در گفتگو با العالم مطرح شد:

سیاستمدار اردنی: دیوان بین‌المللی باید تدابیر سریعی برای توقف تجاوز به غزه اتخاذ کند

پنج‌شنبه 21 دی 1402 - 20:09

دبیرکل حزب کارگران اردن اظهار داشت که از دادگاه دادگستری بین‌المللی انتظار می‌رود تدابیر سریعی برای توقف تجاوز به غزه اتخاذ کند.

العالم ـ فلسطین اشغالی

"رولا الفرا الحروب" دبیرکل حزب کارگران اردن در واکنش به اولین جلسه دیوان بین المللی دادگستری برای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی علیه نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه گفت: چنین اقدامی حتی اگر با وتوی آمریکا در شورای امنیت مواجه شود، مجمع عمومی سازمان ملل می تواند در آن تجدیدنظر کند که این امر به انزوای آمریکا منجر خواهد شد.

وی طی گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم، موضع آمریکا را شرم آور، تنش زا و خصمانه خواند و آن را دال بر این امر دانست که جنگ امت عربی و اسلامی تنها با رژیم صهیونیستی نیست بلکه با آمریکا و دولت های آن بخصوص دو دولت اخیر صهیونیست آن است که تمام قد از رژیم اشغالگر حمایت کرده، هرآنچه رهبرانش می گویند تکرار کرده و جنایت های آن را توجیه کرده اند.

دبیرکل حزب کارگران اردن افزود:‌ پیش بینی می شد که از برگزاری این دادگاه جلوگیری کنند، اما خوشبختانه موفق به چنین کاری نشدند. ولی نفوذ زیاد آمریکا هنوز پابرجاست و خطر بزرگ از جانب آمریکا این است که از تیم وکلای رژیم صهیونیستی در دادگاه حمایت می کند و به همراه برخی کشورهای دیگر تلاش می کند از راه های قانونی مختلف شکایت آفریقای جنوبی را بی اثر کند.

الحروب تاکید کرد: مسئله مهم تر اکنون تاثیرگذاری بر قاضیان این دادگاه است تا تدابیری فوری برای توقف تجاوز به غزه اتخاذ کنند، زیرا یکی از اختیارات مهم دادگاه لاهه حل و فصل این درگیری حقوقی است تا همه طرف های درگیری را به آتش بس وادار کرده تا وقتی حکم نهایی صادر شود، اما بیم آن می رود که آمریکا برای تخریب این روند مداخله کند.

این سیاستمدار اردنی ادامه داد: مسئله مهم تر این است که درصورت محکومیت رژیم صهیونیستی به ارتکاب جنایت نسل کشی علیه مردم فلسطین در غزه و نقاط دیگر این سرزمین، این حکم برای اجرایی شدن باید به شورای امنیت برود و ممکن است آنجا با وتوی آمریکا روبرو شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ اما حتی اگر این اتفاق بیافتد مجمع عمومی می تواند با تشکیل جلسه ای درخواست تجدیدنظر کند و در این صورت آمریکا به انزوای بدی فرو خواهد رفت چرا که عدم صلاحیت خود در بزرگ ترین مرجع قضایی دنیا یعنی دیوان بین المللی دادگستری را نشان داده است.

الحروب افزود: صدور حکم از سوی این دادگاه قدرت اخلاقی بسیار بالایی دارد و پیشینه قانونی بی سابقه ای در نوع خود برای رژیم صهیونیستی به شمار خواهد رفت که ده ها سال است با زورگویی انواع جنایت ها را در حق مردم فلسطین مرتکب می شود. این مسئله می تواند نقطه عطف مهمی در روند حقوق بین الملل باشد و شاید اعتماد از دست رفته برخی نسبت به این مراجع بین المللی دوباره بازگردد.

پربیننده ترین خبرها