انتقاد سفیر روسیه از ریاکاری غربی‌ها درباره غزه

انتقاد سفیر روسیه از ریاکاری غربی‌ها درباره غزه
شنبه 5 اسفند 1402 - 06:24

سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل در دومین سالگرد جنگ روسیه و اوکراین در نشست شورای امنیت، از گوش دادن به سخنان غربی ها در این زمینه خودداری و از «ریاکاری و استانداردهای دوگانه» غرب نسبت به وضعیت غزه و جنگ اسرائیل به شدت انتقاد کرد.

العالم - اروپا

واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل عصر جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره اوکراین به مناسبت دومین سالگرد جنگ روسیه و اوکراین اعلام کرد که به اظهارات نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و غرب در این جلسه گوش نمی‌دهد.

سفیر دولت ولادیمیر پوتین در این نشست شورای امنیت تصریح کرد: «مایل هستم از قبل هشدار دهم که وردخوانی‌های مرسوم نمایندگان اتحادیه اروپا گوش نمی‌ کنم. اجازه دهید، آنها سخنوری خود را به یکدیگر نشان دهند و با اظهارات ریاکارانه‌ جلسه را آلوده کنند.»

سفیر روسیه در سازمان ملل سپس خطاب به نمایندگان کشورهای غربی حاضر در نشست شورای امنیت تصریح کرد: «هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بطور کلی غرب، هرگز ابتکاری برای تشکیل حتی یک نشست شورای امنیت درباره غزه پیشنهاد نداده است. این موضوع، بیشتر از ریاکاری‌ها و استانداردهای دوگانه شما حرفی برای گفتن دارد.»

سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: «هر کسی که قادر به تحلیل مستقل و بی‌طرفانه از وضعیت باشد، می داند که موضوع مورد بحث امروز در مجمع عمومی سازمان ملل ربطی به واقعیت ندارد و صرفاً در خدمت ترویج یک دستور کار سیاسی است.»

او افزود که حقیقت برای همکاران غربی ما بسیار ناراحت کننده است، زیرا آنها باید بپذیرند که اوکراین را تحریک کردند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل و معاون وی دیمیتری پولیانسکی، روز جمعه پس از ایراد سخنرانی نبنزیا، سالن مجمع عمومی سازمان ملل را ترک کردند، اما دیپلمات روسیه در سطح کارشناس در جلسه حضور داشت.

هیات روسیه در سازمان ملل به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که قرار نبود این یک اقدام نمادین باشد و صندلی خالی نبود.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند. با وجود تحریم‌های بی‌سابقه و تلاش‌های غرب برای انزوای روسیه، کرملین توانسته اقتصاد خود را در شرایط جنگ پا بر جا نگه دارد.

این روزها، ایالات متحده آمریکا همزمان با دو بحران بزرگ یکی در شرق اروپا و دیگری در غرب آسیا (خاورمیانه)، یعنی جنگ اوکراین و دیگری جنگ در غزه و حمایت از رژیم اسرائیل درگیر است که ابعاد جنگ اسرائیل به یمن رسیده و این مسائل معادلات را در حوزه داخلی و نیز سیاست خارجی این کشور متحول کرده‌ است.

پربیننده ترین خبرها