نماینده قطر در دادگاه لاهه: اشغالگری «اسرائیل» باید متوقف شود

نماینده قطر در دادگاه لاهه: اشغالگری «اسرائیل» باید متوقف شود
جمعه 4 اسفند 1402 - 17:53

مطلق القحطانی نماینده قطر در جلسه دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه گفت: اشغالگری «اسرائیل» باید متوقف شود.

العالم - آمریکا

مطلق القحطانی نماینده قطر در جلسه دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه اظهار داشت: دادگاه دارای ولایت قضایی بوده و هیچ دلیلی برای مخالفت با ابراز عقیده‌اش وجود ندارد. اشغالگری «اسرائیل» غیرقانونی است.

وی افزود: «اسرائیل» از جنگ در غزه برای سرپوش گذاشتن بر پروژه های شهرک سازی در قدس و کرانه باختری سوء استفاده کرده است.

نماینده قطر در جلسه دیوان لاهه گفت: بدی اوضاع کرانه باختری کمتر از اوضاع غزه نیست. «اسرائیل» ارتباط اهالی غزه را از سال 2007 با جهان خارج قطع کرده است.«اسرائیل» فلسطینیان کرانه باختری را با پهپاد و موشک هدف قرار می دهد.

وی بیان کرد: استفاده «اسرائیل» از خشونت در کرانه باختری از 7 اکتبر افزایش یافته است. «اسرائیل» هر شخصی را که خواستار بازخواستش باشد به ویژه روزنامه نگاران را تعقیب می کند.

او تاکید کرد: از هر مؤلفه ای که ثابت کند اشغالگری اسرائیلی غیرقانونی است، حمایت می کنیم.

مطلق القحطانی گفت: وظیفه دادگاه آن است که به تمام نظراتی که معتقد است اشغالگری اسرائیلی غیرقانونی است، توجه کند.

دیوان بین‌المللی لاهه از روز دوشنبه، یک هفته جلسات استماع درباره پیامدهای حقوقی اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم اسرائیل را آغاز کرده و قرار است قضات این دادگاه شنونده استدلال‌های 50 کشور جهان در این باره باشند.

در روز سه‌شنبه، دومین روز جلسات استماع دادگاه لاهه، سفیر آفریقای جنوبی در هلند ووسیموزی مادونسلا تصریح کرده بود که اسرائیل در حال اعمال جنایت آپارتاید شدیدتری در سرزمین‌های فلسطینی نسبت به جنایت سال 1994در آفریقای جنوبی است.

همچنین نماینده عمان در دادگاه دادگستری بین المللی عبدالله بن سالم الحارثی امروز جمعه 23 فوریه تاکید کرد که کشورش خواستار رسیدگی به نقض حق تعیین سرنوشت فلسطینیان، توسط اسرائیل است؛ حقی که درباره آن اجماع بین‌المللی وجود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد که شهرک‌سازی، الحاق سرزمین‌های فلسطینی و کوچاندن اجباری فلسطینی ها با هدف طولانی‌تر مدت اشغالگری صورت می‌گیرد؛ ادامه اشغالگری و نفی حق تعیین سرنوشت فلسطینیان هیچ توجیه قانونی ندارد.

پربیننده ترین خبرها