رای الیوم: موشک‌ها و پهپادهای مقاومت آمریکا را به عقب راند

رای الیوم: موشک‌ها و پهپادهای مقاومت آمریکا را به عقب راند
شنبه 7 بهمن 1402 - 09:59

سردبیر نشریه رای الیوم با اشاره به ضربات مهلک مقاومت عراق به اشغالگران آمریکایی در عراق و سوریه و این که موشک‌ها و پهپادهای انتحاری مقاومت، آمریکا را به عقب راند، گفت: آمریکا تنها زبان زور را می‌فهمد و مقاومت نیز همان را علیه اشغالگران به کار گرفته است.

العالم - فلسطین اشغالی

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب و سردبیر نشریه الکترونیکی رای الیوم که در لندن بروز رسانی می شود،‌ با انتشار مقاله ای در این نشریه با اشاره به ضربات مهلک مقاومت عراق در سوریه و عراق علیه اشغالگران آمریکا، آورده است: اخیرا آمریکا به خواسته های مقاومت اسلامی عراق برای خروج فوری و تخلیه همه پایگاه‌های نظامی خود در عراق، تن داده است و این در درجه نخست به حملات مقاومت مربوط می‌شود که پایگاه‌های آمریکا در «اربیل و الشدادی و عین الاسد» و نیز «کونیکو، التنف» و همچنین در میدان نفتی «العمر» را هدف قرار داده است.

وزارت خارجه عراق پنجشنبه گذشته از توافق با آمریکا برای تدوین جدول زمانی برای خروج تدریجی مستشاران ائتلاف بین المللی از خاک عراق خبر داد. دولت آمریکا همواره از تن دادن به خواسته‌های دولت عراق برای عقب نشینی خودداری می‌کرد و شرط توقف همه حملات به پایگاه‌های نظامی قبل از ورود به هرگونه مذاکره در این باره را مطرح می‌کرد، اما تشدید حملات به این پایگاه‌های آمریکا با موشک و پهپادهای انتحاری و ضربات وارده به نیروهای آمریکایی، واشنگتن را مجبور به عقب نشینی از این شرطش کرد.

سخنگوی گردان‌های سیدالشهداء چند روز قبل با دو دستوری که به نیروهایش داد، فرماندهی نظامی آمریکا در عراق را غافلگیر کرد. این دو دستور شامل تشدید حملات به پایگاه‌های آمریکا و شدت بخشیدن به آن و وارد کردن خسارت ها و تلفات به نظامیان آمریکایی و دیگری انتقال به مرحله دوم عملیات در بستن همه مسیرهای بنادر اسرائیلی در فلسطین اشغالی و تعطیلی آنها به شکل نهایی در حمایت از غزه بود که بلافاصله حملات شدید مقاومت به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه انجام شد و بنادر «اشدود و حیفا» هدف قرار گرفتند.

کاملا عیان بود که این اقدام سریع و حساب شده مقاومت اسلامی عراق، در راستای محاصره دریایی است که نیروی دریایی یمن علیه کشتی های اسرائیلی در دریای سرخ و تنگه باب المندب به پیش می‌برد و بعید نمی‌دانیم که در مرحله سوم به تنگه هرمز کشیده شود.

مقاومت اسلامی یمن، لبنان و عراق عملیات‌های دقیقی (علیه رژیم صهیونیستی) انجام می‌دهند و در دریا و خشکی کاملا هماهنگ عمل می‌کنند و این مساله در راستای طرح کامل برای ضربه زدن به سر افعی یعنی آمریکا به عنوان حامی نظامی اشغالگران در فلسطین اشغالی است. آمریکا که در تشکیل ائتلاف بین المللی گسترده برای تامین امنیت کشتیرانی در دریای سرخ برای کشتی های اسرائیلی ناکام ماند و بازتاب این شکست هم در تداوم حملات نیروی دریایی یمن به کشتی های آمریکایی نمایان شد و حملاتش به عمق یمن برای توقف این حملات ناکام مانده است در حال حاضر به چین برای وساطت با ایران برای توقف این روند، روی آورده است.

درست است که شمار نیروهای آمریکا (در عراق) بیشتر از ۲۵۰۰ نظامی فراتر نمی‌رود، اما خروج آنها شکست بزرگی برای آمریکا و نفوذ آن در خاورمیانه پس از شکست (یانکی ها) در افغانستان است. آمریکا که حدود شش تریلیون دلار در جنگ عراق هزینه کرده و ۴ هزار و ۴۸۷ کشته و ۳۲ هزار زخمی در این جنگ داده است، با پایانی روبرو است که اصلا انتظارش را آنهم با این سرعت نداشته است.

آمریکا چاره ای جز خروج نیروهایش از عراق ندارد و «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا که در زمره افراد بارزی بود که طبل جنگ عراق را زد، بسیار خوش شانس خواهد بود که این عقب نشینی تحقیر آمیز به طور روان انجام شود نه به شکل آشفته و شرم آوری که از افغانستان رخ داد.

تنها زبانی که می‌توان به رهبران آمریکا فهماند زبان زور است و به نظر می‌رسد که مقاومت عراق با شدت از آن استفاده می‌کند و این پس از شکست دولت‌های عراق در تلاش های دیپلماتیک برای اجرایی کردن مصوبه پارلمان این کشور برای برچیدن همه پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و پایان دادن به این حضور است که با اصول اولیه حاکمیت ملی عراق در تضاد است.

آمریکا در سال ۲۰۰۳ در حمله ای همه جانبه به عراق، صدام دیکتاتور این کشور را سرنگون و کشور عراق را از همان زمان اشغال کرد.

پربیننده ترین خبرها