخلاقی و سیاسی در عراق عمل می‌کنند.

العالم- عراق

خبرنگار شبکه خبری العالم در عراق گزارش داد، در حالی‌که آمریکا به تجاوز به اردوگاه‌ها و مقرهای نیروهای مسلح عراق و الحشد الشعبی ادامه می‌دهد و با نقض حریم و حرمت حاکمیت ارضی این کشور، جان ده‌ها عراقی را گرفته است، سفیر آمریکا در بغداد از کمک ۷۳ میلیون دلاری به دولت عراق با هدف همکاری نهادهای جامعه مدنی و بهبود خدمات خبر داد.
گزارش"حسین الکنعانی" تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار العالم اظهار داشت: هدف از ارائه چنین حمایت مالی، حمایت از نهادهایی است که با ایالات متحده در ارتباط‌ هستند. از سال ۲۰۱۰ مجموعه سازمان‌هایی به نام نهادهای جامعه مدنی شکل گرفته که البته عملکرد این سازمان‌ها طبق انتظارات و سازو کار دولت آمریکا نبوده است.

دولت آمریکا در تعامل با عراق قدرت سخت و جنگ نرم را به‌طور همزمان به‌کار گرفته و در قالب جنگ نرم ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و عقیدتی و دینی عراق را هدف قرار داده است؛ ماموریتی که سفارت آمریکا در بغداد آن را با ساز و کار خاصی و از طریق برپایی نشست‌ها و دوره‌های فرهنگی و آموزشی دنبال می‌کند.

"صباح العکیلی" تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با العالم گفت:‌ آمریکا فقط منافع خودش را مد نظر قرار می‌دهد و در همین راستا، برنامه‌هایی برای حمایت از همجنسگرایان ترتیب می‌دهد.

آمریکا در چارچوب حنگ نرم در عراق، فرهنگ غربی را از طریق ایجاد برخی نهادهای مدنی و به اصطلاح آزادی زنان و همجنس‌گرایی صادر کرده است که البته نسل جوان در تیررس این هجمه فرهنگی آمریکا قرار دارد تا به این ترتیب، واشنگتن به اهداف بلندمدتش، یعنی ایجاد تغییر و دستکاری در فرهنگ و چه‌بسا سیاست عراق، برسد.

"مهدی الکعبی" تحلیلگر سیاسی نیز تأکید دارد که مداخلات آمریکا و سفارت این کشور در امور عراق کاملا آشکار و علنی است.

اعلام این مشوق مالی آمریکا به عراق، با چهارمین سالگرد حمله به سفارت آمریکا همزمان شده و طی آن ملت عراق مخالفت‌شان را با سیاست‌های ویرانگر آمریکا علیه کشورشان اعلام کردند.

بعد از دو دهه شکست استراتژیک آمریکا در عراق، واشنگتن تلاش می‌کند این شکست را با استفاده از ابزارهای جنگ نرم جبران کند؛ ماموریتی بس دشوار در کشوری که ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی و دینی بر آن حاکم شده است.

پربیننده ترین خبرها