گاردین: محور مقاومت، ائتلافی ایدئولوژیک برای منافعی استراتژیک است

گاردین: محور مقاومت، ائتلافی ایدئولوژیک برای منافعی استراتژیک است
چهارشنبه 4 بهمن 1402 - 11:53

روزنامه گاردین در مقاله‌ای با تاکید بر این که اتحاد محور مقاومت بر پایه‌های ایدئولوژیکی عمیق و اهداف مشترک استراتژیک استوار است، خاطرنشان کرد که حمایت نظامی و سیاسی متقابل برای مقابله با اسرائیل و "در راس قرار دادن قضیه فلسطین" بازیگران این ائتلاف را به هم پیوند داده است.

العالم- فلسطین اشغالی

بنابر گزارش رای الیوم، در مقاله این نشریه انگلیسی آمده است: اتحاد محور مقاومت "بر پایه‌های ایدئولوژیکی عمیق و اهداف مشترک استراتژیک استوار است"، در مقابل، ائتلاف‌های غربی "درباره به‌راه انداختن جنگی فکر می‌کنند که نمی‌توانند در آن پیروز بشوند".

روزنامه انگلیسی گاردین خاطرنشان کرد که بر خلاف ائتلاف‌های کلاسیک غربی که توسط کشورهای همفکر برای مبارزه با یک تهدید مشترک و البته بدون تعهدهای بلندمدت، تشکل می‌شود "محور مقاومت که با رویکرد ائتلافی رو به تکامل تشکیل شد به اقتضای زمان، به ائتلافی برای جنگ تبدیل شد".

گاردین نوشت:‌ اشاره کردیم که از زمان تشکیل این محور، حمایت نظامی و سیاسی متقابل برای مقابله با اسرائیل و "در راس قرار دادن قضیه فلسطین" بازیگران آن را به هم پیوند می‌داد. ولی امروز این بازیگران دو هدف مشترک دارند:‌ مجبور کردن اسرائیل به اجرای آتش‌بس بدون قید و شرط در نوار غزه، و اخراج نیروهای آمریکایی از عراق و سوریه. در تلاش برای پیشبرد این اهداف، "بازیگران غیرحکومتی، بر خلاف ادعاهای مطرح‌شده مبنی بر پیروی از ایران، بر اساس ایدئولوژی سیاسی و منافع استراتژیک خود عمل می‌کنند".

گاردین متذکر شد: در حالی‌ که ایران از بازیگران غیردولتی در محور مقاومت حمایت مادی می‌کند ولی "این کمک نوعی از اعمال زور تعریف نمی‌شود".

"برایان کاتز" مقام اطلاعاتی ایالات متحده نیز بر این عقیده است که متحدان غیر دولتی ایران "دیگر نیروهای نیابتی ایران نیستند بلکه آنها به گروهی از بازیگران پخته سیاسی و نظامی منسجمی تبدیل شده‌اند که به دفاع از یکدیگر متعهد هستند".

به نوشته این روزنامه انگلیسی، این فرضیه که اقدام نظامی "مستمر" علیه این بازیگران، اراده آنها را برای ادامه جنگ درهم خواهد شکست "به همان اندازه که فرضیه‌ای گمراه‌کننده است خطرناک نیز می باشد" و آمریکا و همپیمانانش باید در رویکردشان برای این درگیری، تغییری بنیادی ایجاد کنند.

گاردین در ادامه نوشت: رهبران غربی رویکرد درستی را دنبال کرده‌اند که به فکر تامین امنیت مسیرهای کشتی‌رانی هستند ولی آنها با به راه انداختن جنگ علیه حوثی‌ها( انصارالله)، که امکان پیروزی در آن نیست دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند؛ زیرا طرف مقابل‌شان با رویکرد ایدئولوژیک و عقیدتی وارد این جنگ شده‌اند.

این روزنامه خاطرنشان کرد: حملات آمریکا و انگلیس به یمن تنها امکان جنگ منطقه‌ای همه‌جانبه را افزایش داده است؛ چرا که یمنی‌ها اکنون تهدید می‌کنند که دامنه کارزار خود را گسترش داده تا "تمام منافع آمریکا و انگلیس»" را در منطقه شامل شود.

در پایان این مقاله آمده است:‌ اقدامی کمتر از آتش‌بس در نوار غزه نمی‌تواند از تبدیل منطقه به انبار باروت جلوگیری کند.

پربیننده ترین خبرها