نشست مخفیانه مقامات کشورهای عربی برای آینده فلسطین

نشست مخفیانه مقامات کشورهای عربی برای آینده فلسطین
سه شنبه 10 بهمن 1402 - 11:46

عربستان سعودی به همراه مصر و اردن در تلاش‌اند تا تشکیلات خودگردان فلسطین را به عنوان گزینه نهایی برای اداره غزه پس از پایان جنگ آماده کنند. آن‌ها به تازگی دیداری محرمانه با مسئولان امنیتی تشکیلات خودگردان برگزار کرده‌اند.

العالم - فلسطین اشغالی

«جروزالم پست» در گزارشی نوشت، مقامات سعودی، مصر، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین حدود یک هفته پیش نشستی محرمانه را برای بررسی وضعیت اداره غزه در دوران پس از جنگ و همچنین اصلاحات ساختاری تشکیلات خودگردان برگزار کردند.

این نشست به همت «مساعد العیبان» مشاور امنیت ملی سعودی و با حضور «عباس کامل»، «احمد حسنی» و «ماجد فرج» مقامات امنیتی مصر، اردن و تشکیلات خودگردان در «ریاض» پایتخت این پادشاهی برگزار شده است.

جروزالم پست تأکید کرد، رژیم صهیونیستی از محتوای این نشست آگاه است. در این نشست سعودی، مصر و اردن به تشکیلات خودگردان نسبت به لزوم انجام اصلاحاتی نظیر انتقال برخی از اختیارات «محمود عباس» به دیگران هشدار دادند.

در همین راستا، وبسایت اکسیوس به نقل از منابعش نوشت که سران برخی کشورهای عربی و تشکیلات خودگردان فلسطین در ریاض جلسه محرمانه‌ای برگزار کرده‌اند.

اکسیوس روز دوشنبه ۹ بهمن/ ۲۹ ژانویه نوشت که مقام‌های ارشد امنیت ملی عربستان سعودی، اردن، مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست حضور داشته‌اند. این نشست هم ۱۰ روز پیش به صورت مخفیانه در ریاض برگزار شده است. دستور کار این نشست آینده غزه پس از پایان جنگ کنونی بود و آن‌ها درباره راه‌های مشارکت مجدد تشکیلات خودگردان فلسطینی در حکومت در غزه گفت‌وگو کردند.

این نشست نشانه دیگری از افزایش هماهنگی بین عربستان سعودی و تشکیلات خودگردان فلسطین در ماه‌های اخیر به ویژه از زمان آغاز جنگ غزه است.

تشکیلات خودگردان فلسطین و متحدان عرب آن به طور فزاینده‌ای در حال گفت‌وگو درباره برنامه‌های روز پس از پایان درگیری هستند، اما دولت اسرائیل درباره نحوه اداره غزه در صورت دستیابی به هدف خود برای شکست حماس، سخنی نگفته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با نقش‌آفرینی تشکیلات خودگردان فلسطین در اداره غزه مخالف است، اما جایگزینی پیشنهاد نکرده است.

ژنرال هرزی حلوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم اسرائیل، به کابینه امنیتی رژیم هشدار داده است که دستاوردهای نظامی در غزه بدون برنامه دیپلماتیک اسرائیل برای روز بعد از خاتمه جنگ ممکن است از بین برود.

نشست مخفیانه ریاض به میزبانی مساعد بن محمد العیبان مشاور امنیت ملی عربستان سعودی برگزار شد. به گفته اکسیوس، دیگر شرکت کنندگان ماجد فرج، مدیر سرویس اطلاعات عمومی فلسطین و همتایان مصری و اردنی وی بودند.

دو منبع گفتند که مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی از طریق برخی از شرکت‌کنندگان در جریان نشست و محتوای آن قرار گرفتند.

این منابع گفتند که روسای امنیتی عربستان، مصر و اردن به ماجد فرج گفتند که تشکیلات خودگردان فلسطین باید اصلاحات جدی انجام دهد تا بتواند رهبری سیاسی خود را در غزه احیا کند.

یکی از درخواست‌هایی که آنها مطرح کردند این بود که در صورت تشکیل دولت جدید فلسطین، نخست‌وزیر جدید بخشی از اختیاراتی را که در سال‌های اخیر و در دوره ریاست محمود عباس بر تشکیلات خودگردان در دست او متمرکز شده است را بازپس بگیرد.

یک منبع گفت که سعودی‌ها، مصری‌ها و اردنی‌ها تاکید کردند که این اصلاحات برای بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به حکومت غزه پس از دوره انتقالی پس از جنگ ضروری است.

مشاور امنیت ملی عربستان سعودی در این نشست گفت که ریاض همچنان علاقه‌مند به پیشبرد عادی‌سازی روابط با اسرائیل در ازای گام‌های عملی و غیرقابل برگشت اسرائیل است که مسیری را به سوی تشکیل کشور فلسطین ایجاد می‌کند، حتی اگر چنین کشوری بلافاصله تأسیس نشود.

به نظر می‌رسد راهبرد دولت سعودی ادامه آن چیزی است که آمریکا هم بر سر آن توافق دارد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اوایل ماه جاری میلادی در مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس گفت که راهبرد دولت بایدن برای غزه پس از جنگ این است که عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی را به ایجاد مسیری برای ایجاد یک دولت فلسطینی پیوند بزند.

دولت بایدن به تشکیلات خودگردان فلسطین فشار می‌آورد تا اصلاحات لازم را انجام دهد و نقشی در نوار غزه ایفا کند، در حالی که نتانیاهو را تحت فشار قرار داده است تا درباره طرح پس از جنگ غزه و اینکه چگونه تشکیلات خودگردان فلسطین می‌تواند بخشی از دولت آینده در آنجا باشد، همراهی نشان دهد.

پربیننده ترین خبرها