تعجب بن زاید از وقاحت نتانیاهو؛ روابط تل‌آویو و ابوظبی به سردی می‌گراید

تعجب بن زاید از وقاحت نتانیاهو؛ روابط تل‌آویو و ابوظبی به سردی می‌گراید
شنبه 7 بهمن 1402 - 15:40

در حالی‌که امارات چندین بار سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به‌ویژه پس از تشکیل کابینه افراطی و نژادپرست نتانیاهو در دسامبر ۲۰۲۲ لغو کرده است، یک مقام ارشد این کشور هشدار داد که طولانی شدن جنگ غزه روابط نوظهور ابوظبی و تل‌آویو را به صلحی سرد تبدیل می‌کند.

العالم- فلسطین اشغالی

بنابر این گزارش، روزنامه عبری‌زبان "تایمز اسرائیل" طی گزارشی به نقل از این مقام ارشد اماراتی که خواست نامش فاش نشود، نوشته: "هر چه این جنگ بیشتر طول بکشد، اسرائیل منزوی‌تر می‌شود. حتی صلح گرم در نهایت می‌تواند به صلح سرد تبدیل شود".

این نشریه اسراییلی در گزارش خود نوشت: به نظر می‌رسد این هشدار شدیدترین هشداری است که اسرائیل از زمان آغاز جنگ از طرف شرکای عربی خود، که با تل آویو پیمان "صلح ابراهیم" امضا کرده‌اند، دریافت کرده است.

با وساطت "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دولت‌های امارات متحده عربی، بحرین و مغرب روابط‌شان را با رژیم اشغالگر رسمی کرده‌اند.

روزنامه عبری‌زبان "تایمز اسرائیل" تاکید کرد این اظهارات مقام اماراتی نشان می‌دهد که امارات به قطع روابط خود با اسرائیل فکر نمی‌کند ولی این روابط می تواند به سرنوشت روابط اسرائیل با مصر و اردن دچار شود.

قاهره و امان ده‌ها سال پیش با رژیم صهیونیستی پیمان سازش امضا کردند، اما این روابط عمدتاً در سطح رسمی باقی مانده و هر دو این کشور ترجیح می‌دهند تا زمانی که مناقشه اسرائیل و فلسطین حل و فصل نشده، روابط‌شان با تل‌آویو را گسترش ندهند.

روابط ابوظبی و تل‌آویو، به دنبال تشکیل کابینه افراطی "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر این رژیم در دسامبر ۲۰۲۲ فروکش کرد و تقریبا از زمان جنگ غزه متوقف شد. با این حال، سفارت رژیم اسرائیل در ابوظبی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به گفته منابع سیاسی در تل‌آویو که روزنامه تایمز اسرائیل گزارش خود را به نقل از آنها نوشته، بنیامین نتانیاهو از هفتم اکتبر (15 مهر ماه/ آغاز عملیات طوفان الاقصی) تاکنون چندین بار با "محمد بن زاید" رئیس امارات تلفنی صحبت کرده است، اما در آخرین تماس تلفنی، نتانیاهو بن زاید را تحت فشار قرار داده تا ابوظبی حقوق بیکاری کارگران فلسطینی را که از ادامه اشتغال در اراضی اشغالی منع شده‌اند، بپردازد.

به گفته یک مقام اسرائیلی، بن زاید این ایده را قاطعانه رد کرده و از جسارت یا گستاخی بنیامین نتانیاهو به خاطر چنین درخواستی شوکه شده است. وب سایت آمریکایی (Axios) نیز این گزارش را مورد تایید قرار داده است.

روزنامه "تایمز اسرائیل" در ادامه نوشت: "انور قرقاش" مشاور رئیس امارات طی ماه جاری ایده قطع روابط با اسرائیل به دلیل جنگ غزه را رد کرد و اظهار داشت که برقراری روابط ( تل‌آویو و ابوظبی) در وهله نخست "تصمیمی استراتژیک" بود که در بازه زمانی طولانی و با علم به چالش‌های پیش روی این روابط، انجام شده است.

پربیننده ترین خبرها