بازجوی سنوار: رهبر حماس تا آخرین لحظه در غزه می جنگند

بازجوی سنوار: رهبر حماس تا آخرین لحظه در غزه می جنگند
شنبه 28 بهمن 1402 - 14:47

روزنامه تایمز متن گفت وگوی این نشریه را با بازجوی اسراییلی سابق یحیی سنوار رهبر جنش حماس در غزه، درباره اینکه آیا او تا آخرین لحظه تا شهادت مبارزه می کند یا به مصر می گریزد، منتشر کرده است.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش القدس العربیه، در این مصاحبه مایکل کوبی بازجوی سابق یحیی سنوار رهبر جنش حماس در غزه، به تایمز گفته است، 30 سال پیش نزدیک به 150 ساعت از یحیی سنوار بازجویی کرده است و این جوان در سراسر مدت بازجویی به بازپرس خود به دیده تحقیر می نگریسته است و از چشمان سیاهش، نفرت می بارید. وی گفت که این رهبر حماس تا آخرین لحظه تا دم مرگ خواهد جنگید.

کوبی (78 ساله) ، رئیس بخش تحقیقات سازمان جاسوسی داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) گفت: چشمان سنوار، چشمان یک قاتل بود.

رژیم صهیونیستی سنوار 62 ساله را عامل اصلی حمله 7 اکتبر (15 مهر ماه) می داند و جایزه 400 هزار دلاری برای سرش تعیین کرده است. این رژیم در اکتبر، با انتشار عکسی، مدعی شد که این عکس متعلق به سنوار است که او را در حال وارد شدن به یک تونل زیر زمینی نشان می دهد. این رژیم ادعا کرده است که در این عکس – که از پشت سر گرفته شده است - سنوار را از گوش هایش شناخته است. این در حالی است که به رغم گذشت بیش از 5 ماه از جنگ ویرانگر غزه، سنوار هنوز صهیونیست ها را بازی می دهد.

کوبی می گوید بدون دستگیری سنوار، پیروزی در کار نخواهد بود. وی خاطرنشان می کند که "باید همه کسانی که در کشتار (اسرائیلی ها) دست داشته اند، کشته شوند" و "سنوار غزه را ترک نخواهد کرد بلکه تا آخرین لحظه می جنگد. او اصول و عقایدی دارد و هرگز تسلیم نخواهد شد و به مصر هم فرار نخواهد کرد".

این روزنامه آمریکایی نوشته، پزشکان اسرائیلی در مدت 22 سال اسارت سنوار، با برداشتن تومور مغزی، جان او را نجات داده اند. سنوار در سال 1989 به اتهام قتل مزدوران رژیم صهیونیستی بازداشت شد و در جریان مباله گلعاد شالیت سرباز اسراییلی در سال 2011 با بیش از 1000 اسیر فلسطینی دیگر آزاد شد.

او پس از بازگشت به غزه، در سال 2017 رهبر حماس شد و از چندین توطئه ترور رژیم صهیونیستی جان سالم به در برد. کابینه نتانیاهو معتقد است که در زمان رهبری سنوار، حماس علاقه چندانی به جنگ نداشت و مهمترین دغدغه اش، گرفتن مجوز کار برای فلسطینی ها در فلسطین اشغالی و دریافت حقوق ماهانه کارمندان فلسطینی توسط قطر با موافقت "اسرائیل" بود.

این روزنامه می نویسد کوبی با توجه به 150 ساعت بازجویی از سنوار، بیش از هر اسرائیلی دیگری او را می شناسد و می گوید: "او مردی بسیار باهوش است .. بعید می دانم که صرفا به جنگ و خونریزی علاقه داشته باشد. او بسیار عقل گراست و هرگز احساسات خود را بروز نمی دهد. هرگز لبخند نمی زند. افراطی است و به مبارز بودن خود افتخار می کند".

کوبی ادعا می کند که شاباک هرگز در بازجویی های خود از سنوار از شکنجه استفاده نکرده است بلکه بیشتر متکی به عملیات روانی برای درک تفکر و باورهای سنوار بود. وی ادعا کرده است که از آنجایی که سر و کارم با مردی متدین و حافظ قرآن بود لازم بود که به وی وانمود کنم قرآن را بیشتر از او می شناسم.

کوبی تمام توان خود را برای در هم شکستن اراده یک مرد جهادی و مبارز به کار گرفت اما که او مرید شیخ احمد یاسین است که در دهه هشتاد شورای اسلامی را بنیانگذاری کرد و در آن زمان در زندان بود.

کوبی ادعا می کند که شیخ یاسین را تحت فشار قرار دادند تا با صدور فتوایی، شاگردش را وادار به پاسخ دادن صادقانه به سئوالات بازجو کند. سنوار، مسئول یگان نظامی المجد بود. شاباک بعدها متنی را با عنوان اعترافات سنوار منتشر کرد.

سنوار سالها در سلول انفرادی بود اما توانست منابعی را برای فراگیری زبان عبری و مطالعه سیاست های "اسرائیل" به دست آورد. کوبی مدعی شده که با خوش رفتاری با "شخصیت های مهم" مخالف بود اما مسئولان زندان معتقد بودند که باید آرامش در زندان حفظ شود و با رهبر حماس مدارا می کرد.

کوبی در سال 2007 بازنشست شد. او همواره از آزادی مردی که استعدادها و توانمندی هایش را شناخته بود، واهمه داشت. او معتقد است که حماس بدون سنوار نمی توانست حملاتی مثل حملات 7 اکتبر را اجرا کند. و در واقع معتقد است که طراح اصلی شبکه تونل های غزه و بنیانگذار یگان های نخبه فلسطینی که حملات 7 اکتبر را ترتیب دادند، همین شخصیت است.

کوبی، سنوار را خطری بزرگ برای نظامیان رژیم صهیونیستی می داند و می گوید به جای دستگیر کردن باید بلافاصله او را کشت. زیرا بازداشت او به معنای تربیت "آیشمن" دیگری است. "آیشمن" یک مقام مسئول نازی بود که رژیم صهیونیستی او را از آرژانتین ربود، محاکمه و اعدام کرد.

پربیننده ترین خبرها