واكنش حزب لیکود به اظهارات اکثریت سنای آمریکا علیه نتانیاهو

واكنش حزب لیکود به اظهارات اکثریت سنای آمریکا علیه نتانیاهو
جمعه 25 اسفند 1402 - 03:41

حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو به اظهارات اخیر چاک شومر رهبر اکثریت سنای آمریکا علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.

العالم-فلسطین اشغالی

حزب لیکود گفت که انتظار می‌رود چاک شومر رهبر اکثریت سنای آمریکا به کابینه رژیم صهیونیستی احترام بگذارد و آن را تضعیف نکند.

در بیانیه حزب لیکود آمده است: (رژیم) اسرائیل جمهوری موز فروش نیست، بلکه یک دموکراسی مستقل و افتخارآفرین است که نخست وزیر نتانیاهو را انتخاب کرد.

جمهوری موز فروش در واژگان سیاسی نوین، اصطلاحی است که برای کشورهایی تک‌ محصولی و ضعیف که از نظر سیاسی ناپایدار هستند و اقتصاد آنها وابسته به صادرات یک محصول محدود مانند موز است، به‌ کار می‌رود. این اصطلاح اولین بار اوایل قرن بیستم برای هندوراس و کشورهای آمریکای لاتین که شرکت‌های آمریکایی از منابع طبیعی‌ آنها سوء استفاده می‌کردند، به کار رفت.

حزب لیکود افزوده است: بر خلاف اظهارات شومر، مردم (رژیم) اسرائیل از پیروزی کامل بر حماس حمایت می‌کنند و با بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه مخالف هستند.

در همین رابطه، بنی گانتس عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نیز از اظهارات شومر انتقاد کرد.

گانتس افزود: آمریکا و (رژیم) اسرائیل ارزش‌ها و منافع مشترک دارند و شهروندان (رژیم) اسرائیل و آمریکا دارای ارزش‌ها و منافع مشترک هستند.

عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، اضافه کرد: شومر دوست (رژیم) اسرائیل است و این روزها نیز کمک زیادی به (رژیم) اسرائیل می‌کند، اما در اظهارات خود اشتباه کرده و این مورد نادرست و غیر قابل قبول است.

شومر پیش تر در شدیدترین انتقاد علنی یک مقام آمریکایی از نتانیاهو، خواستار برگزاری انتخاباتی در فلسطین اشغالی برای تعیین نخست‌ وزیر جدید رژیم صهیونیستی به جای او شد.

شومر که بلند پایه‌ترین مقام یهودی در آمریکا است، در اظهاراتی در صحن مجلس سنا گفت: ائتلاف نتانیاهو بعد از ۷ اکتبر دیگر هیچ تناسبی با نیازهای (رژیم) اسرائیل ندارد.

وی گفت: دنیا از آن موقع به بعد دچار تغییراتی شگرف شده و اسرائیلی‌ها هم‌اکنون دارند با چشم‌اندازهایی در حکمرانی که در گذشته گیر کرده است، خفه می‌شوند.

رهبر حزب اکثریت در مجلس سنای آمریکا همچنین گفت که نتانیاهو اجازه داد حیات سیاسی او بر منافع اسرائیل پیشی بگیرد و بدین طریق راهش را گم کرد.

شومر از همسویی نتانیاهو با سیاستمداران راست‌ افراطی در کابینه اسرائیل نیز انتقاد کرد و افزود که این سیاست موجب شده حمایت‌های عمومی از (رژیم) اسرائیل به پائین‌ترین سطوح در طول تاریخ تنزل پیدا کند. چنانچه (رژیم) اسرائیل به دولت مطرود تبدیل شود دوام نخواهد آورد.

پربیننده ترین خبرها