اذعان رسانه‌های صهیونیستی به تلفات بی‌سابقه یگان ویژه «شلداگ» در غزه

اذعان رسانه‌های صهیونیستی به تلفات بی‌سابقه یگان ویژه «شلداگ» در غزه
دوشنبه 16 بهمن 1402 - 16:18

رسانه‌های صهیونیستی کشته شدن فرمانده ارشد یگان شلداگ را که از یگان‌های ویژه نیروی هوایی اسرائیل است، اتفاقی فاجعه‌بار دانستند و تاکید کردند تعداد زیادی از عناصر این یگان در درگیری‌های غزه کشته شده‌اند.

العالم - فلسطین اشغالی

بعد از اینکه ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد «یتسهار هوفمن» از فرماندهان ارشد یگان ویژه «شلداگ» که از زبده‌ترین یگان‌های نیروی هوایی اسرائیل است، در جریان درگیری‌های غزه کشته شده است، رسانه‌های عبری فاش کردند که تعداد زیادی از نیروهای یگان ویژه شلداگ در درگیری‌های غزه کشته شده‌اند و این یگان در هیچ جنگی به اندازه جنگ کنونی تلفات نداده بود.

«یوسی یهوشه» خبرنگار نظامی روزنامه یدیعوت آحارانوت در این زمینه اعلام کرد، نیروهای یگان شلداگ که از 7 اکتبر همراه با نیروهای پیاده‌نظام در جنگ حضور دارند، تلفات زیادی در این جنگ داده‌اند و دست کم 9 نیروی یگان شلداگ تاکنون کشته شده‌اند.

وی افزود، متاسفانه تغییر در روش‌های عملیاتی ارتش اسرائیل را می‌توان در میزان تلفات آن مشاهده کرد. برخی نیروهای تیم‌های یگان 669 که عملیات‌های نجات فوری را در میدان انجام می‌دهند و در همه گروه‌های رزمی حضور دارند در فاجعه وحشتناکی که برای گردان 13 در محله الشجاعیه رخ داد کشته شدند.

این خبرنگار صهیونیست تاکید کرد، این تلفات در سطح آموزشی نیز برای ارتش هزینه بالایی دارد؛ چرا که ارتش اسرائیل زمان و هزینه زیادی برای آموزش این نیروها صرف می‌کند و به راحتی نمی‌توان جای آنها را پر کرد.

روز گذشته ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «یتسهار هوفمن» از فرماندهان ارشد یگان شلداگ در درگیری‌های شمال نوار غزه کشته شده است.

رسانه‌های عبری با اشاره به اینکه حتی از دست دادن یکی از نیروهای یگان زبده شلداگ هم برای ارتش اسرائیل فاجعه‌بار است اعلام کردند که کشته شدن این فرمانده شلداگ ضربه بزرگی بود.

این درحالی است که خود رسانه‌های صهیونیستی بارها اعتراف کرده‌اند که ارتش اسرائیل آمار واقعی تلفات خود را ارائه نمی‌دهد و آماری که اعلام می‌کند بسیار کمتر از تعداد واقعی کشته‌شدگان و مجروحان است.

یگان شلداگ یا یگان «5101» یک یگان کماندویی وابسته به نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی است که تحت فرماندهی نیروهای ویژه در نیروی هوایی این رژیم قرار دارد. این یگان در سال 1974 بعد از درس‌هایی که ارتش اسرائیل در جنگ اکتبر 1973 با اعراب کسب کرد تشکیل شد و هدف از آن افزایش توانمندی‌های نیروی هوایی در زمینه یگان‌های کماندویی و جمع‌آوری اطلاعات شناسایی بود.

مؤسس یگان شلداگ و اولین فرمانده آن، سرهنگ «موکی باتسار» بود که تخصص ویژه‌ای در زمینه گشت چتربازی داشت و فرمانده یک تیپ سرّی در گشت ستاد ارتش اسرائیل نیز بود. این یگان تحت حمایت و توجه ویژه «یفتاح سبکتور» رئیس شعبه عملیات نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی قرار دارد.

یگان مذکور در ابتدا به‌عنوان گردان ذخیره وابسته به گشت ستادکل نیروهای یگان «سایرت متکال» فعالیت می‌کرد و تحت عنوان «گردان مأموریت‌های نیروی هوایی» شناخته شده بود، بعد از آن در ژانویه 1977 در پی دستور «رافائل ایتان» رئیس وقت ستاد ارتش رژیم صهیونیستی مقرر شد که یگان شلداگ از یک گردان ذخیره به یگانی عادی تبدیل شود و عناصر ارتش اسرائیل از گشت ستاد ارتش به یگان شلداگ پیوستند.

از جمله مهمترین عملیات‌های انجام‌شده توسط یگان شلداگ می‌توان به انتقال یهودیان از اتیوپی به فلسطین اشغالی، خارج کردن مسئولان سرویس جاسوسی موساد از سودان بعد از سرنگونی «جعفر النمیری» رئیس جمهور اسبق این کشور در آوریل 1985، مشارکت در جنگ اول با لبنان در سال 1982، مشارکت در عملیات ترور «الفتحاوی جمال عبدالرزاق» از فرماندهان جنبش فتح در نوار غزه در نوامبر 2000 اشاره کرد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها