اعتصاب غذای الغنوشی در حمایت از زندانیان تونسی

اعتصاب غذای الغنوشی در حمایت از زندانیان تونسی
دوشنبه 30 بهمن 1402 - 22:46

رئیس جنبش "النهضه" در تونس، که به سه سال حبس محکوم شده، امروز در محل بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده است.

العالم- تونس

هیأت دفاع از "راشد الغنوشی" در بیانیه‌ای اعلام کرد: راشد العنوشی، رئیس جنبش النهضه تصمیم گرفته است از امروز- دوشنبه- از بازداشتگاه خود در شهر "المرناقیه" دست به اعتصاب غذا بزند.

طبق این بیانیه، الغنوشی "به منظور اعلام همبستگی با زندانیانی که اعتصاب غذا کرده‌اند و نیز حمایت از معارضان زندانی در بازداشتگاه‌های تونس و تمام زندانیان عقیدتی" دست به اعتصاب غذا زده است.

هیات دفاع از الغنوشی تاکید کرد: وی با اعتصاب غذای خود، مردم تونس را به تمسک به دموکراتیک بودن کشورشان به گونه ای که امکان زندگی همه تونسی ها در آن بر اساس همزیستی مبتنی بر آزادی، عدالت، قانون‌مداری و استقلال دستگاه قضایی فرا می خواند.

دادگاه جنایی ویژه پرونده های فساد مالی در دادگاه بدوی تونس، راشد الغنوشی رئیس حزب جنبش النهضه و «عبدالسلام بوشلاکه» داماد وی را در پرونده تامین هزینه های مالی تبلیغات انتخاباتی سال ۲۰۱۹ موسوم به «لابینگ» به سه سال زندان محکوم کرد.

جنبش النهضه این اتهامات علیه رهبر خود را رد، و تأکید کرده است که این بازداشت‌ها در راستای سیاست‌های سرکوبگرانه دولت "قیس سعید" رئیس‌جمهور علیه مخالفان و منتقدان صورت گرفته است.

راشد الغنوشی سیاستمدار تونسی، از بنیانگذاران جنبش النهضه است. او بارها به دلیل فعالیت سیاسی خود در زمان روسای جمهور حبیب بورقیبه و زین العابدین بن علی محاکمه شد.

او حدود دو دهه در تبعید در لندن، پایتخت بریتانیا زندگی کرد، سپس پس از سقوط بن علی در سال 2011 به تونس بازگشت. حزب النهضبه به رهبری الغنوشی در انتخابات مجلس مؤسسان تونس(نخستین انتخابات پس از انقلاب تونس) پیروز شد.

الغنوشی در سال 2019 سمت رئیس مجلس نمایندگان تونس را بر عهده گرفت، اما تصمیم رئیس جمهور قیس سعید برای انحلال پارلمان در سال 2021 او را به صفوف مخالفان بازگرداند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها