گرسنگی؛ سلاح نسل‌کشی اشغالگران علیه غیرنظامیان غزه

گرسنگی؛ سلاح نسل‌کشی اشغالگران علیه غیرنظامیان غزه
پنج‌شنبه 3 اسفند 1402 - 18:15

سازمان «ناظر حقوق بشری اروپا_مدیترانه» (ناظر یورو_مد) اعلام کرد اسرائیل برای سخت‌تر کردن شرایط زندگی غیرنظامیان نوار غزه، آنچه را که فقط «جنگ گرسنگی» می‌توان نامید، علیه ساکنان این باریکه شدت بخشیده است.

العالم - فلسطین اشغالی

بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری، جنگ گرسنگی به راه انداخته شده توسط اسرائیل، به سطوح بسیار خطرناکی رسیده به گونه‌ای که انتقال مواد غذایی به شمال نوار غزه را قطع کرده و کارخانه‌ها، نانوایی‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی، تانکرها و مراکز تامین آب را بمباران و نابود کرده است.

اسرائیل در روزهای اخیر حملات خود را بر هدف قرار دادن ژنراتورهای برق و واحدهای خورشیدی تولید انرژی متمرکز کرده است؛ آن هم در حالی که واحدهای تجاری و رستوران‌ها برای حفظ حداقلی فعالیت خود به این تاسیسات وابسته‌اند.

موج انفجاری مرگ کودکان در غزه

براساس اعلام ناظر حقوق‌بشری اروپا_ مدیترانه، اسرائیل همچنین مناطق کشاورزی شرق غزه، انبارهای آرد، قایق‌های ماهیگیران و مقرهای سازمان‌های امدادرسان از جمله نهادهای وابسته به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را هدف قرار داده است.

این سازمان حقوق بشری هشدار داد، اگر جامعه جهانی به سرعت وارد عمل نشود به زودی موج انفجاری مرگ کودکان در غزه رخ خواهد داد. البته این در حالی است که در روزهای اخیر شمار کودکانی که به دلیل سوء تغذیه حاد به مراقبت‌های پزشکی نیاز پیدا کرده‌اند، افزایش شدیدی داشته است.

پس از آغاز جنگ اخیر، ۷۰ درصد کودکان نوار غزه مشکلات گوناگون سلامتی از جمله سوءتغذیه، کم‌خونی و ضعف سیستم ایمنی بدن داشته‌اند؛ اما ناظر یورو_مد اعلام کرده شمار این کودکان در نتیجه حملات بی‌سابقه اسرائیل به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

این سازمان حقوق بشری افزود، تعداد بسیاری زیادی از زنان و کودکان از پیامدهای جنگ اسرائیل رنج می‌برند. نزدیک به ۵۲ هزار و ۵۰۰ نوزاد در غزه با خطر گرسنگی، مرگ، کم‌آبی بدن و سایر مشکلات بهداشتی و پزشکی مواجه‌اند. از آن سو، ۵۵ هزار زن نیز باردار هستند که انتظار می‌رود پنج هزار و ۵۰۰ تن آنها در ماه جاری وضع حمل کنند.

حملات اسرائیل، اختلال یا تخریب یا عدم فعالیت تاسیسات بهداشتی و درمانی، آوارگی گسترده و فروپاشی نظام تامین غذا، آب و برق مادران و نوزادان را به شدت تهدید می‌کند. در حالی که دسترسی به غذا و آب وخیم شده، مادران برای تغذیه کودکان و مراقبت از خانواده‌هایشان با مشکل روبرو هستند و نتیجه آن، خطر سوءتغذیه، بیماری و مرگ افزایش یافته است.

ناظر یورو_مد هشدار داد در چنین شرایطی، خطر سوءتغذیه در میان زنان باردار بسیار بالاست و این مساله تاثیر شدیدی بر زندگی و رشد کودکان دارد. ضمن آنکه میزان محدودی کمک‌های غذایی اجازه ورود به نوار غزه پیدا کرده و جمعیت ۲.۳ میلیون نفری این باریکه به دلیل سیاست مجازات جمعی اسرائیل علیه آنها همچنان نیاز مبری به مواد غذایی دارند. این کمک‌های غذایی محدود از طریق مصر وارد نوار غزه شده و به طور عمده میان آوارگانی که به جنوب باریکه رفته‌اند و خانواده‌های میزبان آنها توزیع می‌شود. آرد فقط در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد و از دسترسی مردم به مواد غذایی در شهر غزه و سایر مناطق شمال باریکه جلوگیری می‌شود.

خطر قحطی گسترده و افزایش بیماری‌های همه‌گیر

این سازمان حقوق بشری گزارش داد، فقط کارخانه تولید آرد غزه به دلیل کمبود سوخت و برق قادر به تولید آرد نیست و به همین دلیل، تامین نان در غزه به یک چالش وجودی و حیاتی تبدیل شده است. از هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) ۱۱ نانوایی بمباران و نابودشده و آن دسته از نانوایی‌هایی که همچنان فعالند، در پی کمبود سوخت و آرد با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

در حال حاضر فقط یک نانوایی وابسته به برنامه جهانی غذا در نوار غزه فعال است که گاهی در صورت دسترسی به سوخت و آرد، نان آوارگان را تامین می‌کند؛ این در حالی است که ساکنان غزه مجبورند زیر بمباران هوایی، ساعت‌ها در صف نانوایی‌ها بمانند.

ناظر یورو_مد تصریح کرد، توزیع مواد غذایی در میان خانواده‌های آواره در شمال غزه در این روزها به دلیل عملیات زمینی اسرائیل متوقف شده؛ این وضعیت خطر قحطی گسترده را افزایش داده است و در ابتدا، کودکان بهای آن را پرداخت می‌کنند. افزون بر این، کمبود سوخت، تخریب جاده‌ها و تداوم حملات هوایی، دسترسی به مواد غذایی اساسی مانند آرد، روغن و شکر (موجود در برخی انبارهایی که هنوز بمباران نشده) را به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

همچنین بحران قطعی برق، سردخانه‌ها و سوله‌های غلات را تحت تاثیر قرار داده و عرضه مواد غذایی را مختل کرده است. بیش از ۱۵ هزار کشاورز محصولات خود را از دست داده‌ و ۱۰ هزار دامدار نیز قادر به تامین خوراک کافی برای دام‌هایشان نیستند و بسیاری از آنها احشام خود را از دست داده‌اند. در حال حاضر تخمین زده می‌شود به ازای هر نفر، کمتر از سه لیتر آب تمیز وجود داشته باشد؛ آن هم در حالی که در بدترین بحران‌های بشردوستانه روزانه حداقل ۱۵ لیتر به ازای هر فرد نیاز است.

ناظر حقوق‌بشری اروپا_ مدیترانه در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرد، عرضه آب بسته‌بندی شده نیز در حال کاهش است و بهای آن بقدری افزایش یافته که خانواده‌های عادی در غزه هزینه تامین آن را ندارند. بهای آب بسته‌بندی شده در برخی مناطق پنج برابر افزایش یافته است.

براساس گزارش این نهاد، اسرائیل عامدانه تانکرها و چاه‌های آب را بمباران می‌کند که یکی از نمونه‌های آن نابودی مرکز «تل الزعتر» در شمال نوار غزه است که آب بیش از ۷۰ هزار نفر را تامین می‌کرد. سازمان آب فلسطین اعلام کرده انتقال آب به پنج درصد کاهش یافته است و اگر سوخت و برق به تاسیسات تصفیه آب نرسد این رقم باز هم کاهش خواهد داشت.

صدها هزار نفر از مردم شهر غزه و مناطق شمالی با کمبود شدید آب مواجه‌اند و مصرف آب از منابع آلوده، نگرانی‌ها درباره قحطی و بیماری‌های ناقل از طریق آب را افزایش داده است. بسیاری از مردم در پی تعلیق فعالیت بخش زیادی از تاسیسات آب، به چاه‌ها و مراکز تصفیه خصوصی و چاه‌های کشاورزی روی آورده‌اند.

ناظر یورو_ مد تاکید کرد، قوانین حقوق بشری بین‌المللی، استفاده از «سلاح گرسنگی» را ممنوع کرده است. بر اساس این قوانین، اسرائیل به عنوان یک عامل اشغالگر ملزم است نیازهای اساسی مردم غزه را تامین و از آنها محافظت کند.

این نهاد حقوق بشری خواستار اقدام جهانی برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه، فراهم کردن دسترسی منصفانه و بدون محدودیت کالاهای اساسی و امدادی، جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع و انتقال مواد غذایی، آب، تجهیزات پزشکی و سوخت برای تامین نیازهای مردم شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها