آخرین وضعیت نظامی در نوار غزه،؛ رژیم اسرائیل از شمال غزه عقب‌نشینی کرد+ نقشه میدانی

آخرین وضعیت نظامی در نوار غزه،؛ رژیم اسرائیل از شمال غزه عقب‌نشینی کرد+ نقشه میدانی
دوشنبه 18 دی 1402 - 12:30

انتشار تصاویر میدانی و ویدیوها از وضعیت نظامی در غزه از عقب نشینی رژیم اسرائیل طی روز گذشته (یکشنبه) از مناطقی در شمال این منطقه حکایت دارد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

بنابر این گزارش،‌ البته ذکر این نکته ضروری است که نیروهای ارتش رژیم اسرائیل در بخش‌های کوچکی از غرب بیت لاهیا و در غرب خیابان التوام حضور دارند، ولی احتمالا به زودی از آنها هم عقب نشینی می‌کنند. نیروهای اسرائیلی در روزهای اول جنگ از همین مناطق وارد شمال نوار غزه شده بودند و اکنون نیز در مرحله آخر عقب نشینی، از این مناطق خارج خواهند شد.

در جنوب شهر غزه، بر اساس اطلاعات موجود، فعلا خیابان دهم به‌عنوان آخرین خط عقب نشینی ارتش رژیم اسرائیل تعیین شده است. به‌عبارت دیگر نیروهای اسرائیلی از محله‌های الزیتون، تل الهوا، الشیخ عجلین و … تا پشت خیابان دهم عقب نشینی کرده اند. به نظر می‌رسد این مناطق تا منطقه وادی غزه، تا زمان پایان عملیات رژیم اسرائیل در وسط نوار غزه، در اشغال نیروهای اسرائیلی باقی بماند.

رژیم اسرائیل در شمال نوار غزه چه دستاوردی داشته است؟
روز گذشته سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل برای آماده سازی فضای افکار عمومی برای خروج و یا همان عقب نشینی از شمال نوار غزه و در تشریح عملیات نظامی این رژیم ادعا کرد که “ما برچیدن چارچوب نظامی حماس در شمال نوار غزه را تکمیل کرده‌ایم!” و این که چه ها کرده ایم و ده‌ها نیرو و فرمانده کشته ایم و چندین شبکه تونل تخریب کرده ایم و … و اکنون تمرکز ارتش بر عملیات در وسط و جنوب نوار غزه است.
اما بر خلاف ادعای رژیم اسرائیل، واقعیت آن است که رژیم اسرائیل به هدف اصلی که جنگ را بر اساس آن هدف‌گذاری و آغاز کرده بود، یعنی نابودی حماس، حتی یک لحظه هم نزدیک نشد و تنها دستاورد رژیم اسرائیل در شمال نوار غزه چیزی نبود جز ویرانی و قتل عام مردم. مطمعنا رژیم اسرائیل در وسط و جنوب نوار غزه هم موفق به دستیابی به هدف خود نمی‌شود.
از سوی دیگر، درست است که تا اینجای کار، شمال غزه و یا مناطق مختلف نوار غزه شاهد ویرانی‌های بی سابقه است و یا تعدادی از فرماندهان و نیروها به شهادت رسیده اند و یا شبکه ای از تونلها نابود شده اند؛ اما تمامی اینها قابل ترمیم است. تونل‌ها و ساختمانها ساخته خواهند شد و نیروها جایگزین خواهند شد. نکته بسیار مهم آن است که در طول این سه ماه، رژیم اسرائیل هیچگاه نتوانست کنترل کامل شمال نوار غزه را در دست بگیرد و اکنون پس از خروج نیروهای اشغالگر از این منطقه، مبارزان فلسطینی همچنان در غزه حضور دارند و کنترل مناطق را در اختیار دارند.

در وسط نوار غزه، درگیریها همچنان در البریج و المغازی و در اطراف النصیرات ادامه دارد. نیروهای اسرائیلی موفق به پیشروی های جزئی در منطقه جحرالدیک شده اند. همچنین نیروهای اسرائیلی بین البریج و المغازی پیشروی کرده اند و به جاده صلاح الدین رسیده اند. با توجه به اینکه نیروهای اسرائیلی از شمال نوار غزه به محورهای میانی و جنوبی نوار غزه گسیل شده اند، نبردهای زمینی در این محور به معنای واقعی کلمه نابرابر است و مبارزان فلسطینی برای حفظ مناطق مذکور کار بسیاری سختی را پیش رو دارند.

در جنوب نوار غزه، درگیریها همچنان در محلات مرکزی شهر خان یونس ادامه دارد و ارتش رژیم اسرائیل برای پیشروی به سختی تلاش می‌کند. پایداری و استقامت مبارزان فلسطینی در شهر خان یونس مثال زدنی است. بر اساس آخرین اطلاعات میدانی، نیروهای رژیم اسرائیل در امتداد خیابان جمال عبدالناصر و اسامه النجار پیشروی هایی داشته اند.
شهر خان یونس نیز مانند سایر نقاط دیگر شاهد ویرانی‌های بسیار است. نظامیان جنایتکار رژیم صهیونیست پس از پیشروی در هر منطقه، تا جای ممکن اقدام به انفجار و تخریب ساختمان ها و منازل می کنند. تاکنون بخش های زیادی از شرق خان یونس به طور کامل منهدم شده است.

پربیننده ترین خبرها