خیال بافی جدید صهیونیست‌های افراطی برای شهرک‌سازی در نوار غزه

خیال بافی جدید صهیونیست‌های افراطی برای شهرک‌سازی در نوار غزه
پنج‌شنبه 12 بهمن 1402 - 19:45

برخی وزیران کابینه نتانیاهو و نیز نمایندگان پارلمان اسرائیل خواستار ساخت مجدد شهرک‌های صهیونیست‌نشین در نوار غزه و اخراج فلسطینیان از این باریکه شدند.

العالم - فلسطین اشغالی

با گذشت 3 ماه و نیم از جنگ گسترده رژیم اسرائیل با گروه‌های مقاومت در نوار غزه گروهی از افراطی‌ترین سیاستمداران و فعالان صهیونیست با برگزاری کنفرانسی در قدس غربی خواستار بازسازی شهرک‌های صهیونیست‌نشینی شدند که در سال 2005 ارتش اسرائیل آنها ار از بین برد و از غزه خارج شد.

این کنفرانس با حضور 12 وزیر کابینه رژیم صهیونیستی، 15 نماینده پارلمان و فعالان جنبش موسوم به «شهرک‌سازی» برگزار شد. این وزیران و نمایندگان کنست در برابر حضار متعهد شدند که پس از جنگ، بازسازی شهرک‌های یهودی‌نشین را در قلب نوار غزه و تشویق فلسطینیان به مهاجرت (یعنی مجبور کردن آنها به مهاجرت) را در دستورکار خود قرار دهند.

شهرک‌سازی امنیت می‌آورد؟

بتصلائل اسموطریچ، وزیر دارایی و رهبر حزب راست افراطی صهیونیسم مذهبی در این کنفرانس که شبیه به یک کارناوال بود گفت: «ما این در این کار پیروز خواهیم شد و شهرک ها را از نو بنا خواهیم کرد! این شهرک سازی است که امنیت می آورد!»

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی و رهبر حزب راست افراطی قدرت یهودی نیز در این نشست خطاب به نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و حضار گفت: «زمان آن رسیده که به خانه‌ خود در گوش قطیف بازگردیم». منظور بن گویر مجموعه بلوک‌هایی است اسرائیل در سال 2005 از آنها خارج شد و سپس ارتش اسرائیل آنها را نابود ساخت.

اسموطریچ و بن گویر، همراه با شش نماینده ائتلاف، در این کنفرانس از سندی تحت عنوان «میثاق پیروزی و بازسازی شهرک‌‌ها در غزه» رونمایی کرده و با امضای آن متعهد شدند که این پروژه را در کابینه امنیتی تصویب کنند و به اجرا درآورند.

شلماه کرعی، وزیر ارتباطات اسرائیل از حزب حاکم لیکود نیز در این کنفرانس شرکت داشت و خواستار ساخت شهرک در این باریکه و البته تشویق اهالی غزه به مهاجرت شد! کرعی در ادامه اظهارات تندروانه‌تری مطرح کرد و گفت: «تهاجم حماس این اجازه را به ما می‌دهد که همه اهالی غزه را به زور از این سرزمین بیرون کنیم!» همرمان به اظهارات نژادپرستانه کرعی برخی از افراد حاضر در این جلسه فریاد می‌زدند، صلح فقط با خروج فلسطینی‌ها از غزه امکان دارد.

این کنفرانس در فضای مجازی به شدت مورد انتقاد واقع شد. کاربران فضای مجازی در سرزمین‌های اشغالی از وزیران کابینه نتانیاهو برای ابراز خوشحالی و رقصیدن در شرایطی که بیش از 100 هزار اسرائیلی از محل سکونت خود آواره شده و هنوز 136 نفر در اسارت به‌سر می‌برند و سربازان اسرائیلی هر روز در میدان جنگ کشته می‌شوند، انتقاد کردند.

با این وجود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در این نشست حضور نداشت، در یک کنفرانس خبری روز شنبه با بازسازی شهرک‌های صهیونیست‌نشین در غزه مخالفت کرد و گفت: «اگرچه وزیران و نمایندگان کنست برای اظهارنظراتشان آزادند، اما سیاست اسرائیل درباره غزه پس از جنگ در کابینه امنیتی گرفته می‌شود و تصمیمی برای شهرک‌سازی در غزه نداریم!» یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل در گفت‌وگو با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا قول داده اجازه شهرک‌سازی در غزه را نخواهد داد.

ایتامار بن گویر، رهبر حزب راست افراطی قدرت یهودی که از آغاز کابینه نتانیاهو به عنوان وزیر امنیت عمومی مشغول به کار شده در این کنفرانس خروج اسرائیل از نوار غزه در سال 2005 را اشتباهی بزرگ دانست که راه جبران آن تنها بازسازی شهرک‌ها در غزه است. بن گویر افزود: حمله هفتم اکتبر نتیجه سیاست غلط خروج از غزه است.

این وزیر افراط‌گرای اسرائیلی همچنین گفت: برای حل کردن مسئله انسانی باید دو اقدام انجام دهیم، فلسطینیان را به مهاجرت تشویق کنیم و قانون مجازات اعدام را برای مقابله با خاطیان به تصویب برسانیم. بن گویر خطاب به نتانیاهو افزود: رهبران شجاع باید تصمیمات شجاعانه ای بگیرند! در کنفرانس مذکور اسحاق گلندکنپوف، وزیر مسکن و شهرسازی اسرائیل نیز خواستار اجرای مجدد سیاست شهرک سازی در نوار غزه شد.

رژیم اسرائیل در جنگ 6 روزه پیروز شد بلندی‌های جولان را از سوریه، صحرای سینا را از مصر و نوار غزه، کرانه باختری، نوار غزه و قدس شرقی را از فلسطین اشغال کرد و از آن پس سیاست شهرک‌سازی را (با شدت متفاوتی) در این مناطق به اجرا گذاشت. تا سال 2005 در نوار غزه 21 شهرک ساخته شده بود و 8 هزار نفر در آنها ساکن بودند. کابینه آریل شارون، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی از یکسو به دلیل هزینه بالای امنیتی حفاظت از این شهرک ها و از سوی دیگر برای گرفتن ژست صلح ‌طلبانه در سال 2005 با تخریب شهرک‌های مذکور از نوار غزه خارج شد و این منطقه را به تشکیلات خودگردان فلسطینی واگذار کرد. پس از انتخابات پارلمانی فلسطین در سال 2006 دو گروه فلسطینی فتح و حماس دچار اختلاف شدند و نهایتاً حماس موفق به تسلط کامل بر نوار غزه شد.

فرجام نامشخص جنگ!

جناح راست افراطی کابینه نتانیاهو در حالی با حضور در نشست مذکور خواستار شهرک‌سازی در نوار غزه شده که اساساً برداشت واضحی از شرایط میدانی جنگ در نوار غزه وجود ندارد. خروج بیش از 5 تیپ از نیروهای اسرائیلی از نوار غزه تا این لحظه باعث شده نتوان به صورت دقیق مشخص کرد که کدام مناطق از این باریکه همچنان در اشغال اسرائیل است.

همچنین فرسایشی شدن جنگ چشم‌انداز مطلوبی را پیش روی ارتش اسرائیل قرار نمی دهد و نشان دهند آن است که اسرائیل در سه ماه و نیم گذشته نه موفق به ترور هیچ یک از رهبران اصلی مقاومت (مستقر درون غزه) شده و نه توانست از طریق عملیات نظامی حتی یک نفر از اسیران خود را آزاد سازد.

از سوی دیگر نفس برگزاری نشست مذکور و اظهارات وزیران و مقامات اسرائیلی درباره شهرک‌سازی در غزه و مهاجرت اجباری فلسطینیان می‌تواند به عنوان شواهدی جدید برای دیوان بین المللی دادگستری مورد بررسی قرار گیرد و در صدور حکم نهایی مبنای محکومیت رژیم اسرائیل به نسل کشی در غزه قرار گیرد.

در حکم موقتی دیوان رژیم صهیونیستی به ارائه گزارش‌های ماهانه درباره تغییر رفتار خود در غزه مکلف شده و ارائه اسناد و شواهد این نشست و دیدگاه‌های تبعیض آمیز مقامات اسرائیلی که دیوان خواستار توقف فوری آن شده، می‌تواند به تکمیل پرونده نسل کشی علیه صهیونیست‌ها کمک کند.

پربیننده ترین خبرها