ارتش اشغالگر تحقیقات درباره "پروتکل هانیبال" و کشتن نیروهای خودی را آغاز کرد

ارتش اشغالگر تحقیقات درباره
چهارشنبه 18 بهمن 1402 - 13:19

روزنامه عبری‌زبان "هاآرتص" اعلام کرد که ارتش اسرائیل تحقیقات درباره کشته شدن ۱۲ شهرک‌نشین در جریان حمله تانک ارتش این رژیم به خانه‌ای در شهرک یهودی‌نشین در مجاورت نوار غزه در روز هفتم اکتبر (آغاز عملیات طوفان الاقصی) را آغاز کرده است.

العالم- فلسطین اشغالی

به گزارش العالم، روزنامه صهیونیستی هاآرتص خاطرنشان کرد، "هرتزی هالیوی" رئیس ستاد ارتش اشغالگر ژنرال بازنشسته "یو آو هار ایون" را به ریاست تیم تحقیقات منصوب کرده و او این پرونده را از طریق هماهنگی با دادستان کل نظامی پیش خواهد برد.

هاآرتص افزود: دفتر دادستان کل یافته‌های تیم تحقیقات را بررسی خواهد کرد و سپس درباره جنایی بودن این حادثه نظر خواهد داد تا در این‌صورت پرونده تحقیقات توسط پلیس نظامی نیز گشوده شود.

این منبع با اشاره به اظهارات "یاسمین پورات" و "هداس داگان" تنها بازمانده‌های این حادثه که گفته‌اند "خانه توسط تانک ارتش هدف حمله قرار گرفت"، افزود این امر این تردید را به‌وجود آورده که ژنرال "باراک هیرام" فرمانده تیپ ۹۹ ارتش، که درگیری در شهرک "بئیری" را مدیریت می‌کرد به رغم اطلاعش از وجود گروگان‌هایی در این خانه، دستور حمله به آنجا را صادر کرد.

به نوشته این روزنامه، دلیل به تاخیر افتادن تحقیقات درباره این حادثه حضور ژنرال حیرام در جنگ علیه نوار غزه بود و این نگرانی وجود داشت که تحقیقات، به عملکرد او و نیروهای تحت فرمانش در نوار غزه آسیب بزند و از سوی دیگر، کاهش شدت درگیری‌ها در غزه افسران ارتش را به این باور رساند که زمان آغاز تحقیقات فرا رسیده است.

هارآتص پیشتر در گزارشی گفته که هرگونه تحقیق در مورد این حادثه باید به سوالاتی از جمله "آیا ژنرال حیرام مطابق با قوانین و روح پروتکل هانیبال عمل کرده؟ یا آنها را نقض کرده است؟ آيا روح پروتکل هانیبال در جریان جنگ ارتش اسرائیل علیه حماس حاکم است؟" پاسخ دهد.

رسانه‌ها پیشتر فاش کرده بودند که ارتش رژیم صهیونیستی در راستای اجرای پروتکل هانیبال، چند شهرک‌نشین دیگر صهیونیست را در جریان عملیاتش در هفتم اکتبر کشت، تا نگذارد این افراد به دست مقاومت فلسطین اسیر شوند.

این اقدام ارتش اشغالگر موجی از انتقادها از پروتکل جنجالی هانیبال را به همراه داشته است.

ارتش اشغالگر در سال ۲۰۰۶ "پروتکل هانیبال" را رسما ابداع کرد که یک استراتژی نظامی با هدف جلوگیری از بازداشت و اسارت نظامیان یا غیرنظامیان شهرک‌نشین توسط مقاومت فلسطین به هر قیمتی، حتی کشته شدن آنها به دست نظامیان صهیونیست است. صهیونیست‌ها برای نامگذاری این پروتکل از ماجرای تاریخی ژنرال کارتاژی "هانیبال" استفاده کردند؛ هانیبال برای جلوگیری از اسارت توسط سربازان رومی با خوردن سم خودکشی کرد.

پربیننده ترین خبرها