واکنش کنعانی به بیانیه عربستان و کویت درباره میدان آرش

واکنش کنعانی به بیانیه عربستان و کویت درباره میدان آرش
چهارشنبه 11 بهمن 1402 - 22:50

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه عربستان و کویت گفت: آماده‌ایم در چارچوب نتایج مذاکرات قبلی با کویت درباره بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی مشترک در میدان آرش و تحدید حدود دریایی، مذاکرات دوجانبه با این کشور را ادامه دهیم.

العالم - ایران

بیانیه مشترک عربستان و کویت واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران را به همراه داشت.

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امشب (چهارشنبه) ۱۱ بهمن ماه در خصوص بیانیه مشترک صادره از سوی عربستان سعودی و کویت متعاقب سفر امیر کویت به ریاض گفت: همانطوری که بارها اعلام شده است، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در چارچوب نتایج مذاکرات قبلی با کویت درباره بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی مشترک در میدان آرش و همچنین تحدید حدود دریایی، مذاکرات دوجانبه با کویت را ادامه دهد. کما اینکه در آخرین دور مذاکرات در اسفند ۱۴۰۱ در تهران هم بر این امر تأکید شد.

در این بیانیه ادعا شده که میدان نفتی و گازی الدره (آرش) به طور کامل در مناطق دریایی کویت قرار دارد و ثروتی مشترک تنها بین عربستان و کویت است.

وی با تأکید بر اصل حسن همجواری و اهمیت سیاست تقویت روابط با همسایگان در دولت جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که توافق درباره این پرونده در فضای همکاری و تعامل سازنده و با احترام به منافع و مصالح دو کشور قابل دسترسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: طرح ادعاهای یکجانبه در بیانیه‌های مختلف و رسانه‌ها، فضای مناسبی را برای مدیریت و پیشبرد موضوع، براساس منافع و مصالح مشترک فراهم نمی‌کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بار دیگر بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات فنی در فضای دوستانه با هدف رسیدن به یک راه حل مرضی الطرفین تأکید کرد.

کویت و عربستان سال گذشته (۱۴۰۱) سندی برای توسعه میدان گازی الدره / (آرش) امضا کردند که بر اساس بیانیه شرکت نفت کویت، پیش بینی می‌شد، این میدان روزانه ۱ میلیارد فوت مکعب گاز و ۸۴ هزار بشکه در روز میعانات گازی تولید کند. پس از این اعلام، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی سابق وزارت امور خارجه به این توافق واکنش نشان داد و گفت: «میدان گازی آرش/الدره یک میدان مشترک بین کشورهای ایران و کویت و عربستان سعودی است و بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌های تحدید حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد. بر اساس مقررات و رویه‌های بین‌المللی هرگونه اقدام در بهره برداری و توسعه این میدان باید با هماهنگی و همکاری هر سه کشور انجام شود و لذا اقدام اخیر کویت و عربستان سعودی در قالب یک سند همکاری، مغایر با رویه‌های جاری و مذاکرات انجام شده قبلی بوده و غیرقانونی است و تاثیری بر وضعیت حقوقی میدان نداشته و مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست.جمهوری اسلامی ایران همچنین حق خود را برای بهره برداری از میدان مشترک گازی آرش/الدره محفوظ می‌دارد.»

فارس

پربیننده ترین خبرها