بستن حریم هوایی ونزوئلا به روی آرژانتین، حق مشروع کاراکاس در دفاع از حاکمیت خود

بستن حریم هوایی ونزوئلا به روی آرژانتین، حق مشروع کاراکاس در دفاع از حاکمیت خود
چهارشنبه 23 اسفند 1402 - 11:39

تصمیم دولت ونزوئلا مبنی بر بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهایی با مبدا یا مقصد آرژانتین، به تلافی توقیف هواپیمای باری خود و تحویل آن به آمریکا را می‌توان «حق مشروع و متقابل» کاراکاس در دفاع از حاکمیت این کشور ارزیابی کرد.

العالم - آمریکا

به گزارش خبرگزاری افه، ایوان خیل وزیر امور خارجه ونزوئلا به تازگی از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: ونزوئلا حاکمیت کامل خود را در حریم هوایی‌اش اعمال و تاکید می‌کند که هیچ هواپیمایی که از آرژانتین می‌آید یا به سمت آرژانتین می‌رود، نمی‌تواند بر فراز خاکمان پرواز کند، تا زمانی که خسارت‌های وارده به شرکت ما به‌طور مقتضی جبران شود.

این واکنش ونزوئلا به تصمیم دولت آرژانتین به ریاست جمهوری خاویر میلِی است که به تازگی (۱۲ فوریه/ ۲۳ بهمن) و به دنبال توقیف غیر قانونی هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت امتراسور (Emtrasur)، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت هواپیمایی دولتی ونزوئلا (Conviasa)، این هواپیمای باری را به آمریکا تحویل داد.

دولت ونزوئلا سرقت هواپیمای متعلق به این کشور را «عملیات شرم‌آور غارتگری» توصیف و اعلام کرد: هر دو کشور آمریکا و آرژانتین، «همه قوانین هوانوردی غیر نظامی و همچنین حقوق تجاری، مدنی و سیاسی شرکت یاد شده را نقض کرده و ایمنی هوانوردی در منطقه را به خطر انداخته‌اند».

اتحادیه آلبا (اتحاد بولیواری برای ملل آمریکای ما) نیز ربودن هواپیمای ونزوئلا را تجاوز به حاکمیت این کشور دانست و از طریق بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: این تجاوز یکی دیگر از پیامدهای اقدامات قهری یکجانبه تحمیل شده توسط دولت آمریکا است که حاکمیت ونزوئلا را تهدید و اصول اساسی منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند.

آنخل رافائل تورتولِرو لئال (Ángel Rafael Tortolero Leal) سفیر سابق ونزوئلا در قبرس معتقد است که تصمیم کاراکاس برای بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای آرژانتینی، «حق مشروع مردم ونزوئلا است» و بنابراین این کشور اکنون از «حق متقابل» خود استفاده کرده است.

این دیپلمات سابق ونزوئلایی در گفت‌وگو با شبکه آر تی در انتقاد از عملکرد دولت آرژانتین در قبال توقیف هواپیمای این کشور در همدستی با آمریکا گفت: آن‌ها حمله‌ای علیه یک هواپیمای غیر نظامی انجام داده‌اند و فردا می‌توانند به هر هواپیمایی حمله کنند.

وزیر امور خارجه ونزوئلا همچنین گفت: دولت نئونازی آرژانتین نه تنها مطیع و فرمانبردار ارباب امپراتوری خود است، آقای مانوئل آدورنی (سخنگوی ریاست جمهوری آرژانتین) قصد دارد عواقب دزدی خود علیه ونزوئلا که قبل از اقدام مجرمانه علیه امتراسور بارها هشدار داده شده بود را نادیده بگیرد.

به گزارش ایرنا،‌ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷-۳۰۰، مخفف YV ۳۵۳۱، از ژوئن ۲۰۲۲ به طور خودسرانه در آرژانتین توقیف شده بود؛ با وجود این واقعیت که هیچ مدرکی دال بر ارتکاب اقدام غیر قانونی توسط خدمه و محموله‌ای که در زمان نگهداری آن حمل می‌کرد، وجود نداشت.

آرژانتین به بهانه اینکه این هواپیما متعلق به شرکت ایرانی ماهان ایر است که از سال ۲۰۱۱ توسط آمریکا تحریم شده، این هواپیما را توقیف کرد.

روابط میان ونزوئلا و آرژانتین پس از روی کار آمدن خاویر میلی به شدت رو به وخامت رفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها