ماجرای پنجره‌هایی که جان فلسطینیان در الخلیل را نجات می دهد

سه شنبه 26 دی 1402 - 15:47

اشغالگران از 7 اکتبر هزاران فلسطینی ساکن شهر بخش قدیمی شهر الخلیل در جنوب کرانه باختری را با استقرار مراکز نظامی و دروازه‌های آهنی محاصره کرده اند. این مسئله باعث شد که ساکنان فقط بتوانند برای تهیه نیازهای خود از پنجره‌های خانه‌ها بیرون بروند.

العالم _ فلسطین

حدود 750 خانواده فلسطینی در بخش قدیمی شهر الخلیل از حدود 100 روز پیش یعنی پس از حوادث 7 اکتبر و آغاز جنگ در نوار غزه، تحت محاصره و قانون منع رفت و آمد قرار گرفتند.

نظامیان اشغالگر تردد شهروندان ساکن در اطراف مسجد ابراهیمی و مناطق تحت کنترل خود مانند خیابان های السهله و الشهدا را با ایجاد ده ها مانع محدود کرده اند به گونه ای که شرایط زندگی هزاران فلسطینی در سه چهارم بخش قدیمی الخلیل همانند زندان شده است.

عماد ابوشمسیه، از فعالان حقوق بشر گفت: «پس از 7 اکتبر، اشغالگران از مشغول بودن جهان به جنگ نسل کشی در غزه سوء استفاده کردند و اطراف مسجد ابراهیمی را به روی ده ها خانواده بستند و امروز این خانواده ها زندگی در شرایط بسیار سخت را تجربه می کنند.»

خانواده المحتسب که چسبیده به مسجد ابراهیمی زندگی می کند، یکی از خانواده های محاصره شده هستند که برای ورود و خروج و آوردن وسایل خود به یکی از پنجره های خانه متوسل شده و برخلاف تدابیر اشغالگر، پنجره را به گذرگاهی برای نجات از محاصره تبدیل کرده اند. همین پنجره گذرگاه ده ها تن از ساکنان این محله تبدیل شده است.

صاهر المحتسب، صاحب خانه ای در بخش قدیم الخلیل گفت: به دلیل محدودیت ها پس از 7 اکتبر، ما به این پنجره متوسل شدیم و اگر می خواستیم از شر نظامیان اشغالگر در امان باشیم، باید از پنجره برای کوتاه کردن راه و دوری از خطر استفاده می کردیم و حتی اگر کسی مریض شود، او را از این پنجره بیرون می بریم.

تشدید اقدامات اشغالگران در منطقه با هدف پایان دادن به حضور فلسطینی ها و گسترش شهرک سازی به هزینه فلسطینیان است.

پربیننده ترین خبرها