جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اشغالگری رژیم اسرائیل آغاز شد+ فیلم

جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اشغالگری رژیم اسرائیل آغاز شد+ فیلم
دوشنبه 30 بهمن 1402 - 13:03

دیوان بین‌المللی دادگستری امروز (دوشنبه) بررسی پیامدهای قانونی اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین را با هدف ارائه نظر مشورتی به مجمع عمومی سازمان ملل آغاز کرد.

العالم ـ‌ اروپا

بنابر گزارش پایگاه خبری «قدس پرس»، جلسات دیوان بین‌المللی دادگستری در چارچوب درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای دریافت نظرات دادگاه بین المللی لاهه در مورد تاثیرات فعالیت های اشغالگرانه رژیم اسرائیل از بیش از ۷۵ سال پیش تاکنون برگزار شده است.
لاهه
این جلسات علنی به مدت ۶ روز ( ۷ اسفند ) ادامه خواهد داشت.

در طول این جلسات، قرار است افزون بر اتحادیه آفریقا و سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه کشورهای عربی، به درخواست های رسیده به دیوان بین المللی دادگستری از ۵۲ کشور جهان که در تاریخ دادگاه بی سابقه است، رسیدگی شود.

اقدامات رژیم صهیونیستی با هدف تغییر ترکیب جمعیتی و وضعیت شهر اشغالی قدس و همچنین تصویب قوانین و اقدامات تبعیض آمیز رژیم اسرائیل در این خصوص ، از جمله مواردی است که مورد رسیدگی قرار می گیرد.

قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری در آغاز این جلسه گفت: مشورت خواهی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد پیامدهای سیاست‌های اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی را بررسی خواهیم کرد.

موضوعات ارائه شده به دیوان بین‌المللی دادگستری که در این جلسات مورد رسیدگی قرار می گیرد با پرونده‌ای که آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در خصوص عدم پایبندی این رژیم به کنوانسیون منع نسل‌کشی در جریان جنگ علیه غزه که منجر به شهادت بیش از ۲۸ هزار فلسطینی و آوارگی اکثریت جمعیت غزه شده است، متفاوت است.

اگرچه نظرات مشورتی صادر شده توسط دیوان بین المللی دادگستری غیرالزام آور است اما می تواند دارای اقتدار اخلاقی و قانونی قابل توجهی باشد و در نهایت می تواند به بخشی از هنجارهای حقوق بین الملل تبدیل و از نظر قانونی برای دولت ها الزام آور شود؛ همانگونه که مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر ۲۰۰۳ خواستار نظر مشورتی حقوقی درباره اقدامات رژیم اسرائیل از جمله ساخت دیوار موسوم به «دیوار نژادپرستانه» در کرانه باختری شد و چند ماه بعد، در جولای ۲۰۰۴، دیوان بین المللی دادگستری دریافت که ساخت این دیوار مغایر با قوانین بین‌المللی است و باید متوقف و قطعات ساخته شده باید برچیده شود.

این رویه ها فرصتی را برای دیوان بین المللی دادگستری فراهم می کند تا دو دهه پس از آخرین نظر مشورتی خود، ارزیابی جامع تری از اقدامات اشغالگرانه رژیم اسرائیل ارائه کند و در مورد اعمال قوانین بین المللی بشردوستانه، حقوق بشر و قانون بین المللی کیفری به سازمان ملل متحد مشاوره دهد.

دیوان بین المللی دادگستری مرجع اصلی قضایی سازمان ملل متحد و متشکل از ۱۵ قاضی است که برای یک دوره ۹ ساله توسط مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل انتخاب می شوند.

براثر حملات وحشیانه ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل که با حمایت آمریکا و اروپا انجام می شود بیمارستان ها، ساختمان ها و خانه های فلسطینیان منهدم و بر سر ساکنان شان تخریب شده است، رژیم صهیوینستی از ورود آب، غذا، دارو و سوخت به غزه جلوگیری می کند.

در همین حال سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که 17 هزار کودک فلسطینی در غزه به دست رژیم صهیونیستی بی‌سرپرست شده‌اند. وی اوضاع کودکان غزه را اسفناک توصیف کرد.

براساس آخرین بیانیه وزارت بهداشت فلسطین در باریکه غزه، شمار شهدای تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (15 مهر ماه) تا کنون به ۲۸ هزار و ۹۸۵ تن رسیده است.

پربیننده ترین خبرها